مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به اجرایی شدن طرح جنگل‌کاری اقتصادی با مشارکت مردم، گفت: در این طرح اضافه شدن حدود 200 هزار هکتار به سطح جنگل‌های استان کرمانشاه در یک افق 20 ساله در برنامه قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۸۰۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰ 13 February 2016
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به اجرایی شدن طرح جنگل‌کاری اقتصادی با مشارکت مردم، گفت: در این طرح اضافه شدن حدود 200 هزار هکتار به سطح جنگل‌های استان کرمانشاه در یک افق 20 ساله در برنامه قرار گرفته است.

مراد شیخ‌ویسی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه قرار است این طرح تا سال 1414 ادامه پیدا کند، گفت: اجرایی شدن این طرح از سال 93 آغاز شده و از آن زمان تاکنون نیز جنگل‌کاری در سطح شش هزار هکتار از منابع طبیعی استان انجام شده است.

شیخ‌ویسی با اشاره به آماده بودن بستر کار برای اجرایی شدن طرح جنگل‌کاری اقتصادی با مشارکت مردم گفت: در قالب این طرح عرصه‌های منابع طبیعی به متقاضیان واگذار می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه اولین نیاز برای اجرایی شدن طرح جنگل‌کاری اقتصادی را تولید نهال مورد نیاز عنوان کرد و گفت: در این راستا باید سالانه دو میلیون اصله در نهالستان‌های استان تولید شود.

وی گونه‌های انتخاب شده برای اجرای طرح جنگل‌کاری اقتصادی را گونه‌های جنگلی مثمر نظیر بنه(سقز)، گلابی وحشی، زالزالک، بادام و در برخی موارد زرشک و سماق دانست.

شیخ‌ویسی برآورد هزینه اجرای طرح جنگل‌کاری اقتصادی را سالانه 2.5 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در صورت تخصیص اعتبار این برنامه عملیاتی خواهد شد.

به گفته وی اجرایی شدن طرح جنگل‌کاری اقتصادی بر اساس ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هر شهرستان انجام خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر حدود سه میلیون اصله نهال در نهالستان‌های استان کرمانشاه موجود است، ظرفیت تولید نهالستان‌های استان کرمانشاه را تولید سالانه دو میلیون اصله نهال عنوان کرد.

وی تعداد نهالستان‌های استان را دو نهالستان گرمسیری و سردسیری دانست و گفت: در نهالستان سردسیری که در شهرستان اسلام‌آبادغرب واقع است نهال‌های مناسب برای کشت در نقاط سردسیر تولید می‌شود.

به گفته شیخ‌ویسی نهالستان گرمسیری استان کرمانشاه که نهال‌های مورد نیاز برای کشت در نقاط گرمسیر را تولید می‌کند در شهرستان سرپل‌ذهاب قرار دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه سرانه جنگل در استان حدود 26 صدم هکتار است، گفت: در تلاشیم تا در قالب یک برنامه 20 ساله این رقم به 36 صدم هکتار برسد.

شیخ‌ویسی نسبت مساحت جنگل‌ها به کل وسعت استان را 21 درصد دانست و ابراز امیدواری کرد: در قالب این برنامه 20 ساله این رقم به 30 درصد برسد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه افزود: همچنین با اجرای طرح جنگل‌کاری اقتصادی میزان فرسایش خاک از یازده تن در هکتار در شرایط کنونی به 6.5 تن در هکتار خواهد رسید.

شیخ‌ویسی مساحت کل جنگل‌های استان کرمانشاه را 527 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: سه درصد جنگل‌های کشور در استان کرمانشاه قرار دارند.

شیخ‌ویسی در پایان برنامه ریزی برای کشت گیاهان دارویی در سطح 40 هزار هکتار از منابع طبیعی استان کرمانشاه در قالب یک برنامه 20 ساله را از دیگر برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه عنوان کرد و افزود: در این راستا برنامه‌ریزی برای شناسایی نقاط مستعد و کشت گیاهان دارویی دارای متقاضی به میزان سالانه دو هزار هکتار در برنامه قرار گرفته است.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار