توریع 2500 تن پرتقال و ۹۵۰ تن سيب در ايام نوروز امسال در خراسان رضوی در حالی صورت گرفت که بسیاری از مردم از کیفیت این میوه ها راضی نبودند.
کد خبر: ۱۹۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۰ 06 April 2015
به گزارش تابناک از خراسان رضوی، طرح تنظيم بازار ميوه اين بار در سطح کشور بر عهده وزارتخانه جهاد کشاورزي گذاشته شد و اين وزارتخانه با تعيين سهميه، ميوه هر استان را تأمين کرد.

هر چند هدف از اجراي اين طرح کمک به اقشار محروم جامعه و مديريت قيمت ميوه بازار بود اما برخي از شهروندان از کيفيت ميوه هاي عرضه شده در مشهد رضايت نداشتند.

روزنامه خراسان در گزارشی در گفت و گو با مردم به طرح نظرهای آنان پرداخته است از آن جمله شهروند مشهدی که مکان هاي توزيع سيب را  به اندازه کافي و در دسترس ندانست و گفت: يک سبد سيب قرمز از مرکز توزيع خريداري کردم که با وجود ظاهر بسيار خوب، کيفيت خوبي نداشت.

شهروند ديگري هم که سيب و پرتقال نوروز را از محل توزيع ميوه تأمين کرده بود با اظهار رضايت از قيمت سيب و پرتقال در ايام نوروز گفت: من در اين ايام يک سبد سيب و دو سبد پرتقال خريداري کردم که کيفيت سيب هاي زرد خيلي خوب اما کيفيت پرتقال ها متوسط و در هر سبد شايد چند پرتقال پوسيده بود.

کاظمي افزود: معمولاً سيب و پرتقال در اين ايام بايد براي همين ۱۵-۱۰ روز تعطيلات باقي بماند اما متأسفانه پرتقال ها به سرعت دچار پوسيدگي شدند که فکر مي کنم دليل آن نگاه داشتن طولاني مدت در سردخانه است.

يکي ديگر از شهروندان که بخشي از تعطيلات خود را در شمال گذرانده است به تفاوت کيفيت پرتقال در مشهد و شمال اشاره کرد و گفت: پرتقال هاي شمال بيشتر پرآب و باکيفيت بود اما ميوه هاي طرح تنظيم بازاري مشهد کيفيت چنداني نداشت.

چرا ميوه هاي مصرفي استان از نوع ميوه هاي باکيفيت شمال تأمين نشده است؟

تأمين ۲۵۰۰ تن پرتقال و ۱۱۰۰ تن سيب

نماينده رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان در طرح تنظيم بازار در گفت و گو با خراسان گفت: امسال سازمان تعاون متولي بحث خريد و عامل اجرايي ميوه شب عيد بود و قرار شد سازمان تعاون مرکزي در تهران به صورت متمرکز خريد کرده و بر اساس سهميه درخواستي استان ها، ميوه شب عيد مردم را تأمين کند.

مهندس جوادي با بيان اين که درخواست استان ۵ هزار تن پرتقال بود، افزود: با توجه به وضعيت سرمازدگي پرتقال، با ۲ هزار و ۵۰۰ تن پرتقال موافقت کردند و تأمين سيب مورد نياز را هم به خود استان واگذار کردند استان نيز ۱۱۰۰ تن سيب از اروميه را سفارش داد.

استقرار ۱۵ کانکس سيار در مناطق محروم

وي با اشاره به توزيع سيب و پرتقال طرح تنظيم بازار از ۲۶ اسفند ماه سال گذشته تا ۱۵ فروردين سال جاري در مراکز ميوه و تره بار شهرداري مشهد و ۱۵ کانکس سيار در شهر مشهد، اظهار کرد: با توجه به اين که هدف مهم اين طرح حمايت از اقشار محروم جامعه و کنترل قيمت ميوه بازار بود، اين کانکس ها در مناطق محروم مستقر شد و سيب با قيمت ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و پرتقال با قيمت ۳ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش رسيد. مسئول طرح تنظيم بازار سازمان جهاد کشاورزي به نظارت بازرسان سازمان جهاد کشاورزي و سازمان صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: با نظارت از همان مبداء بارگيري تا محل تخليه بار در سردخانه و توزيع، مديريت مناسبي در اين طرح داشتيم.

تأمين بخشي از ميوه عيد از ۲ ماه قبل

وي درباره باقي ماندن ميوه هاي نوروزي در انبارها و مقدار ميوه فاسد شده اظهار کرد: بخشي از پرتقال و سيب استان از ۲ ماه قبل به استان حمل شده بود و اين طبيعي است که مقداري از ميوه ها کيفيت مناسب نداشته باشند البته در مقايسه با سال گذشته که يک هزار و ۱۰۰ تن پرتقال فاسد شد امسال مقدار بسيار کمتري در انبارها باقي مانده است.

مشارکت بخش خصوصي در تأمين ميوه

مهندس جوادي درباره انتقاد برخي شهروندان در خصوص کيفيت سيب و پرتقال عرضه شده در نوروز گفت: دو نوع پرتقال وارد استان شد يک نوع، پرتقال تامسون با قيمت ۳ هزار و ۱۰۰ تومان بود که از ۲۶ اسفند ماه تا ۷ فروردين عرضه شد نوع ديگر والنسياي جنوب بود که از ۸ تا ۱۴ فروردين ماه به قيمت ۳ هزار و ۶۰۰ تومان توزيع شد.

وي تصريح کرد: ما براي اين که کيفيت ميوه هاي طرح تنظيم با ميوه هاي بازار تفاوت چنداني نداشته باشد از بخش خصوصي که در کار واردات پرتقال از شمال بودند خواستيم تا ميوه هاي طرح تنظيم را نيز از همان نوع مصرفي بازار خريداري کنند و با نظارت و تأييد سازمان صنعت، معدن و تجارت در مبدأ اين کار انجام شد.

وي درباره سيب نيز گفت: سيب قرمز گاه پوک بود اما بر اساس گزارش هاي گروه نظارتي از ميوه هاي بارگيري شده و سطح بازار کيفيت ميوه ها خوب بوده است. شايد کمتر از يک سوم سيب هاي قرمز کيفيت نامطلوب داشت اما سيب هاي زرد از کيفيت خوبي برخوردار بود.

مرحله بازه زماني مقدار توزيع پرتقال(بر اساس تن) مقدار توزيع سيب (بر اساس تن)

اول 12.26 تا 12.29 ۱۱۰۰ ۶۰۰

دوم 1.1 تا 1.7 ۵۸۰ ۲۷۷

سوم 1.8تا 1.14 580 70

چهارم 1.15 ۲۵ ۴

جمع - حدود ۲۳۰۰تن حدود ۹۵۰ تن

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار