طپکن با دوچرخه‌هایش معروف است. وین را همه با ترامواهایش می‌شناسند. کپنهاگ شهر پیاده‌ها نام گرفته است اما در تهران، حضور میلیونی موتورسیکلت‌ها باعث شده تا شهرمان به شهر موتورسیکلت‌ها تبدیل شود؛ عنوانی که آنقدرها هم در خور نیست.
کد خبر: ۲۵۶۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱ 05 July 2016
آنگونه که تحقیقات جامعه‌شناسان نشان داده، امرار معاش علتی است که باعث شده تهران به یکی از پرازدحام‌ترین مناطق تردد موتورسیکلت‌ها در میان کلانشهرهای جهان تبدیل شود. براساس آمار پلیس، 70درصد از تردد موتورسواران در تهران برای امرار معاش است. این عدد یعنی موتورسواری، شغل 2/1 میلیون نفر در خیابان‌های تهران است.

*حتی اگر 10درصد تخلف کنند
مطابق آمار شماره‌گذاری در تهران 3میلیون موتورسیکلت وجود دارد.

سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در این‌باره به همشهری می‌گوید: اگر فقط 10درصد از 3میلیون موتورسیکلت مرتکب تخلف شوند به‌دلیل بالا بودن میزان موتورها این تخلف به چشم می‌آید.

سردار حسینی در مورد اینکه تردد این میزان موتور برای موارد شخصی قابل پذیرش نیست خاطرنشان می‌کند: تردد 70درصد موتورها در تهران مربوط به حوزه اشتغال بوده و برای امرار معاش انجام می‌شود و فقط 30درصد برای مصارف تردد شخصی است.

به اذعان پلیس البته کارکردن و امرار معاش توسط موتورسیکلت‌سواران می‌تواند همراه با رعایت قوانین و مقرارت باشد.

حسینی می‌گوید: بخش زیادی از موتورسواران قوانین را رعایت می‌کنند ولی به لحاظ اینکه تعداد این وسیله نقلیه زیاد است اگر بخش کوچکی نیز مرتکب تخلف شوند کاملا محسوس است. 

شاید اگر همه 3میلیون موتورسیکلت تهران تخلف می‌کردند خیابان‌ها جای حرکت نبود اما تخلفات اندک برخی از آنها نشان می‌دهد بخش بزرگ‌تر این گروه علاوه بر ‌کلاه‌ایمنی و مدارک شناسایی، از مهارت کنترل و حرکت بین خطوط برخوردارند.

*امرار معاش رسمی و قانونی
موتورسوارانی که در شهر امرارمعاش می‌کنند در بخش‌های رسمی و قانونی نیز فعالیت می‌کنند.
پیک بادپا و اداره پست از بخش‌هایی هستند که طبق قانون باید با این وسیله بارهای کوچک و قابل حمل را جابه‌جا کنند و حضور آنها در شهر می‌تواند موجب کاهش ترافیک شود. این ناوگان در سال اخیر با نوسازی و تجهیز خود به موتورهای برقی توانسته افقی نو برای ادامه فعالیت موتورسیکلت‌ها فراهم آورد.

طبق قانون، از مهرماه امسال روند تولید موتورسیکلت‌های بنزینی کاربراتوری با موتورهای انژکتوری جایگزین می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت در این‌باره با بیان اینکه چرا کسی به اصل تولید این حجم موتور که با تکنولوژی قدیمی در حال تولید است اعتراضی نمی‌کند؟ خاطرنشان کرد: پلیس براساس گواهینامه‌هایی که مراجع دیگر صادر می‌کنند موظف به شماره‌گذاری موتورهاست ولی به ما اعتراض می‌کنند که چرا این موتورهای ناایمن را شماره می‌کنید؟ 

وی در مورد اینکه آیا قانون عدم ‌شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری که خبر آن چندی پیش از سوی سازمان محیط‌زیست اعلام شده بود می‌تواند از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد بکاهد، گفت: این موضوع مراحل قانونی برای اجرا را طی نکرده است.

*این همه آلایندگی و یک معاینه فنی
یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که موتورسیکلت‌های بنزین‌سوز برای تهران ایجاد می‌کنند، میزان بالای انتشار آلایندگی روزانه آنها در هوای شهر تهران است. از 3میلیون موتورسیکلت، یک سوم آنها هر روز در شهر فعالیت می‌کنند و 286تن منواکسید کربن، 100 کیلوگرم دی اکسید گوگرد، 7/9 تن دی‌اکسید نیتروژن، 83 تن ترکیبات آلی فرار و 2/6 تن ذرات معلق تولید می‌کنند. این گازهای آلاینده با انجام تنظیم موتور و معاینه فنی مستمر به کمترین حد خود خواهد رسید.

* 2 اهرم برای تغییر شرایط
مسائل اقتصادی و ترافیکی بی‌شک مهم‌ترین علت روآوردن برخی پایتخت نشینان به موتورسیکلت بوده و هست. این وضع اگرچه موجب مشکلات متعددی برای روند شهرنشینی مردم شده اما با فرهنگسازی اثرگذار و نظارت بر معاینه فنی می‌تواند به شرایطی مطلوب‌تر از وضع فعلی تغییر کند. 
پایتخت ‌نشینان پیش از این تجربه فرهنگ کمربند و کلاه ایمنی را در اذهان خود دارند که با 2 اهرم مذکور به اقبال عمومی تبدیل شدند.


منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار