کد خبر: ۲۵۲۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۳ 28 June 2016
دادستان نوشهر گفت:30 درصد از پرونده های وارد شده به دادگستری نوشهر  مربوط به سرقت است.

به گزارش تابناک مازندران، علی اکبر علیزاده ظهر امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران كه به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دكتر بهشتی اظهار كرد:  از ابتدای سال 94 تا كنون 25 هزار و 419 پرونده در دادسرای نوشهر به ثبت رسید و 23 هزار و 347 پرونده نیز بررسی و برای اجرای حكم خارج شد همچنین 6 هزار و 578 پرونده نیز در حال رسیدگی است.

وی با اشاره به نقش مهم رسانه ها در همکاری با دستگاه قضایی گفت: سال ۹۴  نسبت به سال های گذشته وجه تمایزی در نوشهر به لحاظ سفر مقام معظم رهبری و حضور چند باره آیت الله آملی لاریجانی  رئیس قوه قضاییه  وجود دارد كه تاکیداتی در مورد رفع  نواقص از جمله  عدم ثبت پرونده ها بیان شد.

دادستان نوشهر تصریح كرد:  پرونده ها در گذشته در بین دادگاه و مراجع قضایی در  رفت و آمد بود که پیامد نارضایتی و سردرگمی مردم را به همراه داشت كه رئیس قوه قضاییه به کل استان دستور داد که این پرونده ها باید بلافاصله پس از طرح شاکی و عرضه در دادسرا ثبت شود.

علیزاده با اشاره به اینكه شهرستان نوشهر در تعداد پرونده های وارده رتبه نخست استان را دارا است، گفت: در سال ۹۴ تعداد ۴ هزار و ۹۶۰ پرونده به دادسرا  وارد  كه توسط كادر قضایی  اداری به ثبت رسید.

وی با بیان اینكه  ۷۰ درصد کمبود نیرو در دادسرا  تامین شده است، ابراز كرد: در حال حاضر  ۵ دادیار ، سه بازپرس و سه شعبه دادیاری و سه بازرسی در حال فعالیت است.

دادستان نوشهر قسمت اعظم پرونده های وارده را مربوط به سه ماه پایانی سال  دانست و خاطر نشان كرد: برخی روزها تعداد پرونده های وارده به 50 تا 70 پرونده در طول روز هم می رسد كه بسیار زیاد است و بخشی از این پرونده ها قابل ارجاع به شورای حل اختلاف است كه همانجا  به صلح و سازش ختم شود.

علیزاده ادامه داد: رویكرد جدید كاهش ورود پرونده ها به دادگستری ها است و در این راستا تلاش های زیادی برای استفاده  از ظرفیت شوراهای حل اختلاف صورت گرفت.

وی بخش اعظم پرونده ها را مربوط به سرقت دانست و بیان كرد: با توجه به توریستی بودن منطقه و عدم حضور خوش نشین ها در نیمه دوم  سال در منطقه ، حجم  زیادی پرونده ها  مربوط به سرقت از ویلاها است.

وی با اشاره به روند رو به افزایش سرقت در منطقه، اظهار كرد: در حال حاضر حدود 30 درصد از پرونده های وارده به دادگستری نوشهر مربوط به انواع سرقت ها می باشد كه نیاز است  از سوی مسئولان امر  در این زمینه به صورت جدی تر پرداخته شود.

دادستان نوشهر تاكید كرد: نیروهای بسیجی و مردم ، نصب  سیستم های  مداربسته توسط دهیاریها در ورودی روستاها نقش مهمی در پیشگیری از وقوع جرایم دارد كه باید  در این زمینه برنامه ریزی بهتری صورت گیرد و نباید سهل انگاری شود.

علیزاده  پرونده های مربوط به  فروش مال غیر و تصرف، ضرب و جرحهای ساده و فحاشی  را از جمله دیگر پرونده های وارده به دادگستری نوشهر اعلام كرد و گفت: بخش اعظم این پرونده ها  قابلیت ارجاع به شورای حل اختلاف دارد كه می تواند در آنجا  به سازش منجر شود  و در صورتی كه به صلح و سازش منتهی نشود به دادسرا بازمی گردد.

وی اضافه كرد: در حال حاضر تعداد 7 شعبه  شورای حل اختلاف در دادگستری و یک شعبه  در زندان  و یکشعبه نیز  در سطح شهر  فعال است و در روستاهای بخش مركزی نیز در برخی نقاط تعدادی  شورای حل اختلاف فعال است .

دادستان نوشهر در ادامه به بحث پیرامون عدم استفاده صحیح از فضاهای مجازی توسط عده ای پرداخت و گفت:  استفاده از شبکه های مجازی به بیماری نهفته ای  در داخل تبدیل شده و فرهنگ استفاده از آن نیز  به درستی جای نیفتاده است  و بیشتر آنها نیز از  محتوای زیادی برخوردار نیست.

علیزاده با اشاره به اینكه با وجود هك شدن تلفن همراه و دسترسی به اطلاعات شخصی ، دیگر حریم شخصی محسوب نمی شود، اذعان كرد: از بتدای سال تاكنون تعداد  ۷ مورد پرونده مربوط به شكایت تجاوز به حریم شخصی و عدم رعایت آن و  مسائل منكراتی در دادسرای نوشهر تشكیل شده است.

وی با ابراز نگرانی از شیوع روابط نامشروع  با استفاده نامتعارف از فضاهای مجازی توسط عده ای ، اظهار كرد: ورود مسئولان امر در این مورد بسیار ضروری به نظر می رسد و باید فرهنگ سازی لازم نیز صورت گیرد.

دادستان نوشهر در پایان در مورد آزاد سازی سواحل به عنوان یكی از اقدامات بزرگ دستگاه قضا ، گفت: تا پایان سال 94 حدود 69 هزار متر مربع از اراضی ساحلی نوشهر آزاد شد و تا امروز این به حدود ۸۴ هزار متر مربع رسیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار