رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بویین‌زهرا گفت: اغلب افراد مبتلا به بیماری تب مالت به دلیل مصرف لبنیات آلوده دچار بیماری شده‌اند که عدم استفاده از شیر پاستوریزه و جوشاندن ناکافی شیر از عمده دلایل انتقال بیماری از دام به انسان است.
کد خبر: ۲۶۲۶۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲ 19 July 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، مهدی مهرزاده در کارگاه آموزشی آشنایی و پیشگیری از بیماری تب مالت که با هدف ارتقاء سطح علمی بانوان روستایی صبح امروز در روستای رودک شهرستان بویین‌زهرا برگزار شد، اظهار کرد: روستای رودک از نظر جمعیت دامی یکی از پرتراکم‌ترین واحدهای دامی این شهرستان است.

وی ادامه داد: همچنین به دلیل نقش مؤثر بانوان خانه‌دار در تولید محصولات لبنی سالم و بهداشت دامداری‌ها و وجود بالقوه عامل بیماری تب مالت در بیشتر مناطق، این کارگاه آموزشی با هماهنگی و همکاری مرکز ترویج جهاد کشاورزی شهرستان بویین‌زهرا تشکیل و با استقبال روستائیان مواجه شد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بویین‌زهرا درخصوص بیماری تب مالت عنوان کرد: اغلب افراد مبتلا به بیماری تب مالت به دلیل مصرف لبنیات آلوده دچار بیماری شده‌اند که عدم استفاده از شیر پاستوریزه، جوشاندن ناکافی شیر و تولید پنیر از شیر خام از عمده دلایل انتقال بیماری از دام به انسان است.

مهرزاده همچنین عدم رعایت بهداشت در موارد مواجهه با جفت و جنین دام سقط شده و ترشحات زایمان و رهاسازی آن در محیط را از دیگر عوامل پایداری بیماری در سطح گله و انتشار آن عنوان کرد و گفت: این امر می‌تواند موجب انتقال بیماری به انسان باشد.

این مسؤول درخصوص وظیفه دامداران در موارد مواجهه با سقط جنین مطرح کرد: به دلیل تعدد عوامل ایجاد سقط جنین این بیماری به عنوان «سندرم سقط جنین شناخته» می‌شود و مطمئن‌ترین راه شناسایی آن انجام آزمایشات پاراکلینیکی است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بویین‌زهرا با تأکید بر معدوم‌سازی بهداشتی جنین و جفت و ترشحات دامی سقط شده از دامداران خواست تا کمال همکاری را با اکیپ‌های واکسیناسیون بخش‌های دولتی و خصوصی داشته باشند تا شاهد کنترل هرچه بیشتر این بیماری باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار