معاون جهادكشاورزي يزد خبر داد:
بخش كشاورزي استان يزد علي رغم شرايط نامناسب محيطي و اقلمي از جمله فقر منابع آبي از رونق و پيشرفت قابل قبولي بهره‌مند است كه بي شك حاصل تلاش و پشتكار كشاورزان و دامداران سختكوش و با ايمان اين ديار كويري است.
کد خبر: ۱۹۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰ 06 April 2015
كاهش 50 درصدی تولید عسل در استان يزدبه گزارش تابناک یزد، يكي از فراورده‏‏هاي دامي توليدي استان كه در سال‎‎هاي اخير با كاهش توليد در اثر خشكسالي‏‏هاي متوالي مواجه بوده، محصول عسل است به نحوي كه كندوداران استان را با مشكلاتي مضاعف مواجه كرده است البته اين در حالي است كه معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان نيز از خسارت بيش از 30 ميليارد ريالي زنبورستان‌‌هاي اين استان به دليل خشکسالی و سرمازدگی خبر مي‎‎دهد.

"نادرسلیم" مي‎‎گويد: هرچند با وجود استان‌های عمده تولیدکننده عسل در کشور و شرایط نامساعد آب و هوایی استان، جایگاه استان يزد در تعداد کندوها و توليد عسل، رتبه‏‏هاي 20 و 22 کشور است وليکن عسل توليدي استان به دلیل کیفیت(طعم، موادتشکیل‌دهنده، رطوبت و غیره)، از عسل‌های ممتاز در كشور محسوب مي‎‎شود.

وی زنبورداران استان را بیش از 670 نفر عنوان مي‎‎كند كه در سال‎‎هاي اخير با تعداد 54 هزار کندو موفق به توليد  214 تن عسل شده‎‎اند.

سليم عمده مناطق زنبورداری استان را به ترتيب شهرستان‌های تفت، مهریز و ابرکوه مي‎‎خواند و تصريح مي‎‎كند: متاسفانه خشكسالي و سرمازدگي بالغ بر 30 میلیارد ريال خسارت به زنبورستان‌های استان وارد كرده است.

وي ميانگين تولید سالیانه عسل در استان در شرایط متوسط را هشت کیلوگرم عنوان و اعلام مي‎‎كند: البته خشکسالی‌های مداوم در سال‏‏هاي اخير اين ميزان را با افت بيش از 50 درصدي مواجه كرده است.

معاون بهبود تولیدات دامی استان در ادامه عمده مشکلات زنبورداران استان را تغییرات نامساعد آب و هوایی، مشکلات بالابودن هزینه‌های تولید و کوچ زنبورستان‌ها، تسهیلات سرمایه در گردش، وجود عسل‌های تقلبی در بازار و عدم فرهنگ‌سازی مصرف عسل، مي‎‎داند.

سلیم در خاتمه نيز حمایت‌های جهادکشاورزی از تولیدکنندگان عسل را شامل خدمات بیمه‌ای، تسهیلات خرید و توسعه زنبورستان، تسهیلات مکانیزاسیون و ارائه خدمات مشاوره ‌فنی، آمارگیری و برنامه تولید، سیاست‌گذاری در ساماندهی تولید و عرضه محصولات کندو و رشد و توسعه زنبورداری در استان بیان مي‎‎كند.

مشكلات زياد زنبورداران در هنگام مهاجرت

"غلامرضا زارعیان" از كندوداران استان كه سابقه‎‎اي 22 ساله در اين شغل دارد در مورد مشكلات اين حرفه به خبرنگار ايسنا – منطقه يزد، مي‎‎گويد: به دلیل خشکسالی و شرایط خاص آب و هوایی یزد مجبور به مهاجرت به استان‌های هرمزگان، کرمان و فارس براي استقرار كندوهايمان در محلی مناسب هستيم و همين موضوع نيز مشكلات زيادي را براي ما به دنبال دارد.

وي از جمله اين مشكلات به مواجه شدن با سارقان، گله‎‎داران و شکایت باغداران و دیگر کندوداران با وجود داشتن مجوز از سوي جهادکشاورزی، اشاره مي‎‎كند.

این زنبوردار که حدود 200 کندو دارد، مي‎‎گويد: كمبود گل در استان يزد به دنبال شرايط آب و هوايي باعث شده كه تنها چند ماه از سال امكان استقرار در مناطق كوهستاني استان را دارد.

وی همچنين از عدم پايبندي بيمه در قبال پرداخت خسارت به زنبورداران نيز گلايه مي‎‎كند و مي‎‎گويد: بیمه به بهانه‌های مختلف از پرداخت خسارت سرباز می‌زند بنابراين چند سالي است كه ديگر در اين رابطه اقدام نمي‎‎كند.

خسارت ناشي از آنتن‎‎هاي مخابراتي

"محمد قانع" ديگر كندودار استان كه سابقه 30 ساله در اين حرفه دارد، در گفت‏‏وگو با خبرنگار ايسنا – منطقه يزد، مدعي است كه به دليل امواج آنتن‎‎هاي تلفن همراه و اختلالات امواج آنها، زنبورهایش وقتی از کندو خارج می‌شوند، در جهت‎‎يابي دچار مشكل مي‎‎شوند و مسیر بازگشت به كندو را گم مي‏‏كنند.

وی كه در حال حاضر فقط 100 کندو دارد، خشکسالی را یکی دیگر از مشکلات خود و دیگر زنبورداران بیان می‌کند و می‌گوید: ارزش زنبور به گرده‌افشانی كردن آن است و اگر خشکسالی مانع از اين امر شود، زنبورها ديگر نمي‏‏تواند رشد کنند و تولید داشته‌ باشند.

مهاجرت جزء لاینفک حرفه زنبورداری است

البته "سعید حبیبی" مسئول امور طیور بخش معاونت تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان در خصوص اين موارد به ايسنا – منطقه يزد مي‏‏گويد: مهاجرت زنبوردارانی که براي اخذ مجوز به جهادکشاورزی مراجعه می‌کنند، ارتباط زيادي به خشکسالی ندارد، بلكه آنها هر ساله برای تولید بیشتر، کندوهایشان را به مناطق مورد نظر منتقل می‌کنند.

وی ادامه مي‎‎دهد: البته قاعدتاً وقتی شرایط آب و هوایی در مكاني مناسب نباشد، زنبوردار باید به دنبال محل مناسبي باشند و در واقع مهاجرت، جزء لاینفک و جدانشدنی حرفه زنبورداری است.

حبيبي راجع به اختلال آنتن‏‏هاي مخابراتي در مسیریابی زنبورها معتقد است كه اين موضوع، یک مسئله مدیریتی است که زنبورداران باید با تغيير مكان، خودشان آن را رفع كنند.

وي در ادامه نيز اظهار مي‎‎كند: موضوع بازاريابي براي فروش محصولات و نيز از طرف ديگر، بحث فرهنگ‌سازی براي آگاهي مردم از ارزش غذایی عسل، مي‎‎تواند در رفع بسياري از مشكلات كندوداران موثر واقع شود.

مسئول امور طیور جهادکشاورزی استان در مورد مشكل سر باز زدن بیمه از پرداخت خسارت به زنبورداران نيز اعلام مي‏‏كند: صندوق بیمه محصولات ‌کشاورزی بايد در اين رابطه پاسخگو باشد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار