رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز، به مناسبت هفته سلامت، پيش از خطبه هاي نمازجمعه شيراز، توصيه كرد: با فعاليت هاي ساده ورزشي در روز، مانند راه رفتن در هنگام مكالمه تلفني، مي توانيم از ابتلا به ديابت پيشگيري كنيم.
کد خبر: ۲۱۶۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸ 23 April 2016
تابناک فارس به نقل از ایرنا: دكتر محمد هادي ايمانيه با اشاره به انتخاب شعار 'غلبه بر ديابت' براي هفته سلامت امسال، گفت: اين شعار، با محوريت توصيه به تغذيه سالم، ورزش و مراجعه به پزشك، برگزيده شده است.
او صنعتي شدن جوامع را از علت هاي عمده افزايش آمار ابتلا به ديابت برشمرد و ادامه داد: با توجه به مهار بيماري هاي عفوني در دنيا، اكنون با خطر ابتلا به بيماري هاي غيرواگير مانند ديابت مواجه هستيم كه اين بيماري، با سه نشانه پرنوشي، پرخوري و پرادراري، خود را بروز مي دهد.
رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز دير بهبود يافتن زخم هاي ساده در بدن را، نشانه ديگري براي ابتلا به اين بيماري عنوان كرد و افزود: بهترين راهكار در اين زمينه، مراجعه به پزشك براي انجام آزمايش قندخون ناشتا و بعد از صبحانه است كه اين امكان در فارس، با حضور پزشكان خانواده، به خوبي تسهيل شده است.
ايمانيه در خصوص انجام اين آزمايش، گفت: در صورتي كه قندخون ناشتا بالاتر از 100و دو ساعت بعد از صبحانه، بالاتر از 140باشد، فرد هنوز فرصت پيشگيري، به كمك خودمراقبتي را دارد و قندخون ناشتاي بالاتر از 126 و بالاتر از 200، دو ساعت بعد از صبحانه، نشان دهنده ابتلا به ديابت است كه در اين شرايط، فرد بايد براي مبتلا نشدن به آسيب هايي مانند بيماري هاي كليه، چشم و قلبي عروقي، از خود مراقبت كند.
اين مسوول سلامت در فارس، قطع عضو را يكي از آسيب هاي مهم ديابت معرفي كرد و ادامه داد: 40درصد از پيوندهاي كليه، براي مبتلايان به ديابت انجام مي شود و بايد بدانيم ديابت اگرچه قابل درمان نيست، اما قابل پيشگيري است كه مي توانيم با عزمي عمومي، دراين زمينه گام برداريم.
رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز اضافه كرد: با انجام 25دقيقه پياده روي در روز به شكلي كه ضربان قلب به بالاتر از 100برسد و فرد دچار تعرق و نفس نفس زدن شود و يا فعاليت ساده اي مانند راه رفتن در هنگام مكالمه، در افزايش تحرك روزانه و پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي غيرواگير مانند ديابت، موثر است.
وي با اشاره به خطر مصرف نوشابه، هر ليوان نوشابه را حاوي 12حبه قند برشمرد و گفت: اين در حال است كه مجموع ميزان قند دريافتي براي ما در طول روز از تمامي مواد غذايي، بايد شش حبه باشد.
دكتر ايمانيه، با توصيه به پرهيز از مصرف غذاهاي پرچرب و فست فودها علاوه بر نوشابه، افزود: با جايگزين كردن مواد غذايي حاوي فيبر بالا مانند نان سنگك و بربري، مصرف غذاهاي آب پز، مصرف روغن هاي مايع و گياهي به جاي جامد و پرهيز از مصرف سيگار، مي توانيم زندگي سالمي داشته باشبم.
رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز، از اين تريبون، چند مژده هم به نمازگزاران جمعه امروز داد.او با اشاره به همكاري بنياد شهيد و جانبازان با دانشگاه، از راه اندازي مركز توانبخشي براي سالمندان در باغ جنت، در آينده نزديك خبر داد و گفت: راه اندازي مركزي جامع براي بيماري هاي قند و ديابت و انعقاد قرارداد شهر سلامت، از ديگر پروژه هاي در دست اقدام سلامت در فارس هستند.
ايمانيه از تلاش براي ارايه خدمات پزشكي در منزل به بيماران مبتلا به سرطان، با همكاري بنياد امدادگران عاشورا خبر داد و يادآور شد: همچنين با همكاري جهاد كشاورزي، توليد گياهان دارويي در استان، تا پايان سال جاري، به پنج برابر افزايش مي يابد كه گامي در راستاي اقتصاد مقاومتي در استان است.
تلاش براي كاهش سوانح ترافيكي با همكاري نيروي انتظامي و كاهش مصرف دارو و سموم كشاورزي، از ديگر اولويت هاي سلامت استان بود كه رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز در پيش از خطبه هاي نمازجمعه امروز به آن ها اشاره كرد.
هفته سلامت از يكم ارديبهشت ماه با شعار غلبه بر ديابت آغاز شده است .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار