کد خبر: ۲۴۷۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸ 17 June 2016

به گزارش تابناک یزد،خانه تاریخی حاج کاظم رسولیان یزد که بيش از يک قرن از عمر آن مى‌گذرد، در محله سهل بن على يزد واقع شده و شامل دو بخش متمايز به صورت بيرونى و اندرونى است.
حياط بيرونى محل پذيرايى از ميهمانان و برگزارى مراسم روضه‌‌خوانى حضرت امام حسين (ع) بوده است. اتاق بزرگ اُرُسى با شيشه‌هاى رنگين، حوضخانه، تالار، زيرزمين و بادگير، فضاهاى اصلى قسمت بيرونى را تشکيل مى‌دهند.

خانه حاج کاظم رسولیان

خانه حاج کاظم رسولیان

حياط اندرونى که بخش کاملاً خصوصى خانه است شامل اتاق‌هاى سه درى، پنج درى، ارسى، تالار، کلاه‌فرنگى و بادگير است که پيرامون حياطى بزرگ و مشجر با حوضى وسيع در ميان آن قرار گرفته‌اند.
در قسمت تحتانى اتاق‌ها، تالار، کلاه‌فرنگى، زيرزمين‌ها و جوى آب قرار دارند که هر کدام، براى نگهدارى لوازم زندگى، مواد غذايى و استراحت در فصل تابستان مورد استفاده بوده است. خانه رسوليان داراى حمام سنتى است که حدفاصل حياط بيرونى و اندرونى قرار دارد.

خانه حاج کاظم رسولیان

خانه حاج کاظم رسولیان

اين خانه که يکى از خانه‌هاى ارزشمند يزدى است در سال ۱۳۶۸ به صورت وقف در اختيار دانشگاه يزد قرار گرفت و پس از مرمت، به عنوان هسته اوليه دانشکده معمارى و شهرسازى حيات نوين خود را آغاز کرد.
هم اکنون بخش‌هاى متنوع اين خانه‌ قديمى به فضاهاى آموزشى تبديل شده و با خريدارى واحدهاى مسکونى همجوار آن که هر کدام از آن‌ها نيز واجد ارزش معمارى هستند، مجموعه فرهنگى، تاريخى و آموزشى ممتازى را به وجود آورده‌اند که در سطح کشور شاخص است.

خانه حاج کاظم رسولیان

خانه حاج کاظم رسولیان

اين مجتمع هنرى، گذشته از نقش آموزشى و پژوهشى آن، تا به حال محل برگزارى سمينارهاى مختلف علمى و پذيراى شخصيت‌هاى داخلى و خارجى بوده است خانه حاج کاظم رسولیان در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۷۵ با شماره ثبت۱۸۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاپ توریسم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار