کمتر از سه ماه تا بازگشایی دوباره مدرسه ها مانده و بسیاری از شهرک های تازه ساخت حاشیه اردبیل هنوز از داشتن نعمت مدرسه محروم هستند.
کد خبر: ۲۵۵۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰ 03 July 2016

تکان عقربه ها شتابان به سوی مهر، ماه مهربانی و ماه مدرسه در حرکت هستند و تعداد قابل توجهی از کودکان اردبیلی چشم به راه، در حالی که شهرک های تازه تاسیس حاشیه اردبیل از جمله مسکن های مهر فاقد امکانات اولیه مورد نیاز برای سکونت هستند.
تابلویی کوچک در گوشه ای از میدان به نسبت بزرگی که به هیچ وجه راهنمای خوبی نیست، آغازگر سفری یک ساعته به یکی از این شهرک ها می شود که در همان آغاز کار برای رسیدن به مسکن مهر باید به جاده خاکی زد.
انتهای خیابان خاکی ختم می شود به بلوک های سردی که با رنگ های گرم آذین شدند و روبروی ساختمان ها تنها خاک است و تپه و خس و خاشاک؛ تیرهای برق و جوی های باریک آب هست اما خبری از آسفالت ، نانوایی و بقالی، قصابی، درمانگاه، فضای سبز، نیروی انتظامی، مسجد و مدرسه نیست
مجتمع های مسکونی قرار بود تسکینی بر درد خانه دار شدن اقشار فرو دست باشد اما خانواده ها پس از اسکان در این خانه ها همچنان با مشکلات بسیاری دست به گریبانند و در مواردی حتی از حقوق اولیه شهروندی نیز محروم هستند.
فرماندار اردبیل در جلسه اخیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان به مشکلات شهرک های حاشیه اردبیل اشاره کرد و خواستار توجه مسوولان از جمله در زمینه نبود مدرسه به تعداد مورد نیاز درون این شهرک ها شد.
جواد زنجانی گفت: فضاهای درمانی، انتظامی و مسجد به طور طبیعی باید در هنگام ساخت شهرک های مسکونی دیده شود اما برخی از شهرک ها و از جمله مسکن های مهر فاقد امکاناتی مانند مدرسه هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل هم در این باره عنوان کرد: شرایط به قدری بحرانی است که باید هر چه سریعتر اقدامی صورت گیرد و اگر اقدامی نکنیم طی سال های آینده با وضعیتی غیر عادی مواجه خواهیم بود.
احمد ناصری تشریح کرد: 50 هزار واحد مسکونی درون شهرک ها احداث شده که برخی خانواده ها در آنها ساکن شدند و در آینده نه چندان دور شهرک ها اشباع می شوند در حالی که تراکم دانش آموز در خانوارهای اردبیلی 2 نفر است.
وی افزود: در حالی شاهد این شرایط خواهیم بود که در آن محدوده به هیچ وجه مدرسه ای وجود ندارد و از طرفی یک هزار و 390 کلاس درس مورد نیاز می باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: اگر تراکم هر کلاس درس را 35 نفر در نظر بگیریم، حدود 140 مدرسه 10 کلاسه نیاز داریم که این مجموعه توان ساختن و پرداختن هزینه های آنها را ندارد.
او اضافه کرد: تامین همه امکانات زیرساختی برعهده سازندگان این شهرک های مسکونی است و باید در طرح جامع زمینی برای احداث فضاهای آموزشی در نظر گرفته و نسبت به ساختن آنها اقدام می شد که تاکنون این امر صورت نگرفته است.
ناصری ادامه داد: متعهد هستیم تا زمان آغاز سال تحصیلی جدید 50 مدرسه تحویل بگیریم اما این تعداد کافی نیست و فرمانداران باید در شهرستان ها نسبت به این امر اهتمام جدی داشته باشند.
مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان اردبیل هم در جلسه شورای مسکن استان اردبیل در این زمینه اظهار کرد: بر اساس تخمین جمعیت ساکن در شهرک های حاشیه ای از جمله مسکن مهر حدود 89 مدرسه در قالب 789 کلاس درس نیاز است که برخی از آنها رو به اتمام است.
دولت لطفی افزود: هفت مدرسه در دست احداث می باشد که امید می رود سه باب از این مدرسه ها امسال به بهره برداری رسیده و تحویل آموزش و پرورش شود؛ شهرک ها و محله های رسالت، نیایش، اندیشه، وحدت و جعفریه از جمله نقاطی است که احداث واحدهای آموزشی در آنها ضروری است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل نیز با تایید این مشکلات درون شهرک های تازه تاسیس گفت: در شهرک های مورد اشاره فضای آموزشی وجود دارد اما در مواردی با تغییر کاربری به از آنها استفاده های دیگری شده و در مسکن های مهر نیز فضای آموزشی وجود دارد.
خلیل محبت خواه افزود: این اداره کل متعهد شده بود که اسکلت مدرسه ها را احداث کرده و ساختمان را جهت تکمیل به اداره کل تجهیز و نوسازی مدارس استان واگذار کند که پیشتر 2 مورد انجام شده بود.
وی بیان کرد: اداره کل راه و شهرسازی در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز آمادگی دارد با همکاری نوسازی مدارس و خیرین مدرسه ساز نسبت به تامین فضاهای آموزشی مورد نیاز اقدام کند.
یکی از اصول قانون اساسی حق تحصیل رایگان است و خانواده هایی که در این شهرک ها ساکن هستند، باید از تمامی حقوق شهروندان ایرانی برخوردار شوند اما جانمایی نامناسب، عدم تامین منابع اعتباری مورد نیاز، سوء مدیریت و عدم نظارت کافی از سوی اجرا کنندگان این پروژه ها موجب شده تا این خانوارهای نیازمند با مشکلات بسیاری روبرو بوده و نارسایی های گذشته دامن گیر مسوولان کنونی شود.
در این میان سوال اینجاست که حدود 80 روز مانده به آغاز سال تحصیلی جدید، فرزندان خانوارهای ساکن شهرک های حاشیه ای از جمله مسکن مهر در نتیجه این سوء مدیریت هایی که در گذشته رخ داده چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد؟
گزارش از: محمد ملاحمزه زاده


منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار