همزمان با گرامیداشت دهه مبارک فجر و آغاز دهه فرهنگ و هنر استان نمایشگاه بزرگ آثار تلفیقی هنرمندان تجسمی استان ایلام در نگارخانه مجتمع فرهنگی، هنری ایلام گشایش یافت.
کد خبر: ۱۷۴۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱ 02 February 2016
همزمان با گرامیداشت دهه مبارک فجر و آغاز دهه فرهنگ و هنر استان نمایشگاه بزرگ آثار تلفیقی هنرمندان تجسمی استان ایلام در نگارخانه مجتمع فرهنگی، هنری ایلام گشایش یافت.

به گزارش تابناک ایلام؛در این نمایشگاه بیش از 200 اثر از این هنرمندان در زمینه های مختلف خوشنویسی، عکاسی، نقاشی، طراحی، گرافیک، هنرهای دستی و لباس های سنتی، ایرانی، اسلامی و غیره از هنرمندان برجسته سراسر استان در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.
همچنین شب گذشته همزمان با نخستین روز از دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، دهه فرهنگ و هنر این استان توسط هنرمندان شهرستان آبدانان آغاز و با استقبال مردم و هنردوستان مواجه شد.
اجرای موسیقی، شعر کردی، لری و فارسی و نمایش طنز سوغات کاروان فرهنگی و هنری آبدانان برای اجرا در برنامه دهه فرهنگ و هنر این استان بود.
در این برنامه علاوه بر مسئولان استان، فرماندار آبدانان و جمعی از مدیران و هنرمندان این شهرستان حضور داشتند و ویژه برنامه های نخستین شب فرهنگ و هنر ایلام با استقبال شرکت کنندگان رو به رو شد.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام در این خصوص به خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس برنامه زمان بندی شده پس از آبدانان، شهرستان های ایوان، چرداول، ایلام، بدره، دره شهر، دهلران، ملکشاهی، مهران و سیروان هر شب از ساعت 19 تا 21 به اجرای برنامه خواهند پرداخت.
عمران خودآموز اظهار کرد: تمامی برنامه های شهرستان ها در مجتمع بزرگ فرهنگی، هنری ارشاد اسلامی ایلام اجرا و تنها برنامه سیروان در این شهرستان برگزار خواهد شد.
به گفته وی، این برنامه با مشارکت کانون پرورش فکری، شهرداری ایلام، استانداری، فرمانداران شهرستان ها، انجمن هنرهای تجسمی شهرستان ایلام، ستاد دهه فجر، نیروی انتظامی و صدا و سیمای مرکز ایلام برگزار خواهد شد.
وی ایجاد فضای شور و نشاط اجتماعی، آشنایی نسل جوان با پیشینه فرهنگی و هنری، تبادل خرده فرهنگ ها و هم افزایی بین اقوام و شکوفایی استعدادهای هنرمندان را از اهداف برگزاری این برنامه اعلام کرد.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام گفت: این برنامه در کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی استانداری و کمیته فرهنگی و اجتماعی شورای توسعه و امنیت پایدار غرب کشور به تصویب رسیده و با همکاری و مشارکت سایر دستگاه های فرهنگی و اجرایی استان برگزار خواهد شد.
خودآموز از علاقه مندان و همه مردم برای شرکت در این برنامه که موجب ایجاد فضای نشاط و شادی همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی می شود دعوت کرد.

** گشایش نمایشگاه عکس انقلاب و آثار هنری دانش آموزان دهلران
این نمایشگاه به هدف آشنایی جوان و نوجوان و مردم با رویدادهای انقلاب اسلامی برگزار شده است.
فرماندار دهلران در آیین گشایش این نمایشگاه که جمعی از مسئولان محلی حضور داشتند، گفت: انقلاب اسلامی حاصل اندیشه امام راحل به پشتیبانی مردم است که امروز توسعه و ترقی کشور در ابعاد گوناگون مدیون و مرهون امام شهدا و شهیدان گران قدر است.
امید علی سبزی افزود: بیان دستاوردهای انقلاب و مجاهدت های مردم برای پیروزی انقلاب از مهمترین موضوع هایی است که باید به نسل جوان منتقل شود.
در این نمایشگاه 50 قطعه عکس از آثار برگزیده عکاسان مطرح کشور و با موضوع انقلاب اسلامی وجود دارد که از زوایای مختلف به پیروزی انقلاب، تصاویر وقایع و رخدادهای سال 1357 و رشادت های مردان و زنان در دوران پیروزی انقلاب اسلامی به نمایش گذاشته شده است.
در این نمایشگاه که تا 22 بهمن به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی برای بازدید مردم در کانون فاطمیه شهر دهلران دایر است در بخش های ایثار و شهادت، استکبار ستیزی، نمایشگاه کتاب و هنرهای دستی، نمایشگاه مد و لباس اسلامی و نقاشی برپاست.
بیش از 100 قطعه عکس از پیروزی انقلاب و 50 اثر هنری از دانش آموزان به مناسبت دهه فجر در این نمایشگاه برای مدت 10 در معرض دید عموم قرار گرفته است.

** گشایش نمایشگاه کتاب انقلاب اسلامی در چرداول
نمایشگاه کتاب انقلاب اسلامی به مناسبت گرامی داشت دهه فجر در شهرستان چرداول گشایش یافت.
در دومین روز از دهه فجر با حضور فرماندار و جمعی از مسئولین محلی نمایشگاه کتاب با موضوع انقلاب اسلامی در کتابخانه عمومی شهید باهنر سرابله گشایش یافت.
فرماندار چرداول در آیین گشایش این نمایشگاه گفت: انقلاب اسلامی با اندیشه و آرمان گرایی شکل گرفت و توجه به ارزش ها و دستاوردهای آن در حوزه کتاب و کتاب خوانی باید مورد توجه و اهمیت قرارگیرد.
پرویز کولانی اظهار کرد: کتاب از ابزار مهم برای برجسته سازی دستاوردهای انقلاب اسلامی و نحوه شکل گیری آن است و بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، کتاب برای یک ملت فریضه واجب است.
در این نمایشگاه یک هزار عنوان کتاب با موضوع انقلاب اسلامی در معرض دید مراجعان قرار گرفته تا مخاطبان از جمله نوجوانان و جوانان با منابع مرتبط با پیروزی انقلاب اسلامی آشنا شوند.
این نمایشگاه به مدت یک هفته در شهر سرابله مرکز شهرستان چرداول برای بازدید عمومی دایر است و کتاب های مهمی چون ژئوپولتیک شیعه و نگرانی غرب از انقلاب اسلامی، دیدار در نوفل لوشاتو، غرور و سقوط، دستاوردهای انقلاب اسلامی، آیت اعجاز در آن در معرض نمایش قرار گرفته است.

** برگزاری آیین های سنتی مردمی در کلات مورموری به مناسبت دهه فجر
مردم بخش کلات مورموری با اجرای آیین های سنتی و جشن دومین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی را گرامی داشتند. روستاییان منطقه گرمسیری لرغه، آب طاف، آب انار، سیاهگل، هلیوه، تپه حمام و چشمه شیرین از توابع بخش مورموری گردهم آمدند و با اجرای موسیقی سنتی، رقص محلی، اسب دوانی، تیراندازی، طناب کشی، دال پلان، زوران (کشتی محلی) و بازی های بومی، نام و یاد حضرت امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی را گرامی داشتند.
پخت غذاهای محلی، پذیرایی از مهمانان، تولید صنایع دستی، اجرای نمایش بومی، مسابقه تیراندازی، برپایی نمایشگاه تولیدات بومی و موادغذایی، رژه زنان روستایی، بیان خاطره های دوران انقلاب از سوی پیرمردان و پیرزنان روستایی، شعرو مقاله خوانی به گویش محلی از دیگر برنامه های آیین سنتی و جشن های عشایر منطقه کلات مورموری در دومین روز دهه فجر انقلاب اسلامی بود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار