کد خبر: ۲۳۰۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹ 16 May 2016
تابناک گیلان - دادستان عمومی و انقلاب آستارا گفت: میزان آمار جرایم ضرب و جرح عمدی، توهین، تهدید و سرقت در این شهرستان در سال گذشته بیشتر از سایر جرایم بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا احمد عبادی روز دوشنبه در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان آستارا افزود: اولین وظیفه قوه قضائیه پیشگیری از وقوع جرم است و بنا به اعلام رسمی قوه قضائیه در سال شاهد ورود بیش از هفت میلیون فقره پرونده به دستگاه قضا هستیم.

وی با اشاره به اینکه در صورت دقت در حوزه پیشگیری شاهد کاهش جرایم خواهیم بود ، اضافه کرد: آستارا بعد از رشت در استان گیلان بالاترین ورودی پرونده را به صورت ماهیانه در دادسرا دارد که ورود قریب به هزار فقره پرونده موید این امر است.

عبادی جرایم شایع در آستارا را شامل ضرب و جرح عمدی ، توهین ، تهدید و سرقت عنوان کرد و گفت: در سال گذشته یک هزار و 731 فقره ضرب و جرح عمدی ، یک هزار و 303 فقره توهین ، 867 مورد تهدید و 902 مورد پرونده سرقت در دادگستری آستارا تشکیل شد.

وی با بیان اینکه با ارائه راهکارهای عملی در جهت کاهش جرایم می توان موفق پیش رفت ، افزود: نقش نهاد خانواده در امر تربیت صحیح فرزند بسیار موثر است که با بهره گیری از تعالیم اسلامی می توان در این امر موفق عمل کرد.
عبادی وقوع اغلب جرایم را بین سنین 18 تا 30 سالگی عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی نقش بسیار مهمی در جهت پیشگیری و جلوگیری از به وقوع پیوستن آسیب های اجتماعی دارند.
وی افزود: باید سعی کنیم به صورت ریشه ای عمل کرده و با بالابردن هزینه جرم، از تکرار آن جلوگیری کنیم.
وی نظارت و بازرسی به منظور جلوگیری از تصرف منابع و الزام به نصب دوربین های مدار بسته در سطح واحدهای صنفی ، استفاده از نگهبانان محله و جمع آوری احشام سرگردان در سطح شهرستان را در کاهش جرم اثربخش عنوان کرد.
مدیر پیشگیری و مشارکت های مردمی دادگستری استان گیلان نیز در این نشست اضافه کرد: همه دستگاه های اجرایی و تمامی سازمان های مردم نهاد نقش ویژه ای در پیشگیری از وقوع جرم دارند.
احمدعلی عظیمی افزود: تشکیل مستمر این نشست ها ضرورت دارد تا همه دستگاه ها با دستگاه قضا همراه شوند.
وی با اشاره به اینکه ضرب و جرح عمدی بالاترین میزان جرم را در شهرستان آستارا به خود اختصاص داده است ، گفت: میزان جرایم ضرب و جرح عمدی و توهین در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل در آستارا به ترتیب دو و 11 درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: همچنین پارسال در آستارا میزان جرم اعتیاد به مواد مخدر 15 درصد ، تهدید 18 درصد و سرقت نیز دو درصد نسبت به مدت مشابه 93 افزایش داشته است.
عظیمی تشکیل شورای پیشگیری از وقوع جرم را در طول سال لازم خواند و بیان کرد: با ارائه آموزش به مدیران دستگاه های اجرایی ، دهیاران ، شورای اسلامی و سازمان های مردم نهاد می توان در امر فرهنگ سازی در راستای مدیریت پیشگیری از وقوع جرم موفق عمل کرد.
وی تشکیل شوراهای داوری و ایجاد کارگروه های فرهنگی ، اجتماعی و انتظامی و امنیتی را در جهت پیشگیری از جرم لازم خواند.
شهرستان 86 هزار نفری آستارا در منتهی الیه غرب استان گیلان و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان واقع است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار