معاون مدیریت حفظ نباتات جهادکشاورزی هرمزگان از کنترل موفق آفت سن گندم در مزارع استان خبر داد و گفت: سطح زیر کشت گندم ۱۳هزار هکتار است و بیش از ۱۲هزار هکتار آن در معرض خسارت است.
کد خبر: ۲۲۲۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱ 02 May 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، سید محسن حیدری افزود: پیش بینی می شود از این سطح بیش از ۵۸هزار تن محصول برداشت شود. به دلیل بارندگی های مناسب ،استفاده از بذز مرغوب و بهره گیری از سیستم کشت تیپی( نواری ) تولید امسال نسبت به سال قبل ۱۰درصد افزایش دارد.

حیدری اظهار داشت: از شروع عملیات ردیابی ومبارزه با سن غلات تاکنون در مرحله سن مادر ۳هزار و  ۷۳۰هکتار و در مرحله پوره ۴هزارو ۲۸۲هکتار از مزارع گندم مبارزه شیمیایی شده و کاملا کنترل شده است.

وی گفت: میزان نیاز گندم استان ۱۵۵هزارتن است که مابقی از استانهای کرمان، فارس و گندم های وارداتی تامین می شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: سن گندم در فصل زمستان بصورت حشره در دامنه کوه‌ها، زیر پوست درختان، زیر علف های هرز، دشت ها و شکاف زمین زندگی می کند ودر فصل بهار و تابستان با توجه به گرمای هوا به مزارع گندم مهاجرت می کند . این آفت از جوانه گندم تغذیه می کند و باعث زردی گندم می شود، سپس با جفتگیری در پشت برگ گیاهان تخم ریزی نموده و پس از مدتی پوره ها با تغذیه دانه گندم باعث افت کیفت در محصول می شوند، بطوری که خسارت تا ۱۰۰ درصد می رسد.

حیدری گفت: زمان مبارزه با سن مادر و پوره آن طبق دستور العمل های سازمان حفظ نباتات کشور انجام می شود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار