با حضور جمعی از هنرمندان و هنردوستان کرمانشاهی؛
با حضور جمعی از هنرمندان و هنردوستان کرمانشاهی از سالها تلاش استاد «مسعود زنگنه» استاد موسیقی کرمانشاه در تالار غدیر تجلیل شد.
کد خبر: ۲۷۲۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳ 04 August 2016

به گزارش تابناک در کرمانشاه، با حضور جمعی از هنرمندان و هنردوستان کرمانشاهی از سالها تلاش استاد «مسعود زنگنه» استاد موسیقی کرمانشاه در تالار غدیر تجلیل شد.

در این مراسم ابراهیم رحیمی زنگنه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه در دوران تاریخ همواره مامن پروش بزرگان بوده است، گفت: این استان همواره بزرگان بسیاری در زمینه فکر و فرهنگ و هنر و اندیشه در دامن خود پرورش داده که هریک علاوه بر استان خدمات بسیاری را نیز در سطح کشور ارائه کرده‌اند.

وی با تاکید بر لزوم ضرورت شناخت بزرگان هنر به جامعه و به ویژه نسل جوان اظهار کرد: بزرگان در عرصه‌های مختلف سرمایه‌های جامعه هستند که باید آنها و خدماتشان به طور شایسته به نسل جوان معرفی شوند.

رحیمی زنگنه برپایی مراسم تجلیل و گرامیداشت را یکی از راه‌های معرفی این بزرگان به نسل جوان عنوان کرد و افزود: در همین راستا امروز مراسم تجلیلی به پاس سالها تلاش استاد مسعود زنگنه در عرصه هنر موسیقی برپا شده است.

وی با بیان اینکه استاد زنگنه علاوه بر خلق آثار هنری بسیار و ارزشند شاگردان بسیاری را هم تربیت کرده است گفت: متاسفانه این استاد ارزشمند عرصه موسیقی مدتی است که در بستر بیماری هستند و شفای عاجل ایشان را از خداوند منان خواهانیم تا دوباره بتوانیم از هنرنمایی و آثار ارزشمند ایشان بهره‌مند شویم.

وی به پیوند گسترده هنر موسیقی و شعر اشاره کرد و افزود: شعر و موسیقی هنرهایی است که انسان را به حقیقت وجودی خود و حقیقت هستی رهنمون می‌شوند و قطعا هنرمندی که در این زمینه فعالیت کند هنر او ماندگار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اظهار کرد: هنرمند کسی است که می‌تواند بیش از دیگران زیبایی‌ها و ظرافت‌های عالم هستی را درک کند و قطعا وجود این افراد ارزشمند است و باید وجود آنها را قدر دانست.

در ادامه این مراسم دوستان و شاگردان استاد مسعود زنگنه به بیان خاطراتی از این استاد موسیقی پرداختند و در این بین ایرانپور به عنوان یکی از دوستان و همراهان استاد زنگنه طی سالهای فعالیت هنری ایشان، گفت: با شروع جنگ تحمیلی استاد زنگنه فعالیت خود را دو چندان کرده بود و برای روحیه دادن به رزمندگان تا پاسی از شب به ساخت قطعات موسیقی در زمینه جنگ و مقاومت می‌پرداخت.

وی با بیان اینکه هیچ کس در ایران مانند استاد زنگنه فلوت نمی‌نوازد، گفت: ایشان فلوت را که یک ساز خارجی است به سمت موسیقی ایرانی آورند و نواهای موسیقی ایرانی را با فلوت می‌نواختند و این کار بسیار دشوار است اما استاد زنگنه این کار را انجام دادند.

ایرانپور با بیان اینکه کرمانشاه شهری است که هنرمندان در آن مظلوم‌اند، گفت: ما نیاز داریم تا مراسمات اینچنینی بسیاری برای هنرمندانمان برگزار کنیم تا علاوه بر قدرانی از زحمات آنها بتوانیم آنها و هنرشان را به نسل‌های بعد معرفی کنیم.

جوهری از دیگر دوستان استاد زنگنه نیز قطعه شعری را که در وصف استاد زنگنه سروده بود خواند و وحید نظری یکی از هنرمندان استان هم به قرائت مقاله‌ای پیرامون فعالیت‌های استاد پرداخت.

نظری اظهار کرد: استاد زنگنه اولین کسی بودند که گروه منسجم از سازهای راستین ایرانی مانند تنبور ،دف و دهل را بنیان نهادند.

وی افزود: استاد زنگنه اولین موسیقی‌دانی بودند که دید وسیعی از حیطه تنبور و سازهای دیگر داشتند و همواره در دوران دفاع مقدس با هنر خود در کنار رزمندگان بودند.

در پایان این مراسم که به علت حال نامساعد استاد مسعود زنگنه در زمان محدودتری برگزار شد چند تن از هنرمندان استان به اجرای موسیقی اصیل ایرانی پرداختند.

استاد مسعود زنگنه از چیره دستان هنر فلوت ایران متولد سال 1326 در کرمانشاه است، وی در سن ۷ سالگی موسیقی را شروع و در سن ۱۳ سالگی مدرس موسیقی شد، با ارکسترهای رادیو همکاری داشت و در سن ۱۷ سالگی اولین آهنگ او با ارکستر گلها با صدای کوروش سرهنگ زاده ضبط شد.

وی در تهران در سال ۱۳۴۹ از تعلیمات مرحوم استاد حسن رادمرد که از مدرسین موسیقی در دانشکده موسیقی تهران بود استفاده کرد و نحوه تنظیم ارکستر و آهنگسازی را از محضر ایشان تلمذ نمود و علوم هارمونی و سازشناسی را در خدمت استاد مصطفی کمال پور تراب فراگرفت و ردیف‌های موسیقی را از راه کتاب‌های تألیف موسی معروفی فراگرفت.

فلوت ساز تخصصی استاد زنگنه است و او علاوه بر فلوت در نواختن سایر سازها نیز مهارت دارد، مسعود زنگنه سال‌ها مدرس موسیقی اداره فرهنگ و هنر کرمانشاه در رشته سنتور، فلوت و آواز و سرپرست ارکستر و آهنگساز رادیو کرمانشاه بوده و از سال ۱۳۵۷ به بعد که مرکز حفظ و اشاعه موسیقی در کرمانشاه تأسیس شد به‌عنوان مسوول این مرکز فعالیت خود را با جدیت هرچه‌تمام‌تر ادامه داد.

این پیشکسوت موسیقی برای اولین بار در کرمانشاه ساز فلوت کلیددار را به‌صورت ساز تخصصی انتخاب کرد و ردیف‌های موسیقی ایرانی را با این ساز نواخت، ایشان از جمله اساتیدی بود که موسیقی پاپ را با ساز ایرانی تلفیق نمود.

وی هم‌زمان با آغاز جنگ تحمیلی آهنگ‌های محلی و حماسی متعددی را برای روحیه دادن به رزمندگان اسلام ساخته و همه آن آهنگ‌ها را با تمام اعضای گروه در حضور رزمندگان و در مناطق جنگی اجرا نموده است که سرودهایی مانند "برادر بسیجی"،" از گلوگاه تفنگ" و "باز هوای وطن" از جمله آن می‌باشند.

استاد زنگنه که جز 10 نوازنده برتر فلوت کشور قرار دارد حالا مدتی است که با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار