فرماندار شهرستان سنقر و کلیایی با اشاره به قابلیت های خوب این شهرستان در عرصه فرشبافی گفت: عدم سرمایه گذاری و حمایت های لازم بافندگان فرش را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است.
کد خبر: ۲۰۹۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳ 10 April 2016
فرماندار شهرستان سنقر و کلیایی با اشاره به قابلیت های خوب این شهرستان در عرصه فرشبافی گفت: عدم سرمایه گذاری و حمایت های لازم بافندگان فرش را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است.

علیرضا ایزدی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تاکید بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان و بافندگان فرش اظهار داشت: فرش بافی به عنوان یک هنر و صنعت اصیل در راستای تامین معیشت و بهبود اقتصاد خانوارها از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی تعداد بافندگان فرش در شهرستان سنقر و‌ کلیایی را بالغ بر ۷ هزار نفر عنوان کرد و افزود: در سال های دورتر و طی دهه گذشته فعالیت بافندگان فرش و حمایت از آنها در وضعیت بهتری قرار داشت و به این رشته هنری توجه بیشتری می شد به نحوی که در بازارهای بین المللی و‌ نمایشگاه ها عرضه و صادرات فرش رونق خوبی داشت اما هم اکنون صنعت فرشبافی دچار فراز و‌ نشیب های بسیاری شده است.

فرماندار شهرستان سنقر و کلیایی خاطرنشان کرد: هم اکنون صنعت فرش بافی بازار اصلی خود را از دست داده و وضعیت خوبی از نظر عرضه و تقاضا بر بازار آن حاکم نیست.

وی با تاکید بر تحقق شعار سال و منویات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید کنندگان و کارآفرینان داخلی خاطر نشان کرد: اکثریت بافندگان فرش شهرستان سنقر و کلیایی با وجود قابلیت های خوب تولید فرش در حال حاضر به دلایل متعددی از جمله عدم سرمایه گذاری و نیز عدم حمایت از آنان یا از عرصه فرش کناره گرفته اند و یا به سوی پذیرش سفارش و بافت نقوش گبه و ... از بازارهای تبریز روی آورده اند که جای تامل و تدبیر دارد.

ایزدی در ادامه بیان کرد: سال گذشته با نگاه ویژه مجموعه استانداری به عرصه فرشبافی و پتانسیل های موجود در این صنعت گام های اثربخشی برداشته شد و شرکت تعاونی شماره ۱۱۰ این شهرستان پس از مدت ها از تعطیلی کامل خارج و به حالت فعال در آمد و در این راستا آقای رحیمی رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با صدور مصوباتی عضوگیری از بافندگان توانا در این تعاونی را از نقاط روستایی سنقر و‌ کلیایی مورد توجه قرار دادند.

فرماندار سنقر و کلیایی یادآور شد: سال گذشته از سوی شورای اشتغال شهرستان و حمایت های صندوق کارآفرینی امید نیز اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان در فاز اول به عنوان وام اشتغال برای کارآفرینان صنعت فرش این شهرستان در نظر گرفته شد.

ایزدی‌ با اشاره به تخصیص ۳ میلیارد تومان اعتبار در فاز اول جهت حمایت از صنعتگران عرصه فرش از منابع کشوری صنایع و معادن در این راستا گفت: در شهرستان سنقر و کلیایی پشم مطلوب و با کیفیتی تولید می شود و بافندگان نیز قابلیت ها و آشنایی بسیاری با این عرصه تولیدی دارند و در سال ۹۵ نیز گام های محکمی جهت رفع مشکل معیشتی این خانوارهای بافنده در سطح شهرستان برداشته خواهد شد‌.

وی با ذکر برخی از عمده مشکلات تولیدکنندگان عرصه فرش بافی گفت: نقدینگی جهت تهیه مواد اولیه فرش شامل نخ و برخی ابزار مورد نیاز و ساماندهی بازار عرضه و تقاضای این صنعت از جمله مواردی است که نیاز به رسیدگی بیشتر از سوی مسئولان دارد تا بافندگان مجبور به سفارش نقوش از سایر شهرستانها نشوند و به صورت بومی سازی و خودکفا در راستای تولید و صادرات عمل کنند.

ایزدی تاکید کرد: طراحی و نقوش اصیل فرش های دست باف شهرستان سنقر و کلیایی در کشور از جایگاه ویژه و برجسته ای برخوردار است که باید در راستای احیا و رونق آن تلاش شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار