تابناک: عمارات عالی قاپو همیشه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری منحصر به فرد کشور محسوب می شود، چند سالی است که در حال مرمت بوده اما به گفته مدیرکل میراث فرهنگی در نیمه نخست سال آینده مشکلات آن بر طرف و از حصار داربست ها خارج می شود.
کد خبر: ۲۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۰ 02 February 2015

به گزارش تابناک، میدان نقش جهان با توجه به وجود آثار تاریخی به عنوان یکی از بزرگترین سرمایه های گردشگری کشور به حساب می آید. یکی از دیدنی ها این میدان عمارت شاه نشین عالی قاپو است، عمارتی که خیلی ها آن را چشم و چراغ میدان نقش جهان می دانند از سوی دیگر وجود فضای شگرفی همانند تالار موسیقی و اتاق موسیقی در این عمارت آن را به یک جاذبه ی گردشگری منحصر به فرد تبدیل کرده به گونه ای که سالانه هزاران گردشگر برای بازدید آن به اصفهان می آیند.

منزلگاه شهریار، شاه عباس دوم به هنگام تماشای چوگان این روز ها حال و روز خوبی ندارد، عمارتی که روزگاری درگاه بزرگ شاه عباس برای ایراد سخنرانی بود حالا در میان داربست ها محصور شده به گونه ای که اسارت آن هر روز تمدید می شود.

فریدون الهیاری در گفت و گو با تابناک پیرامون مرمت عالی قاپو گفت: مرمت عالی قاپو در حال پیشرفت است و میراث در حال پیگیری این موضوع است، تاکنون بخش نخست بازسازی آن به اتمام رسیده و بخش دوم نیز حداکثر تا پایان نیمه اول سال آینده پایان می یابد و از همین رو داربست های عالی قاپو جمع می شود.

وی درباره مشکلات کمبود بودجه در این زمینه افزود: در ابتدای فعالیت ما در عالی قاپو مشکلات مالی و کمبود بودجه وجود داشت اما با توجه به اهمیت عالی قاپو، دولت درراستای تأمین بودجه کمک کرد به گونه ای که می توان گفت کمبود بودجه مانع فعالیت ما در عالی قاپو نشد.

گفتنی است، مرمت و بازسازی عالی قاپو سابقه بسیاری دارد به گونه ای که نخستین دوره ان به سال 1340 خورشیدی باز می گردد که 12 ستون از 18 ستون توسط کارشناسان ایتالیایی صورت گرفت و 6 ستون دیگر نیز توسط پیمانکاران ایرانی انجام شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار