به همت خبرگزاری ایکنا قزوین میزگرد «بررسی موانع و راهکارهای ترغیب جوانان به حضور در مساجد» با حضور کارشناسان این حوزه برگزار شد.
کد خبر: ۱۷۷۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸ 08 February 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، میزگرد «بررسی موانع و راهکارهای ترغیب جوانان به حضور در مساجد» که با حضور حجج‌الاسلام عباس اوتارخانی، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین، علی رمضانی، مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین و سیدمحمد موسوی‌موینی، امام جماعت مسجد حسینی(ع) قزوین برگزار شد، حاضرین با بیان نظرات خود، موانع و راهکارهای ترغیب جوانان به حضور در مساجد را بررسی کردند.
 
حجت‌الاسلام عباس اوتارخانی با اشاره به لزوم حضور فعال جوانان در مساجد، گفت: یکی از ثمرات حضور جوان در مسجد که در روایت به ‎آن اشاره شده، پیدا کردن رفیق خوب است و کلامی که از زبان عالم در مسجد می‌شنود، او را از گناه و گمراهی باز داشته و در مسیر هدایت قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد: مسجد به تعبیر حضرت امام(ره) سنگری است که اگر توانستیم جوان و نوجوان را به این سنگر جذب کنیم، قدرت ایستادگی او در برابر گناه و آسیب‌های جامعه افزایش پیدا می‌کند و از عوامل مهم در این جذب، نقش والدین است، وقتی والدین اعمال عبادی خود را با انگیزه و اشتیاق به‌جا می‌آورند و به آن مقید هستند، فرزندی که در این خانواده رشد می‌کند، خود‌به‌خود به امور مذهبی گرایش پیدا‌ می‌کند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین ادامه داد: از دیگر عوامل موثر در جذب جوان به مسجد، مسائل و شرایط مربوط به مسجد است، مسجد ما از نظر نظافت و پاکیزگی باید در سطحی باشد که وقتی جوان در مسجد حاضر می‌شود، به آن رغبت پیدا کند.

وی افزود: مسجدی‌های ما باید آموزش دیده باشند و بدانند که یکی از رسالت‌های آنها جذب جوان به مسجد است، یعنی نمازگزاران مسن مسجد ما بدانند که وقتی نوجوان و جوانی به مسجد می‌آید، باید هم و غم نگه داشتن آن را در مسجد داشته باشند و عامل مهم دیگر، امام جماعت است، امام جماعتی که بتواند با نوجوان و جوان ارتباطی صحیح و صمیمی برقرار کند.    

مسجدی که امکانات و متولیانش به روز نباشند، از دنیای امروز عقب می‌ماند

در ادامه برگزاری این نشست، حجت الاسلام علی رمضانی ضمن تشکر از برگزاری این میزگرد، اظهار کرد: ان‌شاءالله که برگزاری این جلسات استمرار داشته باشد و بتوانیم صحبت‌هایمان را از طریق رسانه به فعالین در حوزه مسجد برسانیم.


میزگرد «بررسی موانع و راهکارهای ترغیب جوانان به حضور در مساجد» در ایکنا قزوین

وی ادامه داد: امیدواریم روزی برسد که همه متولیان در امور مسجد، افرادی باشند که برای شنیدن برخی از حرف‌ها، همچون جوانان توان بهره‌برداری از فضای مجازی را داشته باشند و متاسفانه خیلی از کسانی که باید حرف‌های ما را بشنوند، نمی‌شنوند؛ چون توان بهره‌برداری از فضای مجازی و استفاده از این صحبت‌ها و گفتمان‌ها را ندارند و طبیعتاً در ساختار فکری خودشان غور می‌کنند و این یکی از آسیب‌ها و مشکلات جدی است.    

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین، تاکید کرد: مسجدی که امکانات و متولیانش به روز نباشند، از دنیای امروز عقب می‌ماند و یکی از مشکلات ما در مساجد همین است. مسجدی موفق و پویا است و جوانان در آن رفت‌و‌آمد می‌کنند، که امکانات و متولیانش به‌روز هستند، یعنی از اطلاعات و ساختارهای علمی و به‌روز و از تمامی ظرفیت‌های مسجد، حداکثر استفاده را می‌برند.

این مسئول خاطرنشان کرد: خوشبختانه در برخی از نقاط استان، نمونه‌هایی از مساجد موفق داریم و امروز خیلی از مساجد از امکانات خوبی برخوردار هستند و شرایط مناسبی را برای جذب جوانان به مسجد فراهم کرده‌اند.

حضور جوان در مسجد، فرصتی برای آشنایی با فرایض دینی و سبک زندگی اسلامی است

حجت الاسلام سیدمحمد موسوی‌موینی از ائمه‌جماعات موفق استان نیز، در این نشست اظهار کرد: اگر بخواهیم یک مسجد ممتاز و با حضور فعال جوانان داشته باشیم، باید امکانات و شرایطی را فراهم کرد و ما زمانی که تصمیم گرفتیم نوجوان و جوان را جذب مسجد کنیم، تا حدی این امکانات و شرایط را فراهم کردیم.

وی ادامه داد: یکی از کارهای ما در این خصوص، دعوت از دانش‌آموزان مدارس اطراف برای حضور در نماز جماعت مسجد بود و با ورودشان به مسجد، فضای مسجد را نیز برای جذب و حضور دائم آنها فراهم ‌کردیم و به آنها توجه داشتیم و با مشارکت دادن آنها در انجام امور فرهنگی مسجد به آنها دلگرمی می‌دادیم و این توجه باعث جذب و ماندگاری آنها به مسجد بود.

امام جماعت مسجد حسینی(ع)، بیان کرد: مسجد، بهترین مکان برای نوجوان و جوان است و حضور آنها در مسجد فرصتی است که با فرایض دینی و سبک زندگی اسلامی آشنا شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار