دبیر اجرایی جایزه عکس «شید»:
دبیر اجرایی جایزه عکس «شید» گفت: در چند سال گذشته، یک جریان جدی در عکاسی مستند اجتماعی ایران به راه افتاده که به حمایت نهادها و جریان‌های مستقل عکاسی نیاز دارد.
کد خبر: ۱۸۱۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۷ 16 February 2016
دبیر اجرایی جایزه عکس «شید» گفت: در چند سال گذشته، یک جریان جدی در عکاسی مستند اجتماعی ایران به راه افتاده که به حمایت نهادها و جریان‌های مستقل عکاسی نیاز دارد.

روشن نوروزی درباره تأثیر جریان‌های مستقل عکاسی مانند جایزه عکس «شید» در عکاسی مستند اجتماعی ایران، اظهار کرد: در این چند دوره که جایزه «شید» برگزار شده، دغدغه ما عکاسی مستند اجتماعی بوده و احساس می‌کردیم این عکاسی آن‌طور که باید، رشد نکرده است. فکر می‌کنم اگر بخواهیم بیرون از مجموعه «شید» به این جایزه نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که این رویداد تأثیر خود را گذاشته است.

او ادامه داد: روند روبه رشد عکاسی مستند اجتماعی در ایران، از کارهایی که از عکاسان ما در مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی دیده می‌شود، مشخص است. پنج - شش سال پیش، خیلی از عکاسان حتی نمی‌توانستند یک پاراگراف استیتمنت بنویسند، اما حالا مجموعه‌های آن‌ها دارای ایده و فکر است و خیلی خوب کار می‌کنند و پیش می‌روند.

این عکاس همچنین بیان کرد: «شید» به‌تنهایی نمی‌تواند بار این مسؤولیت را برعهده بگیرد؛ جریان‌ها و نهادهای مستقل دیگری باید بیایند و به جریان عکاسی مستند اجتماعی ایران کمک کنند. من به‌عنوان عکاس، به هر جریانی که در پیشبرد عکاسی مستند اجتماعی موثر باشد، کمک می‌کنم، چون این، مهم‌ترین هدف ما در این مسیر بوده است.

نوروزی همچنین درباره برگزاری نمایشگاه ششمین دوره جایزه عکس «شید» در گالری «شیرین» توضیح داد: بعد از ماجراهایی که با خانه هنرمندان داشتیم، این نمایشگاه را به گالری «شیرین» بردیم. از نظر کیفیت و امکانات، گالری با خانه هنرمندان قابل مقایسه نیست، اما طبیعی است که از نظر مخاطبان تفاوت‌هایی دارد. ما یک مخاطب ثابت داریم که برای‌شان فرقی نمی‌کند نمایشگاه کجا برگزار شود و در آنجا حضور پیدا می‌کنند، اما یک جامعه‌ی هدف دیگر داریم که مردم عادی هستند و طبیعتا خیلی امکان دسترسی یا شرایط حضور در گالری‌های هنری را ندارند. با این حال، امسال استقبال خوبی را از طرف مخاطبان در نمایشگاه شاهد بودیم.

دبیر اجرایی ششمین دوره جایزه عکس «شید» در ادامه اظهار کرد: امسال 19 مجموعه از 17 عکاس در بخش جایزه حضور دارد که برای دریافت جایزه و تندیس رقابت می‌کنند. در بخش نمایشگاهی نیز دو مجموعه از جاوید تفضلی و مهناز ناظری داریم. شهریورماه امسال فراخوانی منتشر کردیم تا عکاسان پیشنهادهای خود را برای مجموعه‌هایی که می‌خواهند با تم محیط زیست کار کنند، برای ما بفرستند. از بین آن‌ها، طرح این دو نفر انتخاب شد و کمک‌هزینه‌ای دریافت کردند تا مجموعه خود را کامل کنند. جاوید تفضلی با مجموعه‌ای با موضوع «خشکسالی در شرق ایران» و مهناز ناظری با «تاثیرات زیست‌محیطی پالایشگاه عسلویه» در این دوره حضور دارند.

او همچنین درباره‌ی برپایی نشست‌های این دوره، گفت: از 27 بهمن‌ماه نیز نشست‌های این دوره از جایزه برپا می‌شود. 27 بهمن از ساعت 16 محسن راستانی درباره «اجرای یک پروژه عکاسی مستند» سخنرانی خواهد کرد. 28 بهمن از ساعت 16 مهدی منعم مجموعه عکسی از کتاب جدید «قربانیان جنگ» را به‌نمایش می‌گذارد و از ساعت 17:30 بهروز مهری آثار پروژه اینستاگرامی «Rooz Daily» را معرفی خواهد کرد. 29 بهمن از ساعت 16 کارگاه عملی انتخاب عکس با حضور پیمان هوشمندزاده و مهدی وثوق‌نیا برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان به حضور در این کارگاه باید مجموعه عکس‌های خود و ابزار نمایش (اعم از لپ‌تاپ و …) را همراه داشته باشند. جمعه 30 بهمن از ساعت 16 دکتر «تژا میرفخرایی» با موضوع «تحلیل نشانه‌شناختی اجتماعی قاب» سخنرانی خواهد کرد و پس از آن Max Pinckers مجموعه عکس‌های خود را به‌نمایش می‌گذارد و با عکاسان گفت‌وگو خواهد کرد. شنبه 1 اسفند نیز از ساعت 16 دکتر «ناصر فکوهی» با موضوع «عکس شهر و عکس در شهر: نگاهی به جایگاه عکس به مثابه حامل هنر در شهر معاصر» سخنرانی خواهد کرد. یکشنبه 2 اسفند از ساعت 16 «نگار فرجیانی» پروژه «منوکسید تهران» را معرفی می‌کند و بخشی از پروژه دوم و سوم و کارکرد عکس مستند در این دو بخش را نمایش خواهد داد.

نمایشگاه ششمین جایزه عکس شید از 23 بهمن تا 5 اسفند در گالری شیرین واقع در خیابان کریمخان‌زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک 5 میزبان علاقه‌مندان است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار