کد خبر: ۱۸۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲ 05 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان، در حال حاضر رسانه های محلی ایران بیشتر به دنبال برنامه های تکراری یا تقلید از تولیدات ملی در تولید محتوا هستند.
ورود تولیدات استانی به رسانه ملی و شبکه های سراسری می تواند هم یک آسیب برای رسانه های محلی کشور به شمار رود و نیز شاید، بابی از تهدید را برای آسیب رساندن به محتوای رسانه های محلی در پی داشته باشد.

این آسیب بیشتر به لحاظ اجبار شبکه های محلی برای وفق دادن خود با ذائقه ملی ممکن است ایجاد شود و به عقیده برخی کارشناسان، رسانه های صوتی و شنیداری محلی باید در همان موقعیت و فضای فرهنگی محلی خود تداوم کار دهند و سعی در اقناع افکار عمومی برای گرفتن آنتن ملی نباشند.

در همین رابطه حاج کاظمیان، کارشناس حوزه فرهنگ و رسانه در گفتگو با تابناک با بیان اینکه رسانه های محلی در مقایسه با رسانه های ملی تمایز رسالت دارند، اظهار داشت: در تمامی دنیا کارکرد رسانه محلی هویت سازی محلی است و باید اینگونه رسانه ها بتوانند با فرصت هایی که در دست دارند، هویت سازی نمایند.

وی در ادامه با اشاره به لزوم ایجاد زیرساختهایی برای به مقصود رساندن این رسالت، گفت: رسانه محلی باید با دوری از آماتور بودن و روی آوردن به حرفه ای گری نقش هویت سازی خود را ایفا کنند.

این کارشناس فرهنگ و رسانه افزود: این مهم با به کارگیری نیروی انسانی ماهر و افزایش ارتباط با مخاطب محلی محقق می شود.

وی ادامه داد: در هر شهر دانشگاه و رشته های مرتبط با حوزه رسانه اکنون در کشور ما وجود دارد و می توان از این ظرفیت در این راستا استفاده کرد.

حاج کاظمیان تصریح داشت: با این وجود فارغ التحصیلان این نوع دانشگاه ها بیشتر تمایل به کار در رسانه های ملی هستند و کمتر تمایلی برای حضور در رسانه های محلی خود دارند.

وی افزود: اگر از این ظرفیت ها بتوان استفاده نمود می توان تولیدات استانی شبکه های محلی را افزایش داد.

این کارشناس فرهنگ و رسانه با اشاره به اینکه توجه به مدیریت رسانه می تواند سبب زیرسازی در رونق شبکه های محلی شود، افزود: مدیریت رسانه مفهوم ویژه ای در حوزه رسانه دارد و اقتضائات خاصی را برای مدیران رسانه ایجاد کرده است که مدیریت رسانه را باید در حوزه محلی به دست آورد و آن را در رسانه های استانی به کار گرفت.

وی با بیان اینکه در بخش های مدیریتی رسانه هرچه از رسانه های ملی به سمت رسانه های محلی پیش میرویم، توان مدیریتی کاهش می یابد، اظهار داشت: رسانه های محلی بیشتر مصرف کننده اند تا تولید کننده بدین معنا که به جای اینکه از یک محتوای محلی استفاده کنند بیشتر محتواهای ملی را جمع آوری و بازپخش می کنند.

حاج کاظمیان تصریح داشت: بازپخش تولیدات رسانه های ملی در رسانه های محلی اقبال مردم استان نسبت به رسانه های محلی خود را کاهش داده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از زیرساخت های لازم برای هویت سازی در استان ها از سوی رسانه های محلی، مدیریت مالی است.

این کارشناس فرهنگ و رسانه با بیان اینکه بودجه مورد نیاز رسانه های محلی از طریق بودجه های ملی تامین می شود و این اتکا رسانه های استانی سبب کاهش کیفیت تولیدات شده است، گفت: اگر با استفاده از راهکارهای مناسب و تامین درآمد بتوان اثربخشی در این حوزه را افزایش داد قطعا کیفیت تولیدات استانی نیز ارتقاء می یابد.

وی تصریح داشت: در کنار افزایش توان تولیدکننده باید تکنیک ها نیز ارتقاء یابد چراکه با افزایش تکنیک و مباحث فنی به خودی خود کیفیت تولیدات استانی نیز افزایش می یابد.

حاج کاظمیان با اشاره به اینکه یکی از حضور بخش خصوصی در رسانه های استانی سبب بهبود تولیدات استانی خواهد شد، گفت: تولید و انتشار اطلاعات صحیح از سوی رسانه های محلی سبب جذب مخاطب می شود.

وی ادامه داد: اگر رسانه های محلی بتوانند در این زمینه موفق عمل کنند، زمینه جلب اعتماد مردم استان ها برای کسب اطلاعات و دانش خود را از طریق رسانه محلی فراهم می شود.

این کارشناس فرهنگ و رسانه اظهار داشت: نوآوری و خلاقیت رسانه های محلی از دیگر موارد لازم برای ایجاد زیرساخت های لازم برای به انجام رساندن رسالت هویت سازی از سوی این گونه رسانه هاست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر رسانه های محلی ایران بیشتر به دنبال برنامه های تکراری یا تقلید از تولیدات ملی در تولید محتوا هستند، گفت: رسانه های محلی باید با توان نیروهای بومی خود تولیدات خلاقانه را داشته باشند.

حاج کاظمیان افزود: تولیدات محلی باید به حدی باشد که قابلیت ارائه در رسانه ملی را داشته باشند اما بهتر است رسانه محلی اتفاقات محلی را در تولیدات خود منعکس نماید تا زمینه علاقمندی مردم هر استان به رسانه خود فراهم آید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
جواد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
نکات ارزنده ای بود جای بحث بیشتر دارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار