معاون فنی اداره كل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت:راهکار فائق آمدن بر مشکلات زیست محیطی یاری جستن از مردم از طريق اقتصادی كردن حفاظت در مناطق آزاد است.
کد خبر: ۲۲۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲ 13 April 2015
حیات وحش ایران سرمایه های زیست محیطی اندبه گزارش تابناک یزد،"حسن اکبری" در مورد تاريخچه شكل‎‎گيري حفاظت از محيط زيست در كشورمان تصريح مي‎‎كند: زمزمه ‏‏های حفظ حیات وحش در ایران به اواسط دهه 1330 بر می گردد، درست همان زمانی که عده‎‎ای از شکارچیان اقدام به تشكيل "کانون شکار ایران" كردند.

وي ادامه مي‎‎دهد: اگر چه در این کانون، حفاظت را نه به مفهوم حفظ اکوسیستم یا حفاظت برای نسل‏‏های بعد، بلکه به عنوان قرق فضاهایی برای شکار عده‎‎ای خاص دنبال می‎‎کردند، اما همین هدف هم در جامعه آن روز ایران که برداشت از منابع خدادادی طبیعی به ویژه حیات وحش حد و حدودی نداشت، ارزشمند بود یا حداقل آغاز خوبی محسوب می‏‎‏شد.

اکبری اضافه مي‎‎كند: نکته جالب اینکه درست در همین مقطع زمانی بود که سیر نزولی جمعیت‏‏های حیات وحش کشور به دلیل توسعه ادوات شکار و صید و پیدایش وسایط نقلیه بیابانی شدت یافته بود.

به گفته وي،  بعد از حدود 10 سال "کانون شکار ایران" تبدیل به "سازمان شکاربانی و نظارت بر صید" و بعدها به نام "سازمان حفاظت محیط زیست" تغییر یافت و تقریباً از همان زمان بود که راه شکارچیان و شکاربانان از هم جدا شد و روز به روز فاصله این دو گروه طبیعت‏‏دوست بیشتر شد و نتیجه این اقدام نامبارک از بین رفتن بخش عظیمی از سرمایه‏‏های زیستی کشور تا به امروز بوده است.

معاون فنی حفاظت محيط زيست استان اظهار مي‏‏كند: امروزه جمعیت علفخواران وحشی برجسته کشور نظیر کل و بز، قوچ و میش و آهو حدود 110 هزار راس برآورده شده در حالی که این رقم، جمعیت علفخواران برجسته یکی از استان‏‏های کشور (نظیر فارس) در اوائل دهه 1330 بوده است.

وي با بيان اين كه باقی‏ ‏ماندن این تعداد از حیات وحش نيز مرهون ایثارگری محیط‎‎بانان سخت کوشی بوده که در سخت‏‏ترین شرایط کاری با کمترین بهره مندی از امکانات و مزایای مالی و اداری، بیشترین تلاش را برای حفظ طبیعت کشور بکار بستند، تقدیم بیش از 100 شهید محیط‏‏بان و هزاران مجروح و جانباز را فقط بخشی از هزینه‏‏های این شیوه حفاظت مي‎‎داند.

اکبری خاطرنشان مي‎‎كند: نکته مهم‏‏تر این که علف‎‎خواران برجسته‏‏ای همچون کل و بز و قوچ و میش، کانون توجه کارشناسان و محیط بانان بوده و انتخاب مناطق حفاظت شده کشور، اغلب با نگاه به نقاط حضور این گونه‏‏ها بوده و این همه کاهش در کانون توجه و تلاش حافظان طبیعت، خود حاکی از آسیب‏‏های تنوع زیستی کشور در مفهوم عام خود است.

وی با تاكيد بر اين نكته كه باقیمانده جمعیت گونه‏‏های برجسته کشور عمدتاً در مناطق حفاظت شده كه حدود 10 درصد از خاک کشور را شامل مي‎‎شود، زندگی می‏‏کنند، اضافه مي‎‎كند: این در حالی است که در انتخاب این مناطق فقط گونه‏‏های خاص مد نظر قرار گرفته و به پرندگان، خزندگان و بسیاری از گوشت‏‎‎خواران و غيره کمتر توجه شده است.

وي تاكيد مي‎‎كند: نتیجه این که حتی در صورت موفقیت ما در حفاظت از مناطق حفاظت شده کشور، فقط بخش نسبتاً کوچکی از تنوع زیستی را حفظ خواهیم کرد، حال آن که در برخی مناطق حفاظت شده کشور هم مطلوبیت حفاظت جای تردید دارد.

 معاونت فنی حفاظت محيطزيست استان در رابطه اين كه راهکار فائق آمدن بر این مشکلات چیست؟ عنوان مي‎‎كند: تجربه دنیا ثابت کرده كه تنها یک راه حل وجود دارد و آن هم یاری جستن از مردم است.

 به گفته وی، هیچ کجای دنیا با نگاه احساسی، تنوع زیستی حفظ نشده است کما این که صرفاً فشار و برخورد با متخلفین نیز به تنهایی راه حل کاملی نیست و البته کاملاً طبیعی است که دولت‏‏ها عموما درصدد رونق اقتصادی بیشتر کشور در مقاطع حضور خود هستند و برای دستیابی به این خواسته نيز معمولاً کوتاه‏‏ترین راه را انتخاب می‏‏کنند.

این مسئول بيان مي‎‎كند: در چنین شرایطی نگاه احساسی به حیات وحش و عدم توجه به راه های ممکن بهره‏‏برداری پایدار از این مواهب خدادادی، موجب ضربه بیشتر به اصل آن خواهد شد، در حالی که اگر حتی بخشی از حفاظت حیات وحش در مناطق آزاد، اقتصادی شده بود، قدرت چانه‏‏زنی متولیان حفاظت از طبیعت، برای نگهداشت مطلوب تنوع زیستی کشور خصوصا" مناطق حفاظت شده هم بیشتر می‏‏شد.

اكبري معتقد است كه علاوه بر آن، اقتصادی شدن حفاظت در مناطق آزاد در وهله اول می‏‏تواند منافعی را عاید جوامع محلی و بومی كند و این منفعت اقتصادی موجب جلب حمایت و مشارکت آنها در حفاظت شود كه این، همان رمز فراموش شده برای حفظ حیات وحش کشور است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار