تابناک: تندیس استاد علی اکبر اصفهانی معمار چیره دست زمان صفویه و طراح مسجد تاریخی امام در مرکز اصفهان به یکی از دیدنیهایی این شهر تبدیل شده و مورد توجه گردشگران خارجی قرار دارد.
کد خبر: ۲۴۸۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶ 19 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، استاد علی اکبر اصفهانی ،ملقب به معمارباشی، یکی از معماران وطراحان مشهور در دوره شاه عباس صفوی بوده و بسیاری از بناهای آن دوران از جمله طراحی وساخت مسجد امام از جمله آثار این هنرمند معمار است .

وقتی اصفهان در زمان شاه عباس اول به پایتختی ایران انتخاب شد.استاد علی اکبر اصفهانی وبزرگان دیگری چون شیخ بهایی برنامه ریز، فیلسوف ،عارف ، معمار وشهر ساز بوده اند ودر طراحی وساخت فضاهای تاریخی اصفهان ،چون باغات ومادی ها،پل های چند منظوره ،کاخ ها ومساجد بزرگ وزیبا ،مدارس وبازارو...نقش اصلی وتاثیر گذاری داشته اند.

یکی از آثار مشهور وی ، مسجد امام واقع در ضلع جنوبی میدان نقش جهان اصفهان است که نام معمار آن در کتیبۀ سر در مسجد و به خط محمدرضا امامی (و به قولی علیرضا عباسی) کتابت شده و چنین رقم نهاده است: "قد تمت بعون الله... به معماریهٔ من فی العمل کالمهندسین... استاد علی اکبرالاصفهانی...". از دیگر آثار وی "دیوان" شعر می باشد. مجسمه این هنرمند اصفهانی در خیابان استانداری قرار گرفته است .
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار