مدیر جهاد کشاورزی نمین از تلاش برای تولید بذر سیب زمینی در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۲۲۹۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶ 14 May 2016

محمد حسنی روز شنبه افزود: اقدامات مناسبی برای ساماندهی تولید و تامین بذر مورد نیاز منطقه انجام شده و امسال حدود 35 هکتار از اراضی مورد تایید موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال برای تولید طبقات بذری مادری و گواهی شده زیر کشت سیب زمینی بذری قرار گرفت.
او افزود: انتظار می رود از این سطح 85 تن بذر مادری و یک هزار و 100 تن بذر گواهی شده تولید شود.
وی گفت: سالانه پنج هزار هکتار از اراضی آبی این شهرستان به کشت زراعت سیب زمینی اختصاص می یابد که از این سطح 185 هزار تن محصول سیب زمینی برداشت می شود.
او یکی از عوامل کاهش عملکرد در واحد سطح زراعت سیب زمینی را نبود بذر سالم و عاری از عوامل بیماری زا دانست و اظهار کرد: استفاده از اندام گیاه به عنوان بذر و انتقال عوامل بیماری زا از نسلی به نسل دیگر موجب افزایش شدت بیماری
ها و کاهش عملکرد در سال های بعدی شده و لزوم جایگزینی و تعویض آن با بذور سالم را ضروری کرده است.
وی افزود: استفاده از غده های بذری سالم در جلوگیری از کاهش کمی و کیفی محصول ، جلوگیری از گسترش بیماری ها ، کاهش هزینه های تولید ، حفظ محیط زیست و بهبود وضع اقتصادی کشاورزان اهمیت دارد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، او گفت: زارعان منطقه غده های بذری مورد نیاز خود را از منابع حاصل از منشاء کشت بافت ، غده های بذری وارداتی ، محصول تولیدی به عنوان غده بذری و یا از محصول تولیدی سایر زارعان منطقه و استان ها تامین می کنند.
وی اظهار کرد: بخش عمده ای از غده های به اصطلاح بذری بدون لیبل موسسه مربوطه که توسط افراد سودجو به منطقه وارد می شود به آفات و بیماری هایی که در این منطقه قبلا نبوده آلوده هستند و باعث آلودگی منطقه می شود.
شهرستان نمین در 30 کیلومتری شرق اردبیل قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار