یک جامعه‌شناس در نشست کارشناسی بررسی خودکشی در کشور تاکید کرد: خودکشی را باید از دل حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی جستجو کرد.
کد خبر: ۲۲۶۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱ 08 May 2016
میرطاهر موسوی روز دوشنبه در نشست کارشناسی بررسی خودکشی که در محل وزارت بهداشت برگزار شد، با طرح این سوال که آیا مشکل ما انعکاس اخبار خودکشی است، تاکید کرد: من معتقدم انعکاس این قبیل اخبار در رسانه ها باعث ایجاد دغدغه برای حل این آسیب می شود.

وی افزود: مشکل اصلی ما تحلیل موضوع خودکشی است. نباید از آسیب های اجتماعی به حاشیه برویم.

موسوی با اعلام اینکه سامانه اجتماعی روند سلامت را در جامعه ایران تهدید می کند، اظهار کرد: وزارت بهداشت یکی از متولیان امر سلامت اجتماعی و آسیب های اجتماعی است.

این جامعه‌شناس با اعلام اینکه نمی توان تنها یک روی سکه را دید، تاکید کرد: پتانسیل و ظرفیت های زیادی در وزارت بهداشت برای پیشگیری از بروز خودکشی وجود دارد.

وی با عنوان این مطلب که بعد از جنگ، جریان خودکشی در کشور صاحب یک مدل شده است، گفت: مشکل اساسی ما این است که دلایل و امکان دستیابی به امکانات زندگی، سخت و شدید شده است.

موسوی ادامه داد: تشدید پدیده فقر شهری و بروز «وارونگی فقر» طی دهه های اخیر در کشور افزایش داشته است.

این جامعه‌شناس با اعلام اینکه رانت در ایران باعث شده شرایط جامعه به شدت دو قطبی شود، تاکید کرد: تهی‌دستان و فرادستان به‌عنوان دو گروه جدی باید مورد ارزیابی قرار گیرند.

وی اضافه کرد: اقلیت ثروتمند افسانه ای و اکثریت محروم از امکانات می بایست در تحلیل های آسیب‌شناسی مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرند.

موسوی تصریح کرد: خودکشی را باید از دل حاشیه‌نشینی و سکونتگاه های غیررسمی جستجود کرد زیرا نمی توان ۱۵ میلیون حاشیه نشین و ساکن در سکونتگاه های غیررسمی داشت و دچار آسیب های اجتماعی نشد.

این جامعه شناس با اعلام اینکه اضطراب، استرس و نابسامانی در جامعه شدت یافته است، تاکید کرد: خودکشی از دل این مسائل بیرون می آید.

وی به پدیده «نوکیسه» اشاره و خاطرنشان کرد: افرادی هستند که ثروت خودشان را به نمایش می گذارند.

موسوی در ادامه به پیدایش پدیده حسادت و محرومیت در جامعه اشاره کرد و گفت: آلونک‌نشینی را نمی توان بدون برج‌نشینی تحلیل کرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار