زمزمه ساخت اولین شهرک صنعتی چاپ و نشر کشور در قم، اهالی فرهنگ قم را به وجد آورده بود. می‌گفتند قرار است شهرکی برای چاپ و نشری‌ها به راه بیفتد و قم پیشتاز این عرصه شود.
کد خبر: ۲۴۶۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۱ 15 June 2016
به گزارش تابناک قم، کلنگ این شهرک ۲۰۰ هکتاری ۲۳ آبان سال ۸۷ از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی و با پیام آیت‌الله‌العظمی «ناصر مکارم شیرازی» در کیلومتر ۵ اتوبان قم - تهران به زمین زده شد. برای آماده‌سازی این شهرک بیش از 10 میلیارد تومان اعتبار در زمینه آبرسانی، گازرسانی، آسفالت و تامین روشنایی هزینه شده است.

هر چه اجرای این طرح به پایا ن خود نزدیک می‌شد، اراده‌ها برای حضور در این شهرک کمتر می‌شد. فعالان چاپ و نشر که در سال‌های گذشته با معضل گرانی کاغذ، کاهش سفارش‌ها و به روز نبودن دستگاه‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد، برای استقرار در شهرک چاپ و نشر ناتوان شدند.

7 سال از احداث شهرک چاپ و نشر می‌گذشت تا این‌که اواخر سال گذشته با خط و نشان‌های مسئولان استان، آخرین مهلت برای چاپ و نشری‌ها لحاظ شد. 

مسئولان استان با اشاره به صرف هزینه میلیاردی برای راه‌اندازی این شهرک، از بلاتکلیفی آن انتقاد کرده و به فعالان چاپ و نشر هشدار دادند که اگر در مهلت اعلام شده، برای استقرار در شهرک اقدام نکنند، زمین‌های این شهرک به صنف‌های دیگر واگذار می‌شود.

پیگیری خبرنگار همشهری در این مورد همچنان ادامه داشت و زمزمه‌های واگذاری از دور و نزدیک شنیده می‌شد تا این‌که «سیدحسن رضوی» رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم در گفت و‌گویی از واگذاری بخشی از شهرک خبر داد و گفت: بخش زیادی از شهرک به دیگر صنف‌ها واگذار می‌شود اما بخشی برای چاپ و نشری‌ها باقی می‌ماند.

اما درباره این‌که چه کسانی قرار است شهرک چاپ و نشر را از آن خود کنند گمانه زنی‌هایی می‌شد. ابتدا می‌گفتند قرار است کارخانه‌های صنایع غذایی در این شهرک مستقر شوند. این اواخر هم اعلام کردند که بنکداران و توزیع کنندگان مواد غذایی تفاهم‌نامه و قراردادها را امضا کرده‌اند و واگذاری‌ها قطعی شده است.

اطلاعات دقیق‌تر را اما «امیرهوشنگ طیبی‌نژاد» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم در اختیار روزنامه همشهری قرار داد و در این باره به ارائه توضیحی درباره روند این واگذاری‌ها پرداخت.

شهرک از ابتدا متعلق به چاپخانه‌داران نبود

وی با بیان این‌که شهرک چاپ و نشر از ابتدا شهرک تخصصی چاپ و نشر نبوده بلکه بر اساس مجوز هیأت دولت شهرک «قم 3» نام گرفته بود، اظهار کرد: با توجه به پیگیری‌های اتحادیه چاپ و نشر و کلنگ زنی که از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی صورت گرفت این شهرک را «شهاب» نام‌گذاری کردند و چاپخانه داران برای تملک آن می‌خواستند شهرک تخصصی چاپ و نشر را راه اندازی کنند.

طیبی‌نژاد افزود: مجوز شهرک «قم 3» برای گروه‌های صنعتی گروه «الف» و «ب» یعنی واحدهای صنعتی که از نظر زیست محیطی سالم باشند در نظر گرفته شده بود. این موضوع هم دلایل خاص خود را داشت. نزدیکی این شهرک به شهر قم و قرارداشتن زمین‌های این شهرک در رینگ دوم شهری از موضوعاتی است که ویژگی‌های خاصی به این شهرک بخشیده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم با بیان این‌که زمین‌های شهرک شهاب از سوی سازمان مسکن در اختیار شرکت شهرک‌ها قرار گرفته است، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری 7 ساله شرکت شهرک‌ها در این شهرک در تکمیل زیرساخت‌ها کم کم نتیجه داد اما هیچ اراده‌ای برای انتقال چاپخانه‌داران به این شهرک از سوی اتحادیه چاپخانه داران وجود نداشت.

وی گفت: این زیرساخت‌ها عمر مفید دارند، بنابراین بعد از 7 سال وقفه، مسئولان استان تصمیم گرفتند که این شهرک را واگذار کنند. در 20 ماه گذشته رایزنی‌های مختلفی با اتحادیه چاپخانه داران صورت گرفت اما به دلیل مسائل و مشکلاتی مثل فرسوده بودن ماشین آلات، مشکل در پرداخت یارانه به این واحدها و مسائلی از این دست که مشکلات مربوط به خود این اتحادیه است تلاش‌ها برای انتقال به شهرک به نتیجه نرسید.

تعلل بیش از این خدشه به سرمایه‌های ملی است

طیبی‌نژاد با بیان این‌که اتحادیه چاپخانه داران استان منتظر کمک و حمایت‌های دولتی بود که محقق نشد، اظهار کرد: طبیعی است که تحمل و تامل پس از 7 سال، خدشه به سرمایه‌های ملی تلقی می‌شد، بنابراین از سال گذشته برای تغییر کاربری این شهرک برنامه ریزی شد تا این شهرک در اختیار گروه‌های تولیدی دیگر قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم با اشاره به روند واگذاری و تغییر کاربری این شهرک، تصریح کرد: در 6 ماه ابتدای سال گذشته، مهلت 6ماهه خواسته شد و پس از پایان این مهلت، مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار مهلت دیگری شدند.

وی ادامه داد: از آنجا که اوایل سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف ایران امضا شد و بر اساس آن ساماندهی اصناف در شهرک‌های صنعتی برای رفع ناهنجاری‌ها از ساختارهای شهری مورد تأکید قرار گرفت، در این زمینه بر اساس دستورهای ابلاغی مذاکراتی با برخی صنوف صورت گرفت.

طیبی‌نژاد بنکداران و مواد غذایی را از صنوف هدف برای ورود به شهرک برشمرد و گفت: به دلیل نزدیکی به شهر و پاک بودن این صنایع از نظر همسویی با شاخص‌های زیست محیطی با این صنف وارد مذاکره شدیم که اتحادیه آن پاسخ مثبت داد. در اواخر سال گذشته مذاکرات آغاز شد و در خرداد ماه امسال موافقت نامه‌ای امضا و بلوک مشخصی به این اتحادیه تخصیص یافت و واگذاری‌ها آغاز شد.

آغاز واگذاری‌ها

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم با بیان این‌که بقیه شهرک هم به دلیل خطر از بین رفتن سرمایه‌های ملی، به صنف‌های دیگر واگذار می‌شود، تصریح کرد:  ورود صنایع غذایی پاک، یک چاپخانه بزرگ 13 هکتاری و بنکداران در مساحت 25 هکتار به شهرک قطعی شده است.

وی با بیان این‌که واگذاری‌ها از اواسط خرداد ماه آغاز شده است، یادآور شد: همه متقاضیانی که خواستار حضور در شهرک شهاب هستند واحدهای بومی استان هستند. بیشتر عمده فروشان، توزیع‌کنندگان و بنکدارانی که در داخل شهر قرار دارند خواستار ورود به شهرک هستند.

طیبی‌نژاد با بیان این‌که ورود این صنوف به شهرک سبب رفع جلوه نامناسب از چهره شهر می‌شود، افزود: انتقال این صنف‌ها به این شهرک فرصت خوبی در اختیار آنها قرار می‌دهد و همچنین این شهرک از رکود خارج می‌شود و پس از سال‌ها رونق می‌گیرد.

وی در پاسخ به شائبه‌هایی درباره واگذاری شهرک به واحدهای غیرتولیدی اظهار کرد: این تصور که شهرک با این واگذاری‌ها بی‌ارزش قلمداد می‌شود، اشتباه است. 
بنکداران واحدهای توزیعی و انباری هستند که نمایندگی صنایع بزرگ غذایی را دارند. اینها در این شهرک مستقر می‌شوند و بازاریابی برای فروش محصولات در دایره وسیع‌تری انجام خواهد شد.

طیبی‌نژاد در پاسخ به این سوال که چه زمانی این شهرک رونق خواهد گرفت، پاسخ داد: پاسخ این سوال روشن نیست چون منوط به استقبال سرمایه‌گذاران است، اما شهرک شهاب از آینده خوبی برخوردار است چون ویژگی‌هایی مثل نزدیکی به شهر قم، نزدیکی به بزرگ‌ترین راه مواصلاتی مرکز کشور، نزدیکی به پایتخت و فرودگاه امام خمینی(ره) و غیره را  داراست. اما زمان مشخصی نمی‌توان برای شکوفایی این شهرک اعلام کرد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار