کد خبر: ۲۵۰۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۳ 19 April 2015

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تبریز، با تاکید بر خطرناک بودن گسل تبریز گفت: متاسفانه این گسل با دخالت‌های انسانی بیشتر تحریک می‌شود.

به گزارش خبرنگار تابناک تبریز ،ایرج شهین‌باهر در سمینار تخصصی تشریح ویرایش چهارم استاندارد 2800 در تالار اندیشه پارک بزرگ ائل‌گلی تبریز اظهار داشت: ارتقای دانش فنی از اصول مهم آئین‌نامه سازمان نظام‌مهندسی به شمار می‌آید به همین دلیل برگزاری چنین سمینارهایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با تاکید بر ایمن‌سازی ساختمان‌ها برای جلوگیری از اتلاف سرمایه تاکید کرد: خوشبختانه در حال حاضر اهمیت دادن به‌ مقاوم‌سازی و طراحی‌ ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله بر کسی پوشیده نیست و ضرورت پرداختن به آن در جامعه‌ برای عموم مردم جا افتاده است.

شهین‌باهر ادامه داد: بعد از وقوع زلزله بوئین‌زهرا که در سال 1341 روی داد کلید آئین‌نامه استاندارد 2800 سازمان نظام مهندسی ساختمان زده شد که تاکنون نیز با تغییراتی مواجه شده است ولی اهمیت رعایت این آئین‌نامه‌ها بر کسی پوشیده نیست.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به شرایط آذربایجان‌شرقی به عنوان یک استان زلزله‌خیز تاکید کرد: گسل‌های مختلف در این استان و کلانشهر تبریز وجود دارد ولی گسل شمال تبریز یکی از خطرناک‌ترین گسل‌های موجود در کشور است و متاسفانه با دخالت‌های انسانی مانند راه‌سازی و ایجاد سدی مثل سد شهید مدنی و دیگر اقدامات بر روی گسل، آن را تحریک می‌کنند و با سرمایه‌گذارهای کلانی که در کنار و روی این گسل اتفاق می‌افتد ما را با مشکلات عمده‌ای رو به رو می‌سازد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: این طرح‌ها و آیین‌نامه‌ها می‌توانند خانه‌ها را برای مردم ایمن‌سازی کنند تا از اتلاف سرمایه‌های ملی ما جلوگیری شود.

شهین‌باهر خاطرنشان کرد: مشکلات عمده ما در دو قالب فرهنگ‌سازی شهر و گسترش طرح‌های ایمن‌سازی است زیرا مردم باید قانع شوند که این طرح‌ها و آئین‌نامه‌ها صرفا برای سلامتی و حفظ جانشان است.

وی تاکید کرد: حوادث طبیعی هر لحظه در کمین هستند و این ما هستیم که باید آمادگی لازم را داشته باشیم و سازمان نظام مهندسی و سایر ارگان‌های دولتی که در این زمینه مسئولیت دارند باید به این موضوع بپردازند و از طرفی سرمایه‌گذاری‌های کلانی که در بخش ساخت‌وساز اتفاق می‌افتد باید تضمین شود.

سمینار تخصصی تشریح ویرایش چهارم استاندارد 2800 به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی و با حضور جمعی از مدیران شهرداری تبریز و رئیس پژوهشکده سازه پژوهشگاه زلزله ایران و از اعضای کمیته تدوین ویرایش چهارم استاندارد 2800 با موضوع طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله در تالار اندیشه ائل‌گلی تبریز برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار