باشگاه علمی‌ پژوهشگران جوان استان، مرکزی برای پرورش دانش‌آموزان نخبه است. 15 سال از راه‌اندازی این مرکز می‌گذرد. این مرکز به‌عنوان یک مرکز نخبه‌پرور دانش‌آموزی، آمادگی راهنمایی و هدایت دانش‌پژوهان جوان را با هدف تقویت روحیه فعالیت‌های پژوهشی بر عهده دارد...
کد خبر: ۱۹۰۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۵ 01 March 2016
به گزارش تابناک یزد، باشگاه علمی‌ پژوهشگران جوان استان، مرکزی برای پرورش دانش‌آموزان نخبه است. 15 سال از راه‌اندازی این مرکز می‌گذرد. این مرکز به‌عنوان یک مرکز نخبه‌پرور دانش‌آموزی، آمادگی راهنمایی و هدایت دانش‌پژوهان جوان را با هدف تقویت روحیه فعالیت‌های پژوهشی بر عهده دارد.
این باشگاه علاوه بر برپایی کارگاه‌های علمی‌و تحقیقاتی، به برگزاری مسابقات، نمایشگاه‌ها و همایش‌های علمی‌برای دانش‌آموزان مقطع راهنمایی و متوسطه می‌پردازد.
آن‌گونه که مسئول این باشگاه می‌گوید، سال گذشته 44 طرح پژوهشی با حمایت این مرکز از دانش‌آموزان یزدی به جشنواره خوارزمی‌ ارائه و 6 طرح آن برگزیده شده است.
روزنامه همشهری برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این باشگاه علمی پژوهشی با «مهدی مستقل‌چی» مسئول باشگاه پژوهشگران جوان استان به گفت‌وگو پرداخته است.

    باشگاه علمی‌ پژوهشگران جوان چه خدماتی را به دانش‌آموزان ارائه می‌کند؟


این مرکز سالانه 350 تا 400 دانش‌آموز را با هدف تقویت روحیه پژوهشی و تحقیقاتی در میان دانش‌آموزان یزدی، تحت پوشش قرار می‌دهد. در این مرکز، سالن مطالعه و تحقیق با ظرفیت 80 نفر در ساعت وجود دارد. همچنین دبیرخانه جشنواره خوارزمی‌ در اینجا مستقر است که پاسخگوی دانش‌آموزان مقطع راهنمایی و متوسطه است و در بخش‌های فنی و مهندسی، زیست‌پزشکی، علوم‌انسانی، هنر و معماری به آنها خدمات رسانی می‌کند. آزمایشگاه‌های مستقل علوم پایه در رشته‌های فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، واحد نجوم و اختر شناسی و واحد نانو تکنولوژی نیز از دیگر خدماتی است که این مرکز به دانش‌آموزان مبتکر و خلاق ارائه می‌کند. این باشگاه همچنین به برگزاری دوره‌های آمادگی المپیاد اقدام می‌کند تا دانش‌آموزان مستعد برای شرکت در این المپیادها شناسایی شده و اقدام کنند.

    هدف از راه‌اندازی این باشگاه در استان چیست؟

پرورش خلاقیت دانش‌آموزان و همچنین ایجاد حس پژوهش و نوآوری در آنان و فراهم کردن مقدمات حضور دانش‌آموزان یزدی در جشنواره‌ها و المپیادهای علمی ‌مختلف از جمله جشنواره خوارزمی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اهداف این باشگاه است. جشنواره خوارزمی، جشنواره‌ای علمی‌ است که در 3‌بخش ویژه دانش‌آموزان مقطع متوسطه برگزار می‌شود. دانش‌آموزان دبیرستانی در این جشنواره در رشته‌های ریاضی و فیزیک، نجوم، شیمی، برق و الکترونیک، کامپیوتر، مکانیک، عمران، زیست‌پزشکی، کشاورزی، زبان و ادبیات فارسی، علوم اسلامی، علوم اجتماعی، هنرهای تجسمی، معماری و نانو فناوری امکان حضور دارند. جشنواره نوجوان خوارزمی ‌نیز ویژه دانش‌آموزان مقطع راهنمایی است. دانش‌آموزان این مقطع می‌توانند در رشته‌های علوم اسلامی‌و قرآن، علوم تجربی و حرفه‌و فن، علوم اجتماعی شامل تاریخ، جغرافیا و تعلیمات اجتماعی، زبان و ادبیات شامل ادبیات،  انگلیسی، ریاضیات، عربی، هنر، آمادگی دفاعی و فناوری نوین شامل روباتیک و نانو، در این جشنواره شرکت کنند.

    دستاورد دانش‌آموزان یزدی در جشنواره خوارزمی ‌سال گذشته چه بوده است؟


دانش‌آموزان یزدی همواره دستاوردهای علمی‌ خوبی در این جشنواره کسب کرده‌اند. سال گذشته 233 طرح در شانزدهمین دوره جشنواره خوارزمی در رشته‌های برق و الکترونیک، مکاترونیک، نانو، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و کشاورزی به دبیرخانه استان ارسال کردند. در مجموع 291 نفر مبتکر در ارتباط با این طرح‌ها، مورد مشاوره باشگاه قرار گرفتند. در این میان، 65 مبتکر و طراح از طرح‌های خود دفاع کردند و در‌نهایت 44 طرح به ‌عنوان برگزیده به مرحله کشوری جشنواره راه پیدا کرد که سرانجام 24 طرح مورد تایید جشنواره قرار گرفت.

    حضور دانش‌آموزان یزدی را در کارگاه‌های آموزشی و المپیادهای علمی‌ چگونه ارزیابی می‌کنید و چه برنامه‌ای برای ارتقای پویای آنها در دستور کار دارید؟


دانش‌آموزان یزدی، حضور فعالی در کارگاه‌های آموزشی دارند. دانش‌آموزان استان همچنین دارای ذهن پرسشگر و پویا هستند و اگر این روحیه پرورش داده شود، آنان می‌توانند نقش بسزایی در توسعه پژوهش‌های کاربردی و بنیادی داشته باشد. باشگاه در نظر دارد کارگاه علمی ‌آشنایی با نانو و کاربردهای آن را برای دانش‌آموزان پسر و سمینار آموزشی علوم و فناوری نانو را برای دانش‌آموزان دختر یزدی برگزارکند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار