کمیابی اجناس دیجیتال در بازار نصف جهان
تابناک:سوال اینجاست که با وجود اطلاع از تعطیلی بدهنگام تهرانی‌ها چرا عمده‌فروشان بازار آی‌تی اصفهان قبل از سال، یعنی در اسفندماه اقدام به خرید اجناس نکردند تا در شروع سال جدید بازار به این حال و روز نیفتد؟.
کد خبر: ۲۲۲۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸ 02 May 2016
به گزارش تابناک اصفهان، بازار آی‌تی اصفهان سال جدید شمسی را با مغازه‌های خالی شروع کرد و در حالی که تقاضای زیادی برای بعضی از اجناس می‌شد، فروشگاه‌ها تقریبا کالایی برای فروش نداشتند و اکنون که بیش از شش هفته از سال 95 می‌گذرد نیز بعضی از اجناس در بازار آی‌تی اصفهان نایاب هستند؛ اجناسی مانند بعضی از مدل‌‌های گیم‌پد و کابل‌ها، هدفون‌های شارژی و موزیک پلیر‌هایی که نه در خرده فروشی‌ها و نه عمده فروشان حتی یک عدد از آنها نیز برای فروش وجود ندارد که این مساله باعث ورود اجناس تقلبی به بازار آی‌تی اصفهان شده‌است. اما بررسی‌ها در این بازار نشان می‌دهد که کمبود بعضی از اجناس در بازار آی‌تی اصفهان ناشی از سه علت است.

مرز بانه بسته است!
مرزبانه بسته است و ورود اجناس قاچاق به کشور از آن راه تقریبا متوقف شده،‌ البته هیچ عمده‌فروشی قاچاق بودن اجناسش را تایید نمی‌کند، ولی بررسی نشان می‌دهد بسیاری از اجناسی که پیش از این از بانه به عمده‌فروشی‌ها و خرده‌فروشی‌های اصفهان وارد می‌شد اکنون نایاب هستند. به همین دلیل عمده‌فروشان اصفهانی که هیچ موجودی از این اجناس ندارند، مدام تامین کالا را به آینده موکول می‌کنند و منتظر باز شدن مرز‌ بانه هستند.  ناگفته نماند که بیشتر اجناسی که اکنون به دنبال بسته شدن مرز بانه در بازار اصفهان کمیاب شده‌ در تهران قابل خرید است، ولی عمده‌فروشان تهرانی این اجناس را با قیمت بیشتری نسبت به بانه می‌فروشند. به عنوان مثال اکنون بلند‌گو شارژی و خربزه‌ای بزرگ در بازار تهران برای عمده‌فروشان حدود 44 هزار تومان قیمت دارد که در انتها با قیمت 70 یا 80 هزار تومانی به دست مصرف کننده می‌رسد، در حالی که همین بلند‌گو‌ها در بانه به قیمت 33هزار تومان عرضه می‌شود، به همین دلیل با وجود اتمام موجودی، بسیاری از عمده‌فروشان علاقه‌ای به خرید این اجناس از بازار تهران را ندارند.

     تعطیلات بد هنگام تهرانی‌ها
بازار آی‌تی تهران که اصلی‌ترین تامین کننده بازار اصفهان است، در تعطیلات نوروز مشغول به کار بود و در این 13روز تقریبا تعطیلی نداشت، به همین دلیل پس از پایان تعطیلات نوروز دو مشکل عمده به وجود آمد. اول اینکه بازار تهران پس از فروش زیاد 13روز عید در روز 14 فروردین دیگر جنسی برای فروش نداشت که به عمده‌فروشان و خرده‌فروشان اصفهانی عرضه کند. از طرفی، بسیاری از عمده‌فروشان تهرانی که فروشنده‌های بزرگی هستند با کار کردن در 13 روز ابتدایی سال، تعطیلات نوروزی خودشان را از 14 تا 31 فروردین انجام دادند و در این روزها عملا فروشگاه‌ها را تعطیل کردند.
ناگفته نماند که بسیاری از بازاریان تهران همیشه در تعطیلات نوروز کار می‌کنند و 14 تا 31 فروردین را به تفریح اختصاص می‌دهند که پس از تعطیلات بدهنگام نوروزی نیز  تکمیل جنس خودشان بیش از دو هفته زمان می‌برد. مثلا هدفون‌های شارژی نیوا که اکنون در بازار اصفهان کمیاب هستند،15 اردیبهشت تازه توسط واردکنندگان ترخیص شد.

     نرم‌افزار حسابداری دردسرساز
سوال اینجاست که با وجود اطلاع از تعطیلی بدهنگام تهرانی‌ها چرا عمده‌فروشان بازار آی‌تی اصفهان قبل از سال، یعنی در اسفندماه اقدام به خرید اجناس نکردند تا در شروع سال جدید بازار به این حال و روز نیفتد؟ یا اینکه چرا در روز‌های تعطیلی بازار تهران و بسته شدن مرز موجودی عمده‌فروشان اصفهان دقیقا صفر شد؟ مگر عمده‌فروشان اصفهانی جنسی انبار نکرده‌بودند؟ پاسخ به این سوالات بسیار ساده‌است.تمام عمده‌‌فروشان تهرانی، اصفهانی و حتی بعضی از خرده‌فروشان، فروشگاه‌هایشان را به نرم‌افزار‌های حسابداری پیشرفته‌ای مجهز کرده‌اند و یک نرم افزار حسابداری نیز دارای بازه زمانی تعریف شده‌ای است که با پایان هر سال تمام می‌شود. به همین دلیل تمام عمده‌فروشان اصفهانی باید طلبشان را حتما تا پایان سال شمسی به بازار تهران پرداخت کنند.حالا اگر خرید اجناس آخر آذرماه یا 20 اسفند نیز انجام شود باید تا 28 اسفند تمام بدهی‌ها تصفیه شود، به همین دلیل عمده‌فروشان اصفهانی در بهمن و اسفند خرید کمی انجام دادند تا پول نقد کمتری بپردازند که موضوعی کاملا منطقی به نظر می‌رسد؛ زیرا با خرید در فروردین یا اردیبهشت می‌توانند پول اجناس را تا چند ماه با تاخیر  بپردازند. غافل از اینکه بازار بانه و فروش خوب تهرانی‌ها در نوروز کل معادله را برهم زد.

    اجناس بازار آی‌تی اصفهان چه زمانی کامل می‌شود؟
اما با اتمام تعطیلات بازار تهران، اجناس عمده‌فروشان اصفهانی نیز در حال تکمیل است، ولی با قیمتی بیشتر! عمده فروشان به خاطر کمیابی اجناس و بسته بودن مرز بانه مجبور به خرید با هر قیمتی هستند و احتمالا تا یکی، دو هفته آینده هیچ کالایی در بازار آی‌تی اصفهان کمیاب نخواهد بود، ولی شاید تا یکی، دو ماه آینده نیز این بازار به وضعیت قبل از سال 95 بر نگردد. این مطلب را روزنامه اصفهان زیبا منتشر کرده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار