یک کارشناس زمین شناسی:
کارشناس تکتونیک سازمان زمین شناسی آذربایجان‌شرقی گفت: وقوع زمین لرزه با شدت کم باعث آزاد شدن انرژی گسل شده و از وقوع یک زمین لرزه بزرگ با قدرت تخریب بالا جلوگیری می‌کند.
کد خبر: ۲۴۷۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴ 18 June 2016
"رامین الیاس‌زاده" در گفت‌وگو  ایسنا ، با بیان اینکه زلزله ناشی از شکستگی و جابه جایی گسل‌ها است، اظهار کرد: زلزله صبح امروز تبریز 3.7 ریشتر بود که در پهنای گسل تبریز اتفاق افتاده است و زلزله چندان بزرگی به شمار نمی‌رود.

 وی افزود: نمی توانیم ادعا کنیم که گسل تبریز در پی وقوع این زمین لرزه فعال شده است و این موضوع به بررسی بیشتر نیاز دارد.

 وی همچنین با اشاره به وقوع دو پس لرزه به بزرگی 1.4 و 1.7 ریشتر بعد از زلزله صبح تبریز، عنوان کرد: ممکن است قبل از یک زلزله بزرگ پیش لرزه و بعد از وقوع آن پس لرزه رخ دهد که تعداد دفعات این پس لرزه‌ها به میزان شکستگی‌های ناشی از زلزله اصلی بستگی دارد.

 الیاس‌زاده تأکید کرد: وقوع زلزله‌هایی با مقیاس کم، اتفاق مثبتی است و از تجمع انرژی گسل در طولانی مدت و آزاد شدن به یکباره آن جلوگیری می‌کند.

 وی ادامه داد: البته وقوع زمین لرزه‌های خفیف با تعداد دفعات خیلی زیاد باعث ایجاد چندین شکستگی‌ در یک گسل شده و این موضوع نیز احتمال وقوع زمین لرزه بزرگ را بیشتر می‌کند.

 کارشناس تکتونیک سازمان زمین شناسی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: چند گسل در آذربایجان‌شرقی وجود دارد، از این رو احتمال وقوع زمین لرزه در این استان زیاد است و در طول تاریخ نیز چندین بار زلزله تبریز را با خاک یکسان کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :