سیاسی بازی نفس های سیگار ایرانی را به شماره انداخت....
تابناک تهران- «تا زمانی که این شرکت از حواشی سیاسی خارج نشده و به ثبات مدیریت نرسد، روند واردات سیگار به همین منوال خواهد بود.انتظار می رود در خصوص این صنعت یک کار کارشناسی صورت بگیرد و حواشی سیاسی آن به پایان برسد.»
کد خبر: ۲۱۹۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱ 26 April 2016
یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تهیه، تولید و توزیع تنباکو و دخانیات در ایران است که از سال ۱۳۱۶ هجری شمسی در ایران فعالیت می‌کند. این شرکت در چند شهر غیر از تهران نیز تولید سیگار دارد اما درطی چند سال گذشته روزهای بی ثباتی را می گذراند. در جریان واگذاری شركت دخانیات ایران در سال 1391، 55 درصد سهام این شركت در اختیار صندوق بازنشستگی فولاد، 40 درصد به سهام عدالت و پنج درصد نیز در قالب سهام ترجیحی به كارگران و كاركنان شركت تعلق گرفت. کارشناسان می گویند که این شرکت از سال 91 که سهام ان واگذار شد به گل نشسته است.

در جریان واگذاری شركت دخانیات ایران در سال 1391، 55 درصد سهام این شركت در اختیار صندوق بازنشستگی فولاد، 40 درصد به سهام عدالت و پنج درصد نیز در قالب سهام ترجیحی به كارگران و كاركنان شركت تعلق گرفت.

اعضای هیات مدیره شركت دخانیات ایران را سه نفر از صندوق بازنشستگی فولاد و دو نفر از وزارت صنعت، معدن و تجارت به نمایندگی از سهام عدالت تشكیل می دهند كه این افراد طبق اساسنامه شركت دخانیات ایران، مدیر عامل را انتخاب می كنند.

بی ثباتی این شرکت همین بس که طی سه سال تغییر 4 مدیرعامل را تجربه کرده است و همین چند روز پیش نیز مدیرعامل چهارم جای خود رابه مدیر مستعفی قبلی داد.

«مصیب محمدیان شمالی» که مدیرعاملی شركت پشتیبانی امور دام را در كارنامه خود دارد،جایگزین «محمدحسین برخوردار» شد كه اواخر تیرماه گذشته مدیرعاملی شركت دخانیات ایران را بر عهده گرفته بود.یك منبع آگاه به ایرنا گفته است كه تغییرات یادشده به درخواست برخوردار صورت گرفته است چون او اسفند گذشته استعفانامه خود را به هیات مدیره شركت دخانیات تقدیم كرده بود.

پیش از برخوردار معصوم نجفیان مدیریت عامل این شرکت را در سال 94 در دست داشت.

سعید لیلازدر این باره می گوید: همه می‌دانند که صنعت دخانیات تا چه اندازه می تواند برای کشور سودآوری داشته باشد و اگر مدیران کاربلد را بر راس آن بگذارند، از همین شرکت رو به احتضار هم می‌توانند میلیاردها تومان کسب سود کرده و صنعت سیگار را احیا کنند؛ برخی گمان می کنند که شرکت دخانیات فقط صاحب خطوط تولید سیگار در ایران است، در حالی که این شرکت املاک وسیعی در سطح کشور دارد که تصاحب آن برای برخی سازمان ها جذاب است.

در عین حال نماینده شهریار، شهرقدس، ملارد در گفت و گو با تابناک نیزمی گوید: واردات سیگارسبب خروج مقدار زیادی ارز از کشور می شود. آن چیزی که امروز واقیعت است این که چند میلیارد نخ سیگار به خصوص از طریق قاچاق به کشور وارد می شود این در حالی ست پایان حواشی سیاسی دخانیات این روند را کاهش می دهد.

حسین گروسی، در ادامه افزود: تا زمانی که این شرکت از حواشی سیاسی خارج نشده و به ثبات مدیریت نرسد، روند واردات سیگار به همین منوال خواهد بود.انتظار می رود در خصوص این صنعت یک کار کارشناسی صورت بگیرد و حواشی سیاسی آن به پایان برسد.

در ادامه بیان کرد: این صنعت می تواند سبب اشتغال در استان تهران و به خصوص در شهرهای اطراف شود، اگر هم به خارج از تهران منتقل شود شاید از نظر زیست محیطی بهتر باشد اما مساله اصلی این است که طی چند سال گذشته به دلیل مسائلی که دخانیات با ان دست به گریبان است خروج ارز از این طریق نیز افزایش یافته است.

منبع: تابناک
برچسب ها: سیگار ، دخانیات ، سیاسی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار