در راستای حفظ حیات و ماندگاری مواریث ارزشمند تاریخی ، آب انبار مسجد – مدرسه ملاوردیخانی قزوین با نظارت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و مشارکت موقوفات ملاوردیخانی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت .
کد خبر: ۱۷۵۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲ 04 February 2016
محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در گفتگو با تابنا از قزوین گفت : آب انبار تاریخی مسجد – مدرسه ملاوردیخانی قزوین از بناهای ارزشمند مربوط به دوره زندیه – قاجاریه در قزوین بوده که وجود تزئینات بسیار نفیس چوبی ، حجاری، کتیبه سنگی به خط ملک محمد قزوینی، خنچه پوش و ماذنه سر در آب انبار از جمله ویژگیهای مهم این بنای تاریخی به شمار می رود .
حضرتی با اشاره به روند اجرای طرح مرمتی آب انبار ملاوردیخانی اظهار داشت: اجرای طرح مرمتی این بنای تاریخی از اسفند ماه سال گذشته در دستور کار میراث فرهنگی قرار گرفت و پس از بررسی های به عمل آمده توسط تیم فنی این اداره کل با همکاری و سرمایه‌گذاری نوادگان مرحوم ملاوردیخانی مراحل ساماندهی و مرمت آن آغاز گردید.
وی در خصوص اقدامات مرمتی صورت گرفته طی عملیات مرمت و بهسازی این بنا افزود : مرمت و بازسازی پوسته آجری و آجرکاری سردرب آب انبار و مسجد ملاوردیخانی ، مرمت و بازسازی کاشی کاری دیواره سر در ، مرمت حجاری‌ها، ساماندهی کل نمای پوسته سردر،پاکسازی و لایه برداری زنگار از ماذنه سردر ، روغن کاری کل ماذنه و طراحی و اجرای حفاظ فلزی از جمله اقدامات ضروری بوده که در پروژه مرمتی این بنای تاریخی به انجام رسید.
حضرتی در پایان یادآور شد :  هزینه‌های اجرایی ساماندهی و مرمت این بنا را نوادگان مولاوردیخانی بر عهده داشته و مراحل فنی و تخصصی اجرای طرح نیز با نظارت تیم مرمت میراث فرهنگی صورت گرفت که امیدواریم با اقدامات به عمل آمده گام موثری در حفظ و احیای بناهای ارزشمند و تاریخی برداشته و رضایت خاطر همشهریان را فراهم نماییم.
  شایان ذکر است: آب انبار مولاوردیخانی در خیابان امام خمینی قزوین واقع شده  و مالک و بانی آن مولاوردیخان است. این بنای تاریخی با شماره 1435 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار