چکش‌کاری طرح تکاپوی استان کرمانشاه در شورای اشتغال این استان بررسی شد و اختلافات آماری اشتغال در این زمینه چالش‌ساز شد.
کد خبر: ۱۸۲۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲ 16 February 2016
چکش‌کاری طرح تکاپوی استان کرمانشاه در شورای اشتغال این استان بررسی شد و اختلافات آماری اشتغال در این زمینه چالش‌ساز شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، پانزدهمین جلسه شورای اشتغال استان کرمانشاه در سال 94 امروز به میزبانی رضا رحیمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کرمانشاه برگزار شد؛ موضوع محوری این جلسه بررسی طرح تکاپو (توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار) و آخرین تغییرات این طرح بود.

در ابتدای این جلسه سهراب دل‌انگیزان، مسئول تدوین طرح تکاپوی استان کرمانشاه به ارائه تغییرات انجام شده در این طرح بر اساس تصمیمات جلسه گذشته و درخواست استاندار مبنی بر توجه به اشتغال‌زایی رسته‌های اولویت‌دار پرداخت.

وی میزان اشتغال‌زایی 10 رسته اولویت‌دار در این طرح را 378 هزار نفر اعلام کرد و گفت: این میزان اشتغال حدود 80 درصد اشتغال استان را پوشش می‌دهد که تاکنون این بخش‌ها مورد توجه نبوده‌اند و تنها 20 درصد از تسهیلات پرداخت شده در استان به این رسته‌ها اختصاص یافته است.

ادعای میزان پوشش 80 درصدی اشتغال استان موضوعی بود که برای مسئولان استانداری قابل قبول نبود و محسن دارابی، مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با اعتراض به این موضوع، میزان اشتغال استان کرمانشاه را 630 هزار نفر اعلام کرد.

دارابی اظهار کرد: با این آمار اشتغال اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران که حدود 60 درصد آن هم در بخش خدمات است و تنها 40 درصد در بخش‌های تولیدی و سایر بخش‌هاست؛ پوشش آمار 80 درصدی برای این طرح که اغلب تولیدی هستند قابل قبول نیست و در این زمینه اختلافات معناداری وجود دارد.

البته مسئول تدوین طرح تکاپوی استان کرمانشاه در دفاع از این موضوع گفت که اطلاعات در نظر گرفته شده برای وضعیت موجود از آمار سرشماری سال 90 اخذ شده است که 480 هزار نفر اشتغال مطرح بود و این موضوع برای بررسی بیشتر به کارگروه‌های تخصصی سپرده شد.

فرش دستباف جزو رسته‌های اولویت‌دار اشتغال‌زایی

عدم توجه به بخش‌های مهمی همچون فرش‌ دستباف، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تبیین صرفاً وضع موجود از دیگر انتقادات مطرح شده در برابر این طرح بود که دل‌انگیزان باز هم در مقام دفاع از این طرح اظهاراتی را بیان کرد و گفت که در این طرح تمامی موارد و انتقادات لحاظ شده است و این طرح علاوه بر آینده‌نگری، آینده‌نگاری هم دارد.

در صدر رسته‌های اولویت‌دار این طرح، تجارت وابسته به مرز با اشتغال 20 هزار نفری قرار گرفته است و قرار شد رسته فرش دستباف به دلیل جایگاه و مزیت استان در این زمینه نیز بدون حذف هیچ رسته‌ای به مجموع 10 رسته اولویت‌دار این طرح افزوده شود.

کرمانشاه نیاز حرکت جهشی در ایجاد اشتغال دارد؛ این موضوع بیشترین تأکید را از سوی حاضران داشت و آنها معتقد بودند باید رسته‌های با اشتغال‌زایی بالا در اولویت باشد که مسئول تدوین طرح تکاپوی استان کرمانشاه در این مورد بیان داشت که نمی‌توان بر اساس سلیقه عمل کرد و ممکن است در مدل اقتصادی بررسی شده برای این طرح برخی رسته‌ها پوشش یابند و برخی در این دایره قرار نگیرند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کرمانشاه در پایان خواستار ارائه طرح و پروپوزال اولیه اشتغال مورد نظر در هر یک از رسته‌ها شد تا اعضا بتوانند بر اساس طرح‌های پیشنهادی در این مورد تصمیم نهایی را اخذ کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار