کد خبر: ۲۵۴۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳ 03 July 2016

شهرستان خاش به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی خاص تبدیل به منطقه ای برای تولید انواع محصولات کشاورزی شده که از این شهرستان به عنوان ایران کوچک نیز یاد می شود.

به گزارش ایسنا، منطقه سیستان و بلوچستان، خاش یکی از شهرستان های سیستان وبلوچستان است که 12درصد مساحت کل استان را به خود اختصاص داده است؛ این شهرستان با توجه به ویژگی های آب وهوایی خاص خود و برخورداری از خاک حاصلخیز مناسب و آب فراوان بیشترین موقعیت کشاورزی در استان را به دست آورده است.

در ارتفاعات تفتان به دلیل هوای نسبتا سرد انواع درختان شامل زرد آلو، گردو، بادام، آلو در قسمت جنوبی شهرستان نخیلات، مرکبات، برنج در اراضی شرقی آن و در مجاورت مرز پاکستان نخیلات دیم در سطح زیاد با کیفیت مناسب، در دشت گوهر کوه باغات پسته و امکان کشت سایر محصولات نظیر انار، زیتون، گندم ، یونجه، زیره سبز، محصولات جالیزی و سبزی و صیفی جات حتی زعفران در این منطقه وجود دارد.

آتشفشان نیمه فعال تفتان در شمال و رشته کوه بیرک در جنوب وشرایط اقلیمی و اب و هوایی آنها وضعیت کشت شهرستان را تعیین کرده اند که یک رنگین کمان از محصولات کشاورزی در شهرستان را به وجود آورده اند به همین دلیل مردم از این منطقه به عنوان ایران کوچک یاد می کنند.

مدیر جهاد کشاورزی خاش در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: سالیانه در این شهرستان بیش از 300 هزار تن محصول زراعی، باغی، دام وطیور، آبزیان و زنبور عسل توسط 16هزار و500نفر از بهره برداران بخش کشاورزی به همراه 2تشکل صنفی خانه کشاورز و صنف کشاورز در 3بخش مرکزی، ایرندگان و کارواندر تولید می شود.

طوقی با بیان اینکه 16 هزار هکتار از سطح اراضی زراعی شهرستان مربوط به خانواده غلات است تصریح کرد: در این اراضی گندم ، جو، ذرت دانه ای و برنج کشت می شود که بیشترین سطح زیر کشت با هزار هکتار مربوط به ذرت دانه ای با عملکرد 15هزار تن تولیدمی باشد همچنین یک واحد ذرت خشک کنی در این شهرستان فعال است.

وی ادامه داد: محصول جو در شهرستان خاش طی سه مرحله زمستانه ( برای تامین علوفه دام) ، پاییزه و تابستان کشت می شود که مرحله تابستان در شهریور برداشت می شود.

وی در رابطه با اینکه حدود 300هکتار از اراضی بخش ایرندگان و دهستان کارواندر این شهرستان مربوط به کشت باقلا است خاطر نشان کرد: این محصول به صورت تازه خوری و خشک مصرف می شود؛ باقلا از جمله محصولاتی است که در تناوب زراعی بذر آن پس از برداشت برنج کاشته می شود و زمین زیر کشت این محصول به لحاظ حاصلخیزی برای کشت مجدد برنج بسیار مفید است.

مدیر جهاد کشاورزی خاش افزود: شهرستان خاش رتبه اول تولید سبزیجات را در سطح استان سیستان وبلوچستان دارند و در تمام طول سال سبزی کشت و برداشت سبزی برگی و بوته ای در این شهرستان انجام که از این طریق بخش عمده نیاز مردم استان به سبزیجات از طریق کشاورزان خاشی تامین می شود.

وی با اشاره براینکه کشت سیب زمینی و پیاز در شهرستان خاش در 2نوبت انجام می شود اذعان کرد: محصولات دیگر نظیر بادمجان، فلفل، بامیه، شلغم وسایر محصولات حوزه برگی نیز در این شهرستان وجود دارد که سطح زیر کشت آن 1000هکتار می باشد.

طوقی عنوان کرد: هندوانه منطقه گرنچین این شهرستان از مهم ترین محصولات به شمار می آید؛ زمانیکه هندوانه جنوب و شمال استان تمام می شود برداشت این هندوانه در خاش شروع میشود

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر 1200 واحد گلخانه با مساحت 540 مترمربع و تولید 15هزار تن محصول طی سال در شهرستان خاش وجود دارد که محصولاتی نظیر خیار، گوجه، کدو و فلفل دلمه در آنها کشت و همچنین تقریبا اکثر محصولات باغی موجود در کشور در این شهرستان کشت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: بیشترین سطح زیر کشت محصولات کشاورزی بعد از خرما مربوط به پسته است؛ انواع خرما دیم و آبی و خرمای ربی که متختص این استان و یکی از خرماهای سالم و ارگانیک کشور است که سال قبل گواهی ارگانیک خود را دریافت کرده نیز در منطقه ماشکید در بخش مرکزی دهستان پشت کوه کشت می شود.

طوقی با بیان اینکه انار سنگان و زردآلو در این منطقه ووجود دارد و گونه های ریشه سیاه مانند هلو ، آلو، گیلاس وگردو وبادام در این منطقه در حال گسترش است اظهار کرد: زرد الو بیشتر حالت تازه خوری دارد و تقریبا چند روزی زودتر از سایر استان ها مناطق کشور وارد بازار مصرف می شود؛ مرکبات لیمو ترش گری فروت ترنج نارنج پرتقال و نارنگی در منطقه ایرندگان و کارواندر وجود دارد و زیتون نیز در این منطقه کشت می شود که استقبال فراوانی از آن شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار