یک فعال سیاسی دانشجویی معتقد است، هزینه گزافی که برخی کاندیداها برای تبلیغات انتخابات می‌کنند به اعتماد عمومی لطمه می‌زند.
کد خبر: ۱۸۶۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴ 23 February 2016
یک فعال سیاسی دانشجویی معتقد است، هزینه گزافی که برخی کاندیداها برای تبلیغات انتخابات می‌کنند به اعتماد عمومی لطمه می‌زند.

محسن رضایی جانشین سابق بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه بستر لازم برای حضور اقشار با تفکرات مختلف سیاسی در این دوره از انتخابات فراهم است گفت: آرایش سیاسی و تعداد کاندیداهای نمایندگی مجلس در سطح کشور نشان می‌دهد که همه جبهه‌های سیاسی بیش از کرسی‌های مجلس کاندیدا دارند و از این نظر بستر لازم برای حضور همه افراد با تفکر و گرایش‌های سیاسی مختلف فراهم است.

رضایی افزود: البته نمی‌توان تنها تعداد کاندیداها و تنوع آنها را به عنوان تنها بستر لازم برای حضور حداکثری مردم در نظر گرفت و باید بسترهای دیگری توسط نظام برای حضور حداکثری مردم در انتخابات فراهم شود.

این فعال سیاسی دانشجویی با بیان اینکه کشور ایران همواره در همه دوره‌های انتخابات بعد از انقلاب اسلامی به لحاظ میزان حضور و مشارکت مردمی در انتخابات در میان دیگر کشورها سربلند بوده است، گفت: اگر بخواهیم نگاه روبه جلو داشته و به مشارکت حداکثری برسیم باید بسترهای دیگری را هم فراهم کنیم.

رضایی شفاف سازی انتخابات را یکی از این بسترها عنوان کرد و افزود: متاسفانه لطمه‌هایی که به اعتماد عمومی بین برخی اقشار جامعه وارد شده و به حق هم هست، به خاطر عملکرد برخی مسئولین است.

وی تصریح کرد: الان می‌بینیم که بسیاری کاندیداها هزینه‌های گزافی برای تبلیغات خود می‌کنند که این خود یک علامت سوال در ذهن مردم درست می‌کند که کاندیداها این پول‌ها را از کجا آورده‌اند و یا در قبال این همه هزینه قرار است چه چیزی بدست بیاورند و یا چه چیزی به افرادی که برای آنها تبلیغ می‌کنند می‌رسد.

رضایی افزود: مدتی پیش طرح شفاف سازی انتخابات مطرح شد که نمایندگان مجلس بر اساس آن بصورت داوطلبانه بیایند و منابع مالی خود را معرفی کنند و بگویند که پولهایی که برای تبلیغات هزینه می‌کنند را از کجا می‌آورند.

وی با تاکید بر لزوم قانون شدن این طرح، گفت: مردم حق دارند بدانند کسی را که می‌خواهند به عنوان نماینده خود به مجلس بفرستند از کجا منابع مالی تبلیغات خود را تامین می‌کند.

کاندیداهای مجلس باید از اقشار ضعیف انتخاب شوند، نه مرفه

رضایی از دیگر بسترهای لازم برای حضور حداکثری مردم را توجه به فرمایشات امام خمینی (ره) عنوان کرد و افزود: متاسفانه یکی از مباحثی که در حال کم رنگ شدن است و مقام معظم رهبری بارها در مورد آن هشدار داده‌اند، بحث عدم توجه به اصول انقلاب و نیز تحریف سخنان امام (ره) است.

وی تصریح کرد: جملاتی از امام (ره) داریم که در آن تاکید شده کسی باید نماینده شود که از اقشار ضعیف جامعه باشد تا خودش طعم فقر و سختی را چشیده باشد. این درحالیست که افرادی که کاندیدای نمایندگی مجلس می‌شوند عمدتا از اقشار مرفه جامعه بوده و وضع خوبی دارند. مردم خواهان این هستند کسی که درد و رنج آنها را فهمیده و درک می‌کند نماینده آنها شود، اما برخلاف این می‌بینیم که افراد مرفه کاندیدای نمایندگی می‌شوند.

این فعال سیاسی از دیگر بسترهای لازم برای حضور حداکثری در انتخابات را فراهم کردن ساز و کاری برای مردم در جهت بازخواست و مطالبه کردن مطالبات خود از نمایندگان عنوان کرد.

وی تصریح کرد: باید ساز و کاری فراهم شود که مردم بتوانند مطالبات خود و تحقق شعارهایی را که نمایندگان وعده می‌دهند را بعدا از آنها مطالبه کرده و بخواهند.

مرزبندی مشخص سیاسی به اسم "اصولگرا" و "اصلاح طلب" در کشور نداریم

وی در ادامه با بیان اینکه مرزبندی مشخصی در کشور به اسم "اصولگرا" و "اصلاح طلب" وجود ندارد، گفت: یکی دیگر از بسترهایی که برای انتخابات لازم داریم این است که تقسیم بندی‌های سیاسی واقعی شود.

رضایی افزود: متاسفانه می‌بینیم افرادی در هر دو گروه هستند که هیچ پایبندی به اصول حزب و جریان خود ندارند و هیچ مرزی بین آنها و رقیبشان در گروه مقابل وجود ندارد.

رضایی اظهار کرد: وقتی‌ می‌گوییم حزب اصولگرا و اصلاح طلب باید هر دو اینها تئوری‌ها و مدل‌های مشخصی برای اداره سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور داشته باشند و اینها باید شفاف شود، نه اینکه تنها اسم اصولگرا و اصلاح طلب را یدک بکشند.

وی تصریح کرد: متاسفانه می‌بینیم افرادی که به عنوان مثال اصلاح طلب هستند با یکدیگر نه اختلافات جزیی بلکه اختلافات بنیادی 180 درجه‌ای دارند، اما هر دو در یک جناح هستند و این مسئله را در میان اصولگریان هم داریم.

هر دو جبهه بیش از کرسی‌های مجلس کاندیدا دارند و بهانه جویی‌های آنها پذیرفته نیست

این فعال سیاسی افزود: حال با پذیرش این اشتباه مصطلح در جامعه سیاسی که ما دو طیف و جریان اصولگرا و اصلاح طلب داریم، با نگاهی به لیست تایید صلاحیت شده‌های نهایی می‌توان دریافت که هر دو جبهه بیش از تعداد کرسی‌های مجلس کاندیدا دارند و این نمی‌تواند بهانه‌ای برای احزاب باشد.

وی با بیان اینکه قانون فصل الخطاب همه است، گفت: هر کسی وارد هر سیستمی می‌شود باید اصول آن را هم بپذیرد و ما قانون اساسی را داریم که فصل الخطاب همه ماست و نهادهای نظارتی مثل شورای نگهبان هم در همه کشورها وجود دارد. به عنوان نمونه در کشور آلمان دادگاه ویژه قانون اساسی داریم و بنابراین در هر کشوری هر کسی نمی‌تواند کاندیدا شود.

رضایی افزود: در حال حاضر هم با توجه به اینکه تعداد کاندیداها در هر دو جبهه بیش از کرسی‌های مجلس است، این صحبت‌ها که رقابت عادلانه نیست و بیشتر از یک طیف خاص رد شدند دیگر بهانه‌جویی است.

اصلاح طلبان معترض به رد صلاحیت‌ها، به اتفاقات سال 1388 نگاهی بیندازند

این فعال سیاسی تصریح کرد: به این مسئله هم باید توجه شود که برخی اصلاح طلبان که به مسئله ردصلاحیت‌ها معترضند باید به سابقه خود رجوع کنند.

وی تصریح کرد: هنوز زمان زیادی از اتفاقات سال 1388 نگذشته و این واقعیت را نمی‌شود انکار کرد که این افراد در یک برهه زمانی نه چندان دور به آراء مردمی لگد زدند و کشور را تا آستانه یک جنگ داخلی پیش بردند و اگر تدبیر مقام معظم رهبری نبود کشور ما الان باید وضعیت کشور سوریه و عراق را پیدا می‌کرد.

وی تصریح کرد: حال این افراد با چه رویی توقع دارند که بیایند برای این انتخابات و تایید صلاحیت هم بشوند و شورای نگهبان در این زمینه قطعا به وظایف قانونی خود عمل کرده است.

رضایی خاطر نشان کرد: نکته جالبی که در این دوره انتخابات بسیار شاهد آن هستیم این است که هر دو جناح و بویژه اصلاح طلبان سعی می‌کنند خود را به امام (ره) منسوب کنند. این درحالیست که امام راحل جملات صریح و محکمی درباره شورای نگهبان دارند، از جمله اینکه "کسی که بگوید رای شورای نگهبان کذا است مفسد فی الارض است" و این نشان می‌دهد امام راحل شورای نگهبان را فصل الخطاب می‌داند.

رضایی افزود: این درحالی است که می‌بینیم خیلی از احزاب و خیلی از افراد باسابقه انقلاب به شورای نگهبان توهین می‌کنند و فقهای شورای نگهبان را مورد تمسخر قرار می‌دهند که فله‌ای کاندیداها را رد کرده‌اند.

این فعال سیاسی یادآور شد: این حرف‌های متناقض باید خود یک معیار باشد برای مردم، که افرادی که از یک طرف خود را منسوب به امام (ره) می‌کنند، چطور از طرف دیگر برخلاف اصول فکری امام(ره) حرکت و رفتار می‌کنند.

اصولگرایان به عنوان منتقدین دولت شانس بیشتری در مجلس آینده دارند

رضایی در خصوص ترکیب آینده مجلس نیز گفت: با توجه به اینکه دولت در عمر سه ساله خود به بسیاری وعده‌هایی که داده عمل نکرده و همه مسائل را به مذکرات گره زده و حالا هم که مذاکرات به نتیجه رسیده به جای پاسخگویی به مردم، بحث "برجام 2" را مطرح می‌کند، بعید است حتی با ائتلافی که این طیف اعتدالگرا (حامیان دولت) با اصلاح طلبان داشته‌اند بتوانند اکثریت مجلس را دست بگیرند.

وی تصریح کرد: از طرفی منتقدین دولت که عمده آنها اصولگرایان هستند فرصت خوبی در انتخابات پیش رو برای کسب اکثریت آرا دارند و پیش بینی می‌شود مجلس آینده طیفی از همه جریانهای سیاسی کشور باشد، با اندک اختلاف در تعداد کرسی‌های مجلس.

لیست‌های سیاسی" در کرمانشاه کارایی لازم را ندارند

رضایی در ادامه به انتخاب‌های قومی و قبیله‌ای در برخی استانها ازجمله کرمانشاه اشاره کرد و افزود: در این استانها آنگونه که باید شاهد بلوغ سیاسی نیستیم و برهمین اساس لیست‌های ارائه شده از سوی گروه‌های سیاسی نمی‌تواند وزنی به کاندیداها بدهد و بیشتر از لیست، این تعداد جمعیت طایفه و قوم است که در سرنوشت انتخاب یک کاندیدا در مناطقی مانند کرمانشاه تعیین کننده است.

این فعال سیاسی خاطر نشان کرد: اینکه هنوز شاهد انتخاب‌های قومی و قبیله ای هستیم کم کاری روشنفکران، دانشگاهیان و روحانیون این مناطق را می‌رساند و باید هر چه سریعتر این فرهنگ‌های غلط انتخاباتی اصلاح شود.

وی تصریح کرد: تا زمان اصلاح این فرهنگ‌های غلط، قطعا در این مناطق نمی‌توانیم شاهد انتخاب نمایندگان اصلح باشیم.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار