حدود دو سال پیش، بدون استعلام و مجوز گرفتن از سازمان میراث فرهنگی استان فارس یک طبقه در بالای بنای «ضرابخانه» در بخش شمالی بازار وکیل شیراز ساخته شد که براساس حکم دادگاه باید تا 22 اسفندماه تخریب می‌شد؛ اما این اقدام هنوز انجام نشده است.
کد خبر: ۱۹۷۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۶ 14 March 2016
تابناک فارس به نقل از ایسنا:در طبقه بالای بنای ضرابخانه حدود چهار متر آجر روی یکدیگر چیده شده‌اند، آجرهایی که یک طبقه بنا را در مساحت حدود 90 مترمربع پر کرده‌اند. این ساخت‌وساز حدود دو سال پیش توسط یک شخص حقیقی و احتمالا با هدف بهره‌برداری تجاری انجام شده است.

با ایجاد این سازه، به‌مرور زمان ترک‌هایی روی بخش‌هایی از طبقه اول ضرابخانه ایجاد شد و به‌دلیل سنگینی سازه‌ی الحاقی، دیوار نیز رانش کرد. از همان زمان پیگیری‌های سازمان میراث فرهنگی برای حذف این سازه‌ی الحاقی آغاز شده است. سازمان میراث فرهنگی استان فارس به‌خاطر این ساخت‌وساز شکایت کرد و معاون دادستان شهر شیراز نیز به‌طور ویژه وارد جریان شد تا آن را به بهترین نحو به نتیجه برساند.

براساس ماده 564 قوانین مجازات اسلامی (تعزیرات) «هر کس بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی کشور و برخلاف ضوابط مصوب اعلام شده از سوی سازمان مذکور به مرمت یا تعمیر - تغییر، تجدید و توسعه ابنیه یا تزئینات اماکن فرهنگی - تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی مبادرت نماید، به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم می‌شود.»

همچنین براساس ماده 560 «هر کس بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی کشور، یا با تخلف از ضوابط مصوب و اعلام‌شده از سوی سازمان مذکور در حریم آثار فرهنگی - تاریخی مذکور در این ماده مبادرت به عملیاتی نماید که سبب تزلزل بنیان آن‌ها شود یا در نتیجه آن عملیات به آثار و بناهای مذکور خرابی و لطمه وارد آید علاوه بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسارت وارده به حبس از یک تا سه سال محکوم می‌شود.»

براساس این ضوابط قانونی تا کنون چه اقدامی برای حذف بخش الحاقی به مجموعه‌ی تاریخی زندیه انجام شده است؟!

غلامرضا میثاقیان - مدیرکل بناها و بافت‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - تأیید کرد که سازه‌ی الحاقی یادشده تا پایان روز حکم دادگاه حذف نشده بود.

او با تأکید بر این‌که سازه‌ی الحاقی حتما تخریب می‌شود، توضیح داد: براساس رأی دادستانی شیراز سازه الحاقی باید تا 22 اسفندماه از بالای سقف بازار وکیل جمع‌ می‌شد، اما براساس بررسی‌های انجام‌شده هنوز این کار انجام نشده است.

او افزود: در صحبتی که با مصیب امیری - مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس - داشتم، قرار بود روز 22 اسفندماه این کار انجام شود.

میثاقیان با اشاره به پیگیری‌هایش برای تخریب سازه الحاقی، تصریح کرد: این کار تخلف است و حتما سازه‌ی اضافه‌شده روی فضای تاریخی بازار وکیل شیراز و «ضرابخانه» باید تخریب شود. اگر جلوی این کار را نگیریم، این نوع اتفاقات حتما گسترش پیدا می‌کند.

مجموعه بازار وکیل شیراز باقی‌مانده از دوره‌ی زندیه، یکی از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران است که به فرمان کریم‌خان زند ساخته شده است. در حال حاضر این بازار که جزو مجموعه‌ی زندیه شیراز محسوب می‌شود، پس از میدان شهرداری و نزدیک ارگ کریمخان قرار گرفته است. این اثر در ۱۷ تیر ۱۳۵۱ با شماره‌ی ثبت ۹۲۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این بازار شامل یک رشته حجره‌های شمالی - جنوبی و یک رشته شرقی - غربی است که در وسط بازار به‌دلیل یک «چهارسویی» (چهارسوق) بلند و بزرگ و وسیع بر یکدیگر عمود شده و پنج در بزرگ دارند.

با وجود تلاش‌ها برای گفت‌وگو با مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس - مصیب امیری - این ارتباط تا کنون برقرار نشده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار