بسته ویژه خبری تابناک گیلان؛
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود...
کد خبر: ۲۱۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶ 11 April 2015
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پررنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد. 

رصد‌خانه «تابناک گیلان» جایی است که خبرهای پوششی و ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم‌توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

زمان سفر رییس جمهوری و هیأت دولت به گیلان
به گزارش تابناک گیلان، محمدعلی نجفی پنجشنبه شب در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: طبق زمانبندی انجام شده که امروز قطعی شد، حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری و کاروان تدبیر و امید، چهارشنبه هفته آینده بیست و ششم فروردین ماه، به استان گیلان سفر می کنند.

وی ادامه داد: رییس جمهوری در این سفر، علاوه بر حضور در جلسات مختلف، در شهر رشت با مردم استان گیلان دیدار می کند.

نجفی تصریح کرد: معاونان رییس جمهوری و وزرا نیز به نمایندگی از ایشان، در شهرستان ها حضور یافته و در جلسات شورای اداری شرکت می کنند.

استاندار گیلان با اشاره به برگزاری نشست ها و جلسات مختلف طی روزهای گذشته برای هماهنگی پانزدهمین سفر استانی دولت به گیلان گفت: تاکنون نشست توسعه و سرمایه گذاری استان، نشست هماهنگی حضور گیلانی های مقیم خارج از کشور در سفر کاروان تدبیر و امید به استان و جلسات دیگر با حضور معاونان رییس جمهوری، جمعی از وزرا و نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی برگزار شده است.

وی همچنین به جلسه روز گذشته خود با رییس جمهوری اشاره و اضافه کرد: در این جلسه، آخرین وضعیت استان و پروژه ها بیان شد و حجت الاسلام روحانی دو ساعت و نیم برای این جلسه وقت گذاشت و پروژه ها را بررسی کرد.

نجفی سفر کاروان تدبیر و امید به گیلان را پر خیر و برکت خواند و ابراز امیدواری کرد که حضور رییس جمهوری و هیأت دولت، موجب شتاب در روند توسعه استان شود.

وی با اشاره به نامگذاری سال جاری تحت عنوان دولت و ملت، همدلی و همزبانی اضافه کرد: مردم قدردان گیلان، با استقبال پرشور از کاروان تدبیر و امید، این شعار مورد تاکید رهبر معظم انقلاب را در نخستین روزهای سال جدید محقق خواهند کرد.

رییس جمهوری و کاروان دولت تدبیر و امید پیش از این به استان های خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، خراسان رضوی، زنجان، گلستان، خراسان جنوبی، بوشهر، اصفهان و قم سفر کرده اند.


تأثیر 30 دقیقه خواب روزانه بر وزن بدن
به گزارش تابناک گیلان،در حالی که مطالعات قبلی نشان داده‌ بودند که کمبود خواب با چاقی و دیابت مرتبط است، پروفسور «شهراد طاهری» و تیم تحقیقاتی‌اش دریافته‌اند، کاهش 30 دقیقه خواب روزانه در هفته می‌تواند اثرات مهمی بر چاقی و مقاومت بدن به انسولین داشته باشد.

یافته‌های «طاهری» و همکارانش در کالج پزشکی ویل کورنل واقع در دوحه قطر، مشاهدات پیشین مبنی بر این که کمبود خواب می‌تواند دارای پیامدهای متابولیک باشد را تقویت می‌کند.

به دلیل دل‌مشغولی‌های اجتماعی و شغلی، مردم اغلب در طول روزهای هفته، کمبود خواب دارند و در روزهای پایانی هفته این کم‌خوابی را جبران می‌کنند؛ با این حال، کمبود خواب روزانه در روزهای هفته، می‌تواند منجر به اختلال متابولیک طولانی‌مدت شود و این موضوع شروع یا تشدید دیابت نوع 2 را به دنبال خواهد داشت.

طاهری در این باره گفت: کمبود خواب در جوامع مدرن شایع است، اما دانشمندان فقط در دهه اخیر متوجه پیامدهای متابولیک آن شده‌اند. یافته‌های جدید می‌تواند فواید مثبتی بر روی متابولیسم بدن داشته باشد و نشان دهد، وارد کردن خواب به سبک زندگی افراد برای کاهش وزن و ابتلا به دیابت، می‌تواند موفقیت‌های پزشکان در این زمینه را افزایش دهد.

محققان 522 بیمار که اخیرا به دیابت نوع 2 مبتلا شده بودند، را بررسی کردند و آن‌ها را به طور تصادفی در سه گروه مراقبت‌های معمول، مداخله فعالیت فیزیکی یا مداخله در رژیم غذایی یا فعالیت جسمانی، گروه‌بندی کردند.

شرکت‌کنندگان، گزارشی از وضعیت خواب در طول هفت روز را تکمیل و کمبود خواب خود را در روزهای هفته اعلام کردند. محققان قد و وزن این افراد و همچنین دور کمر را برای تعیین وضعیت چاقی آن‌ها اندازه گرفتند؛ دانشمندان نمونه‌های خون سوژه‌ها را برای امکان حساسیت‌ به انسولین تحلیل کردند.

این شرکت‌کنندگان با سوژه‌هایی مقایسه شدند که هیچ نوع کمبود خوابی را در طول روزهای هفته نداشتند؛ در نهایت مشخص شد، افراد دارای کمبود خواب در روزهای هفته، 72 درصد بیشتر احتمال داشت که چاقی داشته باشند و طی شش ماه، این کمبود خواب تا حد زیادی به چاقی مفرط و مقاومت در مقابل انسولین مرتبط بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، طی 12 ماه، برای هر نیم ساعت کسری خواب روزانه در روزهای هفته، خطر چاقی و مقاومت بدن به انسولین به ترتیب تا 17 و 39 درصد افزایش یافت.

دانشمندان حاضر در این تحقیق توصیه کرده‌اند، مداخله‌های پزشکی آتی برای کند کردن پیشرفت یا معکوس‌کردن بیماری دیابت باید تمامی جوانب از جمله خواب را در نظر بگیرند. آن‌ها توصیه کردند خواب بهینه و تحصیلات می‌توانند کلید موفقیت آزمایشات بالینی در آینده برای کنترل بیماری دیابت باشند.

نتایج این تحقیق در نشست ENDO 2015 ارائه شد و مرکز تحقیقات بهداشت موسسه ملی بریتانیا و موسسه دیابت این کشور، حامی مالی این پژوهش بودند.


وعده روحانی در روز فناوری هسته ای
به گزارش تابناک گیلان،حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم گرامیداشت نهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای اظهار کرد: امروز روز بسیار مبارکی برای ملت بزرگ ایران در مسیر توسعه، علم و دانش و پشیرفت است البته امسال روز فناوری هسته‌ای مقارن و همراه با ایام ولادت بانوی بزرگ اسلام حضرت صدیقه کبری(س) و ولادت بنیانگذار جمهوری اسلامی امام راحل شده است. 

رییس‌جمهور ادامه داد: جمهوری اسلامی در مسیر توسعه کشور هر کجا که اراده و تصمیمی را گرفت با همت جوانان و دانشمندان و ایثار و فداکاری شبانه‌روزی آنان بحمدالله به نتیجه رسید. در این بین اگر قدرت‌های دنیا موافق و یا مخالفت بودند هیچ تاثیری در اراده این ملت نداشت. 

به گزارش تابناک گیلان به نقل از ایسنا، روحانی در ادامه با ارائه مثالی توضیح داد:‌در زمان جنگ در سیستم پدافند موشکی زمین به هوا در لامپ قدرت دچار مشکل شدیم که معمولا این لامپ قابل احیای مجدد نبود و باید لامپ نو خریداری می‌شد. سیستم آمریکایی بود و کسی در بازار سیاه حاضر به فروش لامپ نبود. خیلی از کشورهای منطقه که مشابه این سیستم را داشتند علیرغم داشتن قصد فروش جلوی آن‌ها را گرفتند. 

وی افزود: در این شرایط از عده‌ای از دانشمندان این رشته که برخی از آن‌ها در سازمان انرژی اتمی فعالیت می‌کردند دعوت کرده و موضوع را به آن‌ها توضیح دادیم. آن‌ها در واکنش تنها سه تا چهار ماه وقت و کارگاهی با تجهیزات خواستند، همچنین گفتند که برای آن‌ها در کنار این کارگاه تختخوابی بگذارند چون تا زمانی که این لامپ‌ قدرت احیا نشود به خانه نمی‌روند چون می‌خواهند از آسمان ایران و فضای کشور دفاع کنند. 

رییس‌جمهور یادآور شد: در آن زمان به نظر می‌رسید که این کار شدنی نیست اما این جوانان به خانه نرفتند و شبانه‌روز کار کردند و در عرض سه ماه اولین لامپ قدرت احیا شد و در سیستم کار کرد. ما می‌خواستیم این سیستم را برای دفاع از کشور آماده نگه داریم. خاطرم است که پیشنهادات مالی همچون دادن خانه و ماشین به یکی از این دانشمندان دادیم که قبول نکرد و تنها خواست به زیارت امام برود. ایشان را پیش امام بردیم، امام پیشانی‌اش را بوسید و وقتی آمد گفت که این بوسه را با دنیا عوض نمی‌کند. 

روحانی ادامه داد: ملت و دانشمندان ما از آغاز این مسیر را رفته‌اند. روزی که گفتیم سوخت، غنی‌سازی و فناوری غنی‌سازی برای سوخت می‌خواهیم اگر می‌آمدند و فناوری را به ما می‌دادند شاید هیچ بحثی نبود منتهی آن‌ها در ابتدا گفتند که فناوری را نمی‌دهیم، این هم مهم نبود، حرف دوم‌شان مهم بود که گفتند نمی‌گذاریم ایران به غنی‌سازی برسد، این حرفی بود که ملت ما زیر بارش نرفت. 

وی تاکید کرد:‌ امروز هم در هر فناوری برای رسیدن به توسعه اگر دنیا بگوید که برخلاف مقررات بین‌المللی با منطق زور می‌خواهند در برابر ملت ایران بایستند تردید ندارم تمام قدرت‌های جهان در برابر ملت ایران شکست خواهند خورد به همان دلیل که تمام قدرت‌های دنیا پشت صدام ایستادند تا ملت ایران را شکست بدهند اما موفق نشدند. 

رییس‌جمهور ادامه داد: شرق و غرب عالم به عفلقیان و صدام کمک کردند و ما دست تنها بودیم. انواع سلاح‌های شیمیایی، موشک‌ها و تانک‌ها را به صدام دادند اما یک چیز را از ما نتوانستند بگیرند آن هم اراده، انگیزه و ایمان ملت ایران برای ایستادگی و مقاومت بود. 

وی تاکید کرد: ما نه در برابر عراق، بلکه در برابر عراق و همه حامیانش پیروز شدیم و حتی نگذاشتیم یک میلی‌متر مربع در اشغال اشغالگران قرار گیرد.
رییس‌جمهور گفت: اکثریت قاطع کشورهای دنیا با ایران و با فکر ایران و فناوری صلح‌آمیز ایران همراه بودند و ده‌ها بار در مجامع بین‌المللی و غیرمتعهدها این امر را بیان کردند ولی یک مقداری از کشورهای قدرتمند و زورگویی بودند که فکر می‌کردند قدرت و منطق آن‌ها باید بر دنیا حکومت کند و تلاش کردند تا ملت ایران را در برابر خواست خودشان تسلیم کنند. 

وی افزود: آنچه در مذاکرات به دست آمده این نیست که بیانیه‌ای منتشر شده آنچه در این مذاکرات در طول 15، 16 ماه گذشته و با تلاش پیگیر به دست آمده این است که رییس‌جمهور آمریکا در همین روزها به صراحت گفت که ما به این نتیجه رسیده‌ایم که ملت ایران در برابر فشار و زور، تسلیم نمی‌شود. 

روحانی یادآور شد: پیروزی ما این است که بزرگ‌ترین قدرت نظامی و اقتصادی دنیا یعنی آمریکا و رییس‌جمهورش این واقعیت را مورد اذعان قرار می‌دهد، این یعنی ملتی که در راه و مسیر خودش پیروز شده است. رییس‌جمهور آمریکا اعلام و اعتراف کرد نظام ایران قابل سرنگونی نیست، ماهیت مردم‌سالاری و دینیش قابل تغییر نیست. 

وی خاطرنشان کرد: ایران به عنوان یک کشور تاثیرگذار در منطقه برای همگان قابل پذیرش شده است، چه چیزی بهتر از این می‌خواهیم، این نکته به ما نشان می‌دهد که اگر ملتی ایستادگی و مقاومت کند پیروز است و رییس‌جمهور آمریکا هم به همین نکته اعتراف کرد که ملت ایران غرور ملی خودش را با همه توان حفظ کرده و هرگز تسلیم نمی‌شود. 

رییس‌جمهور گفت: ما در هشت سال دفاع مقدس این واقعیت را نشان دادیم. امروز هم بعد از حدود 14 سال از سال 81 تا سال 94، 14 سال است ملت ما ایستادگی و مقاومت کرده است. امروز به اعتقاد من روزی است که دانشمندان هسته‌ای ما یعنی اقتدار علمی سرداران بزرگ خط دیپلماسی ما یعنی اقتدار سیاسی، اقتدار علمی و اقتدار سیاسی در کنار هم قرار گرفته و شما امروز می‌بینید این دو اقتدار، اقتدار بزرگ ملی ما را آفریده است. 

وی خاطرنشان کرد: ما امروز به جهانیان این را می‌گوییم که مسیر اعتدال، منطق،‌ مذاکره، صلح، ‌آرامش و کرامت انسان‌ها و ثبات این منطقه بر افراطی‌گری و منطق زور و خشونت و تحریم غلبه کرده و پیروز شده و این چیزی است که ما به عیان می‌بینیم. دنیا امروز مسیر تکریم ملت ایران را شروع کرد و مسیر تحریم، فشار و تهدید را قدم به قدم در حال کنار گذاشتن است. 

ما هیچگاه نمی‌خواهیم در این مذاکرات کسی را شکست بدهیم ما دنبال احقاق حقوق خودمان هستیم

روحانی افزود: ما هیچگاه نمی‌خواهیم در این مذاکرات کسی را شکست بدهیم. اشتباه نشود ما دنبال شکست و باخت کسی در این مذاکرات نیستیم. ما دنبال احقاق حقوق خودمان و دنبال مذاکراتی هستیم که برد برد باشد، هم به نفع ما باشد، هم به نفع جهان و هم به نفع مردم منطقه. ما نمی‌خواهیم به دنیا بگوییم ما در یک مذاکراتی قدم گذاشتیم که ما پیروز این مذاکرات هستیم و روبروی ما شکست خورده این مذاکرات است، نه؛ اگر دیگران نمی‌دانند ما می‌دانیم که در دنیایی قرار گرفته‌ایم که مذاکرات برد باخت استمرار نخواهد داشت و باقی نمی‌ماند. آن مذاکراتی باقی می‌ماند که برد برد باشد. 

رییس‌جمهور گفت: 1+5 می‌گوید ما در این مذاکرات کاری کردیم و یا خواهیم کرد که ایران سلاح اتمی نسازد. آن‌ها اینگونه می‌گویند ولی ما می‌گوییم تحصیل حاصل محال است. ایران از روز اول دنبال سلاح اتمی نبوده و امروز هم نیست و فردا هم نخواهد بود. اگر ما به دنبال سلاح اتمی بودیم و چنین اراده‌ای داشتیم ساخت سلاح شیمیایی به مراتب راحت‌تر از سلاح اتمی است. ما که خود قربانی سلاح شیمیایی بودیم، علیه ما سلاح شیمیایی استفاده کردند، نه در میدان جنگ که در شهر سردشت، علیه ما بمب شیمیایی استفاده کردند اما ما مقابل به مثل نکردیم و دنبال سلام شیمیایی و ساخت آن نرفتیم بلکه به معاهده و کنوانسیون منع سلاح شیمیایی پیوستیم. 

وی ادامه داد: ملت ما دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده و نخواهد بود. بالاترین دلیل ما علاوه بر معاهدات بین‌المللی و عملکرد ما علاوه بر گزارش آژانس بعد از 14 سال بازرسی‌های مستمر علاوه بر تمام اینها فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی است که ما می‌بینیم رییس‌جمهور آمریکا هم به این فتوا استناد می‌کند. این فتوا نشان می‌دهد این مردم از لحاظ دینی، اعتقادی و مذهبی و اخلاقی دنبال این سلاح نیستند و نخواهند بود. اگر شما در 1+5 به این پیروزی رسیدید که ایران دنبال سلاح اتمی نمی‌رود و نخواهد رفت من معتقدم اگر این را می‌گویید، من به شما می‌گویم پیروز بودید قبل از اینکه بدانید پیروز بودید. 

روحانی گفت: اما اگر دنبال این بودید که ملت ایران را از اراده و توسعه‌اش باز دارید و یا از اقتدار علمی باز دارید دیدید که نتوانستید و نخواهید توانست. ملت ما در مسیر توسعه علمی راه خود را ادامه خواهد داد همان‌گونه که مذاکره‌کنندگان توانمند، غیور و شجاع ما در صدها جلسه به صراحت گفتند ما دست از فناوری صلح‌آمیز بر نمی‌داریم و نطنز ما به فعالیت خود ادامه می‌دهد و غنی‌سازی در نطنز ادامه خواهد داشت. بیش از هزار سانتریفیوژ در فردو مستقر بوده و مستقر باقی خواهد ماند. 

هیچ توافقی را امضا نمی‌کنیم مگر آنکه در روز اجرای توافق تمامی تحریم‌های اقتصادی لغو شود

رییس‌جمهور گفت: ما در اراک یک راکتور آب سنگین برای تولید دارو و مصارف پزشکی خواهیم داشت. ما تغییر و توسعه را بر اساس توانمندی علمی اندیشمندان و دانشمندان خودمان و طبق اهداف ملی خودمان ادامه می‌دهیم. ما هیچ توافقی را امضا نخواهیم کرد مگر آنکه در اولین روز اجرای توافق تمامی تحریم‌های اقتصادی به مورخ همان روز لغو شود. ما به حول قوه الهی در مسیری که ملت ما تعیین کرده است و خواست ملی ما است در چارچوبی که رهنمودهای مقام معظم رهبری بوده تلاش کرده و تلاش می‌کنیم. 

مدعی نیستیم که در این راه دولت پیروز میدان است، رهبر و ملت پیروز میدان هستند

وی ادامه داد: ما مدعی نیستیم که در این راه دولت پیروز میدان است یا خواهد بود، این ملت است که پیروز میدان بوده و خواهد بود،‌ این رهبر است که پیروز میدان بوده و پیروز میدان خواهد بود، این اراده ملت ایران است که پیروز میدان بوده و پیروز میدان خواهد بود البته دولت هم به عنوان خادمان مردم و از جمله تیم مذاکره‌کننده به عنوان شخصیت‌ها و چهره‌هایی که خود را از طرف مردم مامور می‌دانند و مجری ماموریت ملت ایران هستند، آن‌ها هم تلاش خود را انجام دادند و تلاش خود را انجام خواهند داد و ملت ما هیچگاه تلاش سربازان فداکار خود و از خادمان خودش را نادیده نگرفته و یا فراموش نمی‌کند و همواره تلاش و تشکر و تقدیر و پشتوانه خودش را به خادمان خود ابراز می‌کند و امروز هم این‌چنین خواهد بود. 

وی گفت: ما این مسیر را تا موفقیت نهایی ادامه می‌دهیم. امروز در لوزان یک گام بزرگ به پیش برداشته شده و گام‌های بعدی هم به حول قوه الهی برداشته خواهد شد. همه مذاکره‌کنندگان توانمند و شجاع از وزارت خارجه، سازمان انرژی اتمی و تمامی اقتصاددانان و همه آنهایی که همراه هستند و کمک می‌کنند و همه آنهایی که این مسیر را تا امروز هموار کردند، از مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه، همه نیروها و همه قدرت‌ها و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که باعث اقتدار کشور و اقتدار دولت هستند همه ما در سال همدلی و همزبانی منسجم بوده‌ایم و منسجم خواهیم بود. 

رئیس جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه ما کار زیادی در پیش داریم، اظهار کرد:به روان همه شهدا و شهدای هسته‌ای درود می‌فرستیم و از تلاش همه اندیشمندان و دانشمندان در سازمان انرژی اتمی،‌دانشگاه‌ها و سراسر کشور تجلیل می‌کنیم. امروز این نمونه مجتمع سوخت نشان آن است که ما راه علمی خودمان را ادامه خواهیم داد. 

وی افزود: همه دستاوردهای امروز که بیشترشان در زمینه پزشکی، درمانی و تشخیص برای بیماران، صنعت و رشد و توسعه است، نشان می‌دهد که اندیشمندان و دانشمندان بزرگ ما با شجاعت کار را به پیش برده‌اند همان‌طور که یارانشان در این راه جان خود را فدا کردند. 

رئیس جمهور خطاب به قدرت‌های بزرگ گفت: شما برخی از قدرت‌ها که مدعی انسانیت هستید چرا دانشمندان ما را کشتید؟ بأی ذنب قتلوا؟ چرا این‌ها کشته شدند و خونشان را ریختید؟ چرا ملت ما را تحریم کردید؟ چرا دارو را تحریم کردید؟ چرا گندم را بر مردم ما تحریم کردید؟ چرا پول بانکی و گردش بانکی را تحریم کردید؟ شما کار غیرانسانی کردید و مسیرتان مسیر ناصحیحی بود. 

روحانی افزود: فکر می‌کردید با تحریم غیرقانونی و غلط و فشار می‌توانید ملت بزرگ، مسلمان، غیور، شجاع، تاریخ‌ساز و فرهنگ‌ساز را تسلیم کنید. چه اشتباه بزرگی کرده‌اید. البته اگر می‌خواهید با این ملت کار کنید دست دوستی ما به سمت شما دراز است. 

حاضریم با کشورهایی که می‌خواهند در چارچوب احترام با ملت ایران کار کنند، کار کنیم

روحانی گفت: حاضریم با تمام کشورهایی که می‌خواهند در چارچوب اصول انسانی، قانونی و احترام و منافع مشترک با ایران اسلامی کار کنند، کار کنیم. ما توافق هسته‌ای را اولین گام در مسیر تعامل سازنده با جهان می‌دانیم. هدف ما تعامل سازنده است که به نفع همه خواهد بود. 

رئیس جمهور تأکید کرد که تعامل سازنده به نفع شرق و غرب و منطقه خواهد بود. 

با بمباران، ملتی تسلیم نمی‌شود

رئیس قوه مجریه خطاب به کشورهای منطقه گفت: بیایید برادری کنیم و به ملت‌ها احترام بگذاریم. با بمباران، ملتی تسلیم نمی‌شود. بچه‌های بی‌گناه را نکشید. با بمباران ملت بزرگی همچون یمن تسلیم نمی‌شود. بیایید همه به فکر پایان جنگ، آتش‌بس و کمک‌های نوع‌دوستانه به مردم مظلوم یمن باشیم. 

وی ادامه داد: بیاییم فضا را آماده کنیم تا یمنی با یمنی در کنار میز مذاکره برای آینده خود تصمیم بگیرند. حال چرا به کشتار مردم می‌پردازید؟ کشور ضعیف از لحاظ نظامی پیدا کرده‌اید، البته این کشور از لحاظ اراده کشور بزرگی است اما انگار شما به چهار تا هواپیمای خود می‌نازید، نمی‌دانید پایان کار چه خواهد بود؟ 

رئیس جمهور تأکید کرد: این راه غلط است. از این راه غلط برگردید. شما این راه غلط را در لبنان، سوریه و عراق امتحان کردید و فهمیدید که اشتباه کردید. به زودی خواهید فهمید که در یمن نیز اشتباه می‌کنید. راه درست، راه برادری و دوستی است. بیاییم صلح و ثبات را در منطقه مستقر کنیم. 

روحانی با تأکید بر اینکه خشونت،‌افراط، آدم‌کشی و تروریسم راه ناصحیح است، گفت: هر کس به کمک تروریست‌ها رفته در پایان ضرر کرده است. از سرنوشت صدام درس بگیرید. اگر بمباران شیمیایی و تجاوز جواب می‌داد،‌صدام جواب می‌گرفت. این راه را ادامه ندهید چون آن مسیر ناصحیح است. 

روحانی همه کشورهای منطقه را به دوستی، برادری، صلح و امنیت دعوت کرد و از همه آن‌ها خواست که از تجاوز دست بردارند. 

آینده مردم یمن به دست مردم یمن خواهد بود
وی افزود: دست به دست هم بدهید و آتش بس را در منطقه برقرار کنید و به مردم یمن کمک کنید. بدانید آینده مردم یمن به دست مردم یمن خواهد بود. 

رئیس جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: این که کسی از آن طرف دنیا ادعا می‌کند دلسوز منطقه است، راست نمی‌گوید. اگر دلسوزید چرا متجاوزان را تشویق می‌کنید؟ منطقه راه صحیح و درستی دارد که قرن‌ها این راه را ادامه داده است. مردم منطقه از شیعه و سنی و مذاهب و اقوام مختلف قرن‌ها با هم برادرانه و دوستانه زندگی کردند اما شما آمدید و تحریک می‌کنید. دنبال چه چیزی هستید؟ اگر دنبال منافع خودتان هم هستید این راه اشتباه است. اگر می‌خواهید کالایتان را در منطقه بفروشید باز هم این راه اشتباه است. مسیر اعتدال و تعامل سازنده را در پیش بگیرد. 

وی افزود: به ملت‌ها احترام بگذارید و بدانید سرنوشت ملت‌ها در اختیار ملت‌ها خواهد بود. 

به ملت قول می‌دهم که دولت گام‌های بعدی را در پیش خواهد گرفت

رئیس جمهور در بخش پایانی صحبت‌هایش از همه اندیشمندان و دانشمندان هسته‌ای که در سراسر کشور برای توسعه، کار و تلاش می‌کنند و از همه مذاکره‌کنندگان شجاع و با تدبیر تشکر و سپاسگزاری کرد. 

روحانی همچنین خطاب به ملت گفت: به ملت بزرگمان وعده و قول می‌دهم که دولت خدمت‌گزار برای اجرای خواست ملی‌ آن‌ها قدم به قدم به کمک و همت آن‌ها و با راهنمایی و هدایت رهبری گام‌های بعدی را در پیش خواهد گرفت و بی‌تردید پایان کار موفقیت ملت ایران خواهد بود.


نماینده مردم سلماس فوت کرد
به گزارش تابناک گیلان،سید مهدی هاشمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ، گفت: علی اکبر آقایی نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی و نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس ساعتی پیش در بیمارستان گاندی تهران دار فانی را وداع گفت.

وی افزود: نماینده مردم سلماس حدود یک سال است که با بیماری خود دست و پنجه نرم می‌کند و از ابتدای سال 94 نیز به حالت اغما و کما فرو رفته بود که حدود دو ساعت پیش به رحمت خدا پیوست.


کشته شدن چهار نفر در دو حادثه
به گزارش تابناک گیلان، مهیار رستگار صبح امروز در جریان بازدید از جاده‌های این شهرستان با اشاره به اینکه تمام محورهای مواصلاتی گیلان باز است، گفت: محدودیت ترافیکی در جاده‌های استان نداریم.

وی ادامه داد: شرایط برای تردد خودروها در جاده‌های گیلان مهیا است و رانندگان باید برای جلوگیری از حوادث احتمالی به رعایت مقررات و قوانین تردد و ایمنی توجه داشته باشند.

رستگار از کشته شدن هشت نفر در پنج حادثه مختلف در گیلان خبر داد و اضافه کرد: روز گذشته چهار نفر در دو حادثه رانندگی کشته شدند.

رئیس پلیس‌راه گیلان وقوع تصادف را فرایندی پیچیده و ادامه‌دار خواند.

وی بی‌توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی را حادثه‌ساز عنوان کرد و گفت: تخطی از سرعت مطمئنه و توجه نداشتن به جلو موجب برخورد با دو عابر پیاده و کشته شدن این عابران شده است.

رستگار با بیان اینکه پدر و فرزندی در حادثه رانندگی جان خود را از دست دادند، خاطرنشان کرد: روز گذشته جوانی با دوست خود به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه با یک دستگاه کامیون برخورد کرد و دو نفر در صحنه تصادف جان خود را از دست دادند.

رئیس پلیس‌راه گیلان به اطلاع‌رسانی گسترده از طریق رسانه‌ها در مورد رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و یادآور شد: کارشناسان راهنمایی و رانندگی آموزش‌های لازم را ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بعضی از رانندگان چشم خود را روی واقعیت‌ها می‌بندند، خاطرنشان کرد: برخی از رانندگان توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی ندارند و تخطی از مقررات موجب حادثه می‌شود.


سودجویان از اراضی ملی در کمین مسافران
به گزارش تابناک گیلان، داوود زارع روز پنجشنبه بیان کرد: اخیراً برخی افراد سودجو، بویژه در ایام تعطیلات نوروزی و با سوءاستفاده از نا آگاهی مسافران، اراضی ملی و منابع طبیعی را به عنوان زمین های مناسب برای ویلاسازی با قیمت های کاذب و نازل معرفی کرده و اقدام به فروش زمین های کشاورزی، اراضی ملی و منابع طبیعی می کنند.

وی ادامه داد: این اراضی ملی و قطعاتی که در سال های گذشته در تصرف عدوانی اشخاص بوده، در ایام تعطیلات نوروزی در اختیار برخی بنگاه های معاملاتی قرار گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان افزود: از آنجاییکه این اراضی جزو اراضی ملی و دولتی هستند، افرادی که خرید اراضی را دارند، باید بمنظور ناکام گذاشتن اشخاص سودجو، قبل از هرگونه معامله ای، از دولتی بودن یا نبودن این زمین ها آگاهی یابند تا متضرر نشوند. 

زارع با بیان اینکه در ایام تعطیلات نوروز امسال گزارشی از تخریب و یا تجاوز به عرصه های طبیعی گیلان در مرکز استان و شهرستان ها واصل نشده، گفت: آنانی که تاکنون اقدام به خریداری اینگونه اراضی کرده اند، می توانند به ادارات منابع طبیعی شهرستان ها مراجعه کرده تا نسبت به ابطال این اسناد و مبایعه نامه ها با همکاری و نظارت دستگاه های مربوطه از جمله قوه قضاییه اقدام شود.

وی با تاکید بر اینکه وجود برگه استعلام به عنوان یکی از مدارک معامله حتمی است، افزود: خریداران هرگونه اراضی باغی، غیرمشجر و زراعی در گیلان باید قبل از خرید از منابع طبیعی استان و شهرستان ها به صورت کتبی استعلام کنند و پاسخگویی به مراجعین ظرف چند روز انجام می شود.

زارع با بیان اینکه بیش از 70 درصد مساحت گیلان متعلق به منابع طبیعی بوده و دارای سند مالکیت به نام دولت جمهوری اسلامی ایران است، اضافه کرد: انجام معامله زمین در مناطق روستایی، کوهستانی یا ساحلی، حاشیه شهرها و به خصوص مناطق جنگلی و مرتعی ، باید با رعایت حقوق دولت و ملت انجام گیرد.

وی یادآور شد: در سال گذشته، 650 مورد اراضی ملی که افراد متخلف آنها را به تصرف درآورده بودند، توسط نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی رفع تصرف و با متخلفان نیز به استناد تبصره 1 ماده 55 قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع برخورد و پرونده قضایی تشکیل شد.

زارع از آمادگی اداره کل منابع طبیعی و نیروهای یگان حفاظت در برخورد قاطعانه با متخلفان عرصه های ملی خبر داد و گفت: دست اندازی به انفال و اراضی ملی تخلف است و با خاطیان برخورد می شود.

استان گیلان حدود یک میلیون و 17 هزار هکتار جنگل، مرتع و اراضی ساحلی دارد که از این مقدار، 564 هزار هکتار اراضی جنگلی و 222 هزار هکتار مراتع است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی هفدهم اسفندماه سال گذشته در دیدار مسوولان و دست اندرکاران منابع طبیعی و حفظ محیط زیست، حراست از جنگل ها و مراتع و فضاهای سبز را نیازمند برنامه ریزی، تدبیر، پیگیری مستمر و جدی و قاطعیت دستگاه های مرتبط دانستند و از دست اندازی افراد سودجو به جنگل ها و منابع طبیعی بخصوص در شمال کشور ابراز تاسف شدید کردند و افزودند: دستگاه های مسوول باید قاطعانه با تعدی به جنگل ها به هر بهانه ای اعم از هتل سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهات به ظاهر قابل قبول، مقابله کنند. 

معظم له پدیده زمین خواری و اخیراً کوه خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات را از دیگر مسایل رنج آور و اسف بار دانستند و تاکید کردند: باید در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوءاستفاده کننده بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر در دستگاه ها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم بشدت برخورد شود.


خودرو گران شد!
به گزارش تابناک گیلان،مردمی که این روزها در انتظار ارزان شدن قیمت خودرو هستند، هم‌اکنون با افزایش قیمت محصولات خودروسازها مواجه شده‌اند.

 گزارش‌ها حاکی از آن است که گروه خودروسازی سایپا و پارس‌خودرو قیمت جدید محصولات خود را طبق دستورالعملی به نمایندگی‌های فروش در سراسر کشور اعلام کرده‌اند.

بر این اساس، انواع خودرو پراید حدود 200 هزار تومان نسبت به اسفندماه 1393 گران‌تر شده است. همچنین انواع خودرو تیبا نسبت به سال گذشته با رشد قیمت 200 هزار تومانی روبه‌رو بوده و خودرو تندر90 نیز حدودا یک میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. در همین حال، خودروهای وارداتی از قبیل سراتو یک میلیون تومان نسبت به اسفندماه 1393 رشد قیمت داشته است.

این افزایش قیمت‌ها که از 200 هزار تا یک میلیون تومان اتفاق افتاده، طبق دستورالعمل نوزدهم فروردین‌ماه 1394 اعلام شده است، ولی در این دستورالعمل جمله‌ای نوشته شده که افزایش قیمت علی‌الحساب بوده و هنوز قیمت سال 1394 توسط شورای رقابت محاسبه نشده است.

این طور که پیداست، خودروسازان نه‌تنها به دنبال ارزان کردن خودرو نیستند، بلکه در پی گران کردن خودرو در هفته‌ها و ماه‌های آتی خواهند بود.


آزادی،پرتماشاگرترین دیدار تاریخ لیگ آسیا
به گزارش تابناک گیلان،حسین قدوسی مدیر روابط عمومی باشگاه پرسپولیس در این باره به سایت رسمی باشگاه پرسپولیس گفت: "پیش از این، دیدار تیم‌های پرسپولیس و الغرافه قطر در سال 2012 با 96هزار و 200 تماشاگر، پرتماشاگرترین دیدار ادوار لیگ قهرمانان آسیا بود و دیدار تیم‌های استقلال و بوریرام تایلند در سال 2013 با 95 هزار و 300 تماشاگر، دومین بازی پرتماشاگر لیگ قهرمانان آسیا بوده است. همچنین دیدار تیم‌های پرسپولیس و بنیادکار در سال 2009 با 95 هزار و 225 تماشاگر سومین دیدار پرتماشاگر لیگ قهرمانان آسیا بوده و حالا با حضور یکصدهزار تماشاگر در دیدار پرسپولیس و النصر عربستان، این بازی پرتماشاگرترین بازی تاریخ لیگ قهرمانان آسیا اعلام خواهد شد و قطعا سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز به این موضوع اشاره خواهد کرد."

مدیر روابط عمومی باشگاه پرسپولیس ضمن تبریک به هواداران، درباره خلق رکوردی دیگر گفت: "در گفتگویی که با آقای کسرایی مدیر روابط بین‌الملل سازمان لیگ داشتیم، ایشان اعلام کردند تعداد تماشاگران حاضر در مسابقه امشب را برحسب وظیفه‌ای که دارم به AFC اعلام خواهیم کرد و آقای کسرایی اعلام کردند؛ این موضوع را در فرم‌های مربوطه گزارش کرده و تعداد یکصد هزار تماشاگر به ثبت خواهد رسید."

پرسپولیس در روزی که 100 هزار هوادار را در آزادی حامی خود می‌دید، در غیاب درخشان و مقابل چشمان برانکو النصر را شکست داد تا صعود خود را تا حد زیادی به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا قطعی کند.


تکان خوردن بازار مسکن از نیمه اردیبهشت
دنیای اقتصاد نوشت:

هنوز تنور بازار مسکن گرم نشده و مردم منتظر هستند تا تاثیر مذاکرات هسته‌ای در بازار مسکن را ببینند و هنوز مشخص نیست قیمت‌ها پایین می‌آید یا برعکس یا آنکه همچنان رکود در بازار مسکن ماندنی است اما آنچه احساس می‌شود این است که با تغييرات مثبتي كه اخيرا در بازار بورس به وجود آمد، احتمال حركت نقدينگي به بازار مسكن و افزايش قيمت‌ها بعيد است و جهش قیمت ناگهانی در اين حوزه نخواهيم داشت.

كارشناسان مسكن فضای کنونی بازار معاملات را «مه آلود» توصیف مي‌كنند و مي‌گويند: از نیمه اردیبهشت ماه قیمت‌های خرید و فروش مشخص می‌شود و در حال حاضر فقط پول لازم‌ها اقدام به فروش ملک خود در بازار مسکن می‌کنند.

برخی از مشاوران املاک معتقد هستند در سال جاری بازار مسکن افزایش قیمت اندکی را تجربه خواهد کرد و بازار مسکن می‌تواند ثبات نسبی را داشته باشد اما بررسی فایل‌های فروش در نیمه نخست فروردین ماه و مقایسه  آن با موارد مشابه در اسفندماه نشان می‌دهد قیمت‌ها کاهش اندکی داشته‌اند. كارشناسان نیز با تایید این موضوع اظهار مي‌كنند: به نظر می‌رسد برای رونق بازار مسکن قیمت‌ها باید واقعی تر شود. 

حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم با این دیدگاه موافق است و به «دنیای اقتصاد» گفت: رونق بازار سبب افزایش قیمت‌ها نخواهد شد به دلیل آنکه در سال‌های گذشته رشد غیرمنطقی قیمت مسکن به اندازه‌ای بوده که هنوز حباب قیمتی تخلیه نشده و شاهد رشد محسوسی در قیمت‌ها نخواهیم بود.

درخواست امام جمعه آستارا از هیئت دولت
به گزارش تابناک گیلان، حجت الاسلام کاظم حافظ نیا در خطبه های این هفته نماز جمعه شهرستان آستارا افزود: امید داریم حضور رییس جمهوری و هیات دولت در 26 فروردین برکات زیادی را برای استان گیلان به ارمغان بیاورد.

وی با اشاره به اینکه استقبال درخوری باید از رییس جمهوری و کابینه هیات دولت به عمل آید ، اضافه کرد: به یقین استقبال مردم از سفر هیات دولت در پیشرفت و توسعه این شهرستان مرزی بسیار موثر خواهد بود.

امام جمعه شهرستان مرزی بندر آستارا در ادامه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در جمع مداحان ، شاعران و نیز بانوان ایران اسلامی اظهار کرد: طبق اظهار نظر مسوولان در مذاکرات لوزان، راه حل هایی برای برطرف کردن مشکلات پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: دولتمردان همچون گذشته باید با سرلوحه قرار دادن رهنمودهای رهبری آگاهانه در تدوین توافقنامه همت کنند تا کوچکترین اجحافی در زمینه حقوق مسلم هسته ای مردم ایران صورت نگیرد.

وی افزود: طبق فرمایش مقام معظم رهبری و نیز رییس جمهوری ، خواسته ملت ایران از دولتمردان آمریکا و کشورهای اروپایی برداشته شدن یکجای همه تحریم های وضع شده است.

خطیب جمعه آستارا با اشاره به اینکه منوط کردن رفع مشکلات اقتصادی به مذاکرات هسته ای چندان مطلوب نیست ، گفت: همه مردم و مسوولان باید برای اجرایی کردن سیاست اقتصاد مقاومتی و تحقق این سیاست ها تلاش کنند.

حجت الاسلام حافظ نیا اقدامات اخیر عربستان در منطقه را نسنجیده و خارج از عرف خواند و افزود: برگرداندن هواپیمای زائران ایرانی و ادامه نسل کشی و حمله هوایی به یمن و تخریب زیرساخت ها ، بیمارستان ها و منازل نمونه هایی از این اقدامات سخیف عربستان و آل سعود است.

وی بیان کرد: حمله عربستان به یمن جنگ نیابتی از طرف صهیونیست ها و رژیم غاصب اسرائیل است.

وی عاقبت عربستان را در این جنگ شکست خواند و اضافه کرد: انصارالله و ارتش یمن با اتحاد و همراهی گروه های مردمی در نهایت شکست را برای عربستان و آل سعود به ارمغان می آورند.

امام جمعه آستارا با تبریک به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) و روز زن و نیز سالروز ولادت حضرت امام خمینی (ره) گفت: زندگی ما با آرمان های حقیقی زندگی حضرت فاطمه(س) فاصله دارد که باید تلاش کنیم با الگو قرار دادن راه و سیره حضرت زهرا(س) به خوشبختی حقیقی دست یابیم.

شهرستان مرزی بندر آستارا در 200 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.


خبر جدید درباره معترضان به 2 نوجوان‌ایرانی
به گزارش تابناک گیلان،حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان گفت: با پیگیری‌های فشرده بعمل آمده، یک مقام عالیرتبه سعودی در دیدار سفیر کشورمان در ریاض اعلام کرد که عاملان تعرض به دو نوجوان عمره گزار ایرانی شناسایی و دستگیر شده‌اند و به اشد مجازات خواهند رسید.

معاون وزیر خارجه افزود: در انتظار صدور و أجرای فوری حکم اشد مجازات عاملان این رفتار ضدانسانی مامورین سعودی هستیم.

وی تصریح کرد: بدیهی است در صورت عدم اقدام موثر سعودی و عدم تامین امنیت و آرامش کامل زوار ایرانی، تهران در این خصوص تصمیم لازم را اتخاذ خواهد کرد. 


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار