معاون امور آمایش برنامه ریزی و محیط زیست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: مناطق غربی جمهوری اسلامی ایران بهشت توسعه است.
کد خبر: ۱۸۳۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۵ 17 February 2016
معاون امور آمایش برنامه ریزی و محیط زیست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: مناطق غربی جمهوری اسلامی ایران بهشت توسعه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا علیرضا رحمت نیا روز چهارشنبه در جلسه کمیته برنامه ریزی که با حضور فرمانداران شهرستان های غربی استان کرمانشاه ( قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب ) در محل فرمانداری قصرشیرین برگزار شد، افزود: منطقه غرب کشور و به ویژه شهرستانهای مرزی ظرفیت های زیادی برای توسعه دارند.

وی بیان کرد: در صورت شناسایی و بهره گیری مطلوب از ظرفیت های موجود علاوه بر رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال در مناطق غربی و مرزی کشورمان روند توسعه در بخش های مختلف نیز شتاب خواهد یافت.

وی اظهار کرد: برنامه آمایش مناطق مرزی در دست اقدام است و اطلاعات کاملی نیز از وزارتخانه های مربوطه جمع آوری شده است.

وی هدف از اجرای طرح آمایش مناطق مرزی را شناسایی ظرفیت های موجود در بخش های مختلف و راهکارهای رفع مشکلات ذکر کرد و افزود: با بازدیدهای میدانی صورت گرفته مطالعات لازم مربوط به اجرای این طرح در استان کرمانشاه انجام شده و برای عملیاتی شدن آن به منظور توسعه و عمرانی در شهرستان های تابعه به شورای عالی امنیت ملی ارائه می شود.

معاون امور آمایش برنامه ریزی و محیط زیست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اظهار داشت: زمین های حاصلخیز خوبی در این مناطق وجود دارد و وجود منابع بزرگ آبی یکی از مهمترین ظرفیت های مناطق مرزی در غرب کشور است که این منابع خدادادی کمتر در شرق کشور وجود دارد.

رحمت نیا اضافه کرد که فراهم کردن زیرساخت های لازم توسعه بر عهده دولت است و مسئولان باید زمینه بیش از پیش ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاران را تسهیل کنند که در این زمینه طرح هایی مانند سامانه گرمسیری و بنیاد مستضعفان بسیار مناسب است.

وی ادامه داد: در این طرح شهرها به سه دسته مرکزی، میانی و پیرامونی تقسیم شده اند و استان کرمانشاه مرکز تعاملات با کشور عراق با وجود مرزهای صادراتی است تا از منابع این کشور استفاده متقابل داشته باشیم.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین نیز گفت: 54 درصد صادرات کالاهای غیرنفتی کشور به عراق از طریق مرزهای قصرشیرین صورت می گیرد.

مرادعلی تاتار افزود: این شهرستان با داشتن 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق در دو بخش اقلیم کردی و حوزه عربی روزانه بالغ بر800 کامیون کالا از مرزهای آن صادر می شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین روزانه 500 تانکر سوخت رسان از مرز پرویزخان به سوی بنادر جنوبی کشور ترانزیت می شود و بزرگترین پایانه زمینی خاورمیانه در مرز رسمی خسروی نیز روزانه ظرفیت جا به جایی 10 هزار مسافر را دارد.

تاتار افزود: وجود سه رودخانه دائمی و چهار سد از مهمترین منابع آبی قصرشیرین است ضمن اینکه این شهرستان مرزی در تولید مرکبات، نخیلات و انگور یاقوتی از جایگاه خوبی در کشور برخوردار است.

وی گفت: طرح منطقه ویژه اقتصادی در دست اقدام است و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور نیز با طرح تبدیل قصرشیرین به منطقه آزاد موافقت کرده است و در سفر آینده رئیس جمهوری به استان کرمانشاه مطرح می شود.

تاتار با اشاره به خط راه آهن غرب کشور نیز بیان کرد: وجود راه آهن می تواند بخش اعظمی از حجم مبادلات مرزی را افزایش دهد.

وی افزود: 35 روستای خالی از سکنه در شهرستان قصرشیرین وجود دارد که باید بستر مناسبی برای بازگشت ساکنان آنها فراهم شود تا با استقرار مردم در نوار مرز یک پدافند غیرعامل و احساس امنیت خوبی در این منطقه مرزی برقرار شود.

قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با 27 هزار نفر جمعیت بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد که در امتداد این مرز طولانی، 2 مرز رسمی پرویزخان و خسروی فعال است که پرویزخان با اقلیم کردستان عراق و خسروی با حکومت مرکزی عراق و بخش عربی هم مرز است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار