مدیرکل محیط زیست استان تهران خبر داد:
تابناک تهران- مدیرکل محیط زیست استان تهران درخصوص اصلاح حد نصاب شاخص اضطرار آلودگی هوای تهران گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته حد نصاب شاخص اضطرار به 150 کاهش پیدا کرد و از این پس در کمیته مواقع اضطرار استان تهران شهرداری و آموزش و پرورش تنها به عنوان مدعو حضور خواهند داشت و تعطیلی ادارات هم به کمیته‌های استانی تفویض شده است.
کد خبر: ۲۷۸۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱ 15 August 2016
محمد هادی حیدرزاده در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه، ضمن تبریک میلاد امام رضا (ع) و گرامیداشت روز محیط‌بان گفت: از سال 91 تا 94 رشد نسبی در بهبود کیفیت هوای تهران داشته‌ایم. به گونه‌ای که در سال 91، 3 روز، در سال 92 ، 3 روز، در سال 93، 16 روز و در سال 94، 21 روز هوای پاک داشتیم و این نشان می‌دهد که بهبود کیفیت هوای تهران با شیب ملایمی روندی مثبت را طی می‌کند.

حیدرزاده افزود: روزهای سالم پایتخت در سال 92، 202 روز، در سال 93، 233 روز و در سال 94، 233 گزارش شده است. همچنین تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال 92، 148 روز در سال 93، 112 روز و در سال 94، 105 روز بوده است.

وی ادامه داد: تعداد روزهای ناسالم برای همه گروه‌ها در سال 92، 12 روز و در سال 94، پنج روز بوده است. همچنین تعداد روزهای بسیار ناسالم در سال 91، یک روز و در سال 94، هیچ روز ناسالمی را نداشته‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: روزهایی که هوای تهران در شرایط ناسالم قرار گرفت به دلیل مشکل ذرات معلق بود که در بهار و تابستان وزش طوفان‌های گرد و غبار این مشکل را به وجود آورد و در پاییز و زمستان، وارونگی دما باعث ایجاد روزهای ناسالم شد.

حیدرزاده درخصوص اقدامات انجام شده در دولت برای رفع آلودگی هوا، توزیع بنزین یورو۴ در کلانشهرها را یکی از این اقدامات دانست و گفت: مصوبه دولت مربوط به کلانشهرها بوده اما توزیع سوخت ما در همه استان تهران ۸۱ درصد در کل جایگاه‌ها بنزین یورو۴ و ۹ درصد بنزین سوپر و همین میزان در شهر تهران به ترتیب ۹۰ درصد و ۱۰ درصد بوده است. همچنین گازوئیل یورو۴ در استان و شهر به ترتیب ۹۴ و ۹۸ درصد توزیع شده است.

تا پایان امسال 10هزار و 500 تاکسی فرسوده از رده خارج می‌شوند

وی با تاکید بر اینکه بحث توزیع یورو ۴ تنها در کلانشهرها مطرح بوده اما در استان تهران به ویژه در حوزه گازوئیل و دیزل که سوخت‌گیری آن در اطراف شهر رخ می‌داده، این اتفاق در کل استان انجام شده، تصریح کرد: در بحث از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نیز با شیب ملایمی به سمت مثبت حرکت کرده‌ایم. در سال ۹۱ تا ۹۴ به ترتیب ۱۴۱ هزار، ۶۷ هزار، ۳۱۲ هزار و ۲۶۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده و در سال ۹۵ این رقم تا پایان سال ۱۰ هزار و ۵۰۰ تاکسی فرسوده برنامه‌ریزی شده که از رده خارج شود و تا الان ۶۳۰۰ تاکسی از رده خارج شده است؛ این تفاهمی بوده بین سازمان محیط‌زیست، شهرداری تهران، سازمان مدیریت و برنامه سابق و بانک‌های عامل که تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی را با سود ۱۶ درصد و دوره بازپرداخت ۴۸ ماهه ارائه می‌دهند.

طرح کهاب در 232 جایگاه سوخت اجرا می‌شود

حیدرزاده با اشاره به طرح کهاب افزود: در بحث کهاب، در مجموع 265 جایگاه توزیع سوخت در استان تهران وجود دارد که 232 باب جایگاه این طرح را اجرایی کرده‌اند و در 20 جایگاه در حال اجرا است و تعداد جایگاه‌هایی که قابلیت اجرای این طرح را ندارند هم ۱۳ جایگاه است.
حیدرزاده با بیان اینکه به منابع ثابت در بحث آلایندگی توجه نمی شود گفت: منابع ثابت، آلایندگی قابل توجهی دارند و یکی از مشکلات در بحث منابع ثابت استفاده از سوخت های آلاینده است.
وی ادامه داد: تعداد 300 واحد صنعتی از سال 93 به بعد به سمت گازسوز شدن رفته اند و در سال 94 به این تعداد 245 واحد اضافه شده است و امیدواریم تا پایان سال 95 تعداد به دو برابر افزایش پیدا کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران بیان کرد: در استان تهران و البرز مجموعا 9هزار واحد صنعتی داریم که از گاز استفاده می‌کنند ولی ظرفیت صنایعی که می‌توانند از گاز استفاده کنند 5هزار واحد است.

وی با اشاره به اینکه در برنامه اول و دوم به موضوع منابع ثابت در کاهش آلودگی هوای تهران توجه نشده بود، گفت: بحث منابع ثابت در دو برنامه اول و دوم کاهش آلودگی هوای تهران مغفول مانده بود در حالیکه این منابع عمدتاً آلودگی‌های جدی دارند و در طی چند سال گذشته با مصوبه هیأت وزیران به بحث منابع ثابت هم توجه ویژه‌ای شده است. یکی از مشکلات این منابع استفاده از مازوت و سوخت‌های آلاینده بود که عمدتاً در نیروگاه‌ها این مشکل وجود داشت. نیروگاه بعثت هم‌اکنون 100 درصد گازسوز شده است و نیروگاه منتظرالقائم در البرز نیز که در جهت وزش باد به سمت تهران قرار دارد، 60 درصد سوخت خود را از گاز تأمین می‌کند.

اولویت اصلی ما پایش است

حیدرزاده ادامه داد: برای آنکه سهم منابع ثابت آلاینده را کم کنیم، در دو بحث آلودگی هوا، پسماند و فاضلاب، پایش را به طور جدی پیگیری کردیم. در سال ۱۳۹۴، هشت هزار و 664 واحد پایش شده‌اند و چهار هزار و 67 مورد اخطاریه انجام شد. از طرفی به قدری بارگذاری صنعتی در استان تهران بالاست که ما در فرآیند پایش، هزار و 193 واحد جدید شناسایی شد، از این پایش‌ها ۸۲۶ واحد متعهد به خوداظهاری شدند تا در بحث آلودگی آب و هوا با آزمایشگاه‌های معتمد سازمان، فرآیند خوداظهاری را انجام دهند و ۲۵۸ واحد برنامه مدیریت پسماندشان را ارائه کرده‌اند.

وی با اعلام اینکه پسماندهای ویژه استان تهران عمدتا به دلیل محدودیت شعاع ۱۲۰ کیلومتر به سایت‌های ساوه، البرز و قزوین می‌رود، گفت: خود استان تهران فاقد سایت پسماند ویژه بود ولی قرار است در نصیرآباد در محدوده شهرستان ری، سایت مدیریت پسماند ویژه استان تهران هم راه‌اندازی شود.

همچنین در سال 95 در استان تهران مشکل پساب 422 واحد و مشکل آلودگی هوای 196 واحد حل شده، 949 مورد پرونده حقوقی تشکیل شده ، 91 واحد پلمپ شده و 235مورد جمع‌آوری شده است. 

حیدرزاده تأکید کرد: در سال ۹۵ اولویت اصلی ما پایش است و قطعاً امسال این آمارها افزایش خواهد داشت.

وی در خصوص مراکز معاینه‌فنی خودرو گفت: در استان تهران 32 مرکز معاینه فنی داریم که به سامانه سیمفام متصل شده‌اند اما هنوز بحث دوربین که امکان تصویربرداری از پلاک خودروها را ایجاد می‌کند راه‌اندازی نشده است و امیدواریم تا پایان شهریور و ابتدای پاییز این موضوع نیز عملیاتی شود چرا که تاکنون نیز دیرکرد زیادی داشته‌اند.

حیدرزاده افزود: سال گذشته 512 هزار و 125 برگه معاینه فنی خودرو صادر شده است که امیدواریم به زودی قانون معاینه فنی در مجلس اصلاح شود و شاهد اجرای قانون جدید باشیم.

عمده احکام صادره در پرونده‌های قضایی به نفع محیط زیست بوده است

مدیرکل محیط زیست استان تهران ادامه داد: در مجموع سالهای 93 و 94 تعداد 516 پرونده حقوقی تشکیل شده است که از مجموع این پرونده‌ها در 417 پرونده احکام صادره به نفع محیط زیست بوده است. 

وی درخصوص تصرف اراضی در استان تهران گفت: در سال‌های 93 تا 95 در مجموع 110 پرونده در خصوص تصرف اراضی داشتیم که از این تعداد میزان تصرفات 3 میلیون و 729 هزار و 533 متر مربع بوده است و از این مقدار یک میلیون و 293 هزار و 257 متر مربع رفع تصرف شده است.

فاز ۸ مسکن مهر پردیس را پس می‌گیریم

حیدرزاده با اشاره به پرونده تصرف 730 هکتاری منطقه حفاظت شده جاجرود معروف به «فاز ۸ مسکن مهر پردیس» در منطقه دره‌بهشت گفت: این پرونده مربوط به فاز 8 مسکن مهر است که در دولت قبل در کمیسیون امور زیربنایی محیط زیست مصوبه‌ای را دریافت می‌کند که کاربری این عرصه مسکونی شود، این عرصه در قدیم به حریم شهر پردیس واگذار شده بود تا بدون کاربری به عنوان منطقه شهری پردیس محسوب شود.

وی ادامه داد: سازمان بازرسی شکایتی به دیوان عدالت اداری انجام داد و دیوان رای به کان‌لم‌یکن شدن آن مصوبه داد و محیط زیست هم‌اکنون پیگیری قضایی این پرونده را انجام می‌دهد. روز گذشته هم رئیس سازمان محیط زیست نامه‌ای به وزیر راه نوشت تا نسبت به عودت فاز 8 مسکن مهر به مناطق حفاظت شده اقدام کنند هرچند ما معتقد هستیم دیگر آنجا ارزش اکولوژیک ندارد اما به سمت اجرای این رای خواهیم رفت.

حیدرزاده با بیان اینکه در همان دولت قبل به تعهداتی که در همین مصوبه داده شده بود هم عمل نشد، توضیح داد: قرار بود زمین دیگری را معوض به ما بدهند تا به منطقه حفاظت شده جاجرود الحاق کنیم اما این اتفاق نیفتاده است. همچنین قرار بود دیواری پیرامون این پروژه احداث شود تا از رفت و آمد حیات‌وحش جلوگیری شود زیرا این زمین‌ها در مجاورت زون امن حیات‌وحش قرار دارد. 
مدیرکل محیط زیست استان تهران خاطرنشان کرد: اواخر سال 94 و اوایل سال 95 تعداد 107 نیرو در اداره کل محیط زیست استان تهران جذب شدند همچنین وضعیت 49 محیط بان از قراردادی به پیمانی تغییر کرد و 27 نفر از کارشناسان نیز از قراردادی به پیمانکاری تبدیل وضعیت شدند و با برون‌سپاری پروژه‌ها برای بیش از 90 نفر ایجاد اشتغال صورت گرفته است.

حیدرزاده افزود: اعمال سختی شرایط کار محیط بانان از جمله اقدامات خوبی بود که موفق به انجام آن شدیم و دومین استانی بودیم که در سطح کشور این موضوع را اجرایی کردیم. اجرای مواد 68 قانون خدمات مدیریت کشوری و اعمال 3 هزار امتیاز مشاغل خاص نیز از دیگر اقداماتی بود که صورت گرفته است و هم‌اکنون بالغ بر 95 درصد شاغلان در محیط زیست تهران از این امتیاز برخوردار هستند و این قانونی بود که از سال 87 معطل مانده بود.

وی خاطرنشان کرد: درخصوص مقابله با آتش‌سوزی اراضی نیز اقدامات خوبی انجام شده است، 20 هزار هکتار اراضی با قابلیت حریق وجود دارد که 3 هزار هکتار آنها شدیداً این قابلیت را دارد که خوشبختانه با آموزش‌های داده شده و هماهنگی با ستاد بحران در طی سالهای اخیر آتش‌سوزی جدی نداشتیم و تنها یک مورد در خجیر و یک مورد در لار اتفاق افتاد گسترش زیادی پیدا نکرد.

حیدرزاده با بیان اینکه تمام پروژه‌های عمرانی باید ارزیابی زیست‌محیطی داشته باشند، گفت: تعداد 20 عنوان بررسی ارزیابی پروژه‌ها به ادارات کل محیط زیست استانها واگذار شده است و رئیس سازمان محیط زیست و اداره کل محیط زیست در دستگاه متقاضی اجازه رای دارند.

وی درباره آخرین آمار سرشماری قابل ارائه حیات‌وحش در استان تهران نیز گفت: در زمستان ۹۴ بر اساس سرشماری انجام شده ۱۳ هزار و ۷۲۹ قوچ و میش، ۲۰۹۹ کل و بز، ۱۲۵ آهو، ۱۳۰ جبیر و ۱۰ هزار و ۸۸۰ پرنده از ۲۳ گونه داشته‌ایم که رشد تقریباً ۲۰ درصدی را در آمار حیات‌وحش از سال ۹۲ تا ۹۴ نشان می‌دهد و رقم قابل توجهی است. گرچه اواخر سال گذشته و اوایل امسال به دلیل PPR، تلفاتی هم داشتیم.

حیدرزاده درباره تلفات ناشی از طاعون نشخوارکنندگان اعلام کرد: در خجیر طی بهمن و اسفند گذشته ۷۴ کل و بز و در سرخه‌حصار طی فروردین و اردیبهشت امسال ۲۴ میش تلف شده‌اند که با توجه به ورود عشایر و گله‌هایشان در این زمینه دغدغه جدی داشتیم و می‌توانست بحران جدی ایجاد کند اما با هماهنگی‌های انجام شده با دامپزشکی، جهاد کشاورزی و عشایری پنج جلسه کارگروه تشکیل و بالای ۹۵ درصد واکسیناسیون و همچنین امجای لاشه‌ها سریعا انجام شد.

وی افزود: در سال 94 با 140 مورد مراکز نگهداری و فروش حیات وحش برخورد شد و در سال 95 نیز تاکنون با 70 مورد برخورد شده است و باید بگویم برای خرید و فروش حیات وحش به هیچ عنوان مجوز داده نمی‌شود.

حق رأی شهرداری و آموزش‌و‌پرورش لغو شد

مدیرکل محیط زیست استان تهران درخصوص اصلاح حد نصاب شاخص اضطرار آلودگی هوای تهران گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته حد نصاب شاخص اضطرار که در گذشته 200 بود به 150 کاهش پیدا کرد و یکی دیگر از اقداماتی که صورت گرفت این است که از این پس محیط زیست، وزارت بهداشت، راهنمایی و رانندگی و هواشناسی در کمیته مواقع اضطرار حق رأی خواهند داشت و شهرداری و آموزش و پرورش تنها به عنوان مدعو حضور خواهند داشت و تعطیلی ادارات هم به کمیته‌های استانی تفویض شده است.

واحدهای تفرجی گواهینامه بین‌المللی دریافت می‌کنند

وی همچنین در خصوص استاندارد سازی واحدهای اقامتی گفت: از ابتدای مهر ماه استانداردسازی زیست محیطی واحدهای اقامتی و پذیرایی با همکاری بنیاد جهانی FEE اجرایی خواهد شد و واحدهای پذیرایی، اقامتی، تفرجی و رستوران‌ها می‌توانند گواهینامه بین‌المللی کلید سبز را دریافت کنند و هفته آینده این تفاهم‌نامه منعقد خواهد شد.

حیدرزاده درخصوص آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب گفت: تأکید شده است در این زمینه تنها وزیر جهاد کشاورزی صحبت کند و تا آنجایی که اطلاع دارم کارگروهی در یکسال گذشته تشکیل شده است که یکسری اقدامات و تکالیفی را بین دستگاه‌ها توزیع کرده است و براساس آن برخورد با فاضلاب‌های صنعتی بر عهده محیط زیست است و تخریب واحدهای کشاورزی که از فاضلاب استفاده می‌کنند از تکالیف جهاد کشاورزی است.

لغو حق رأی شهرداری و آموزش‌و‌پرورش در کمیته اضطرار آلودگی‌هوا

لغو حق رأی شهرداری و آموزش‌و‌پرورش در کمیته اضطرار آلودگی‌هوا

لغو حق رأی شهرداری و آموزش‌و‌پرورش در کمیته اضطرار آلودگی‌هوا

لغو حق رأی شهرداری و آموزش‌و‌پرورش در کمیته اضطرار آلودگی‌هوا

لغو حق رأی شهرداری و آموزش‌و‌پرورش در کمیته اضطرار آلودگی‌هوا

لغو حق رأی شهرداری و آموزش‌و‌پرورش در کمیته اضطرار آلودگی‌هوا

لغو حق رأی شهرداری و آموزش‌و‌پرورش در کمیته اضطرار آلودگی‌هوا

لغو حق رأی شهرداری و آموزش‌و‌پرورش در کمیته اضطرار آلودگی‌هوا

لغو حق رأی شهرداری و آموزش‌و‌پرورش در کمیته اضطرار آلودگی‌هوا

لغو حق رأی شهرداری و آموزش‌و‌پرورش در کمیته اضطرار آلودگی‌هوا
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار