واشینگتن پست در مطلبی به بررسی استقرار بمب افکن های روسی در پایگاه هوایی همدان پرداخت.
کد خبر: ۲۷۹۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳ 17 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان واشینگتن پست در مطلبی نوشت: برخاستن بمب افکن های روسیه از پایگاه هوایی نوژه همدان به قصد حمله به مواضع تروریست ها در سوریه، نشان دهنده عمق روابط تهران و مسکو و نفوذ روزافزون آنها در منطقه خاورمیانه است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد بمب افکن های عظیم الجثه «تی یو-22 ام» از پایگاه هوایی همدان به هوا برخاستند و مواضع تروریست ها را در حلب و دیرالزور مورد حمله قرار دادند.

ایران و روسیه هر دو حامی دولت بشار اسد هستند؛ اما این اولین بار است که مسکو حملات هوایی خود را از پایگاهی در ایران آغاز می کند. تهران سالهاست از ورود نظامیان خارجی به خاک خود جلوگیری کرده است؛ اما حضور بمب افکن های روسی در ایران نشان دهنده عمق اتحاد دو کشور و گسترش نفوذ مسکو در منطقه خاورمیانه است.

روز سه شنبه علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در واکنش به خبر استقرار بمب افکن های روسی در پایگاه نوژه همدان اظهار کرد: «همکاری‌های تهران و مسکو برای مبارزه با تروریسم در سوریه راهبردی است و ما در این زمینه تبادل ظرفیت و امکانات داریم.»

مارک تونر معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این خصوص اعلام کرد: «مایه تاسف است؛ اما امری غیرقابل انتظار و تعجب برانگیز نیست.» وی در ادامه مدعی شد: «بمب افکن های روسی به جای آنکه به داعش و دیگر گروه های تروریستی حمله کنند، مخالفان میانه روی اسد را مورد حمله قرار می دهند. روسیه وضع سوریه را از آنچه که هست، پیچیده تر و دشوارتر می کند.»

در حال حاضر، بسیاری از کشورهای منطقه با مسکو روابطی دوستانه دارند. سوریه به تنهایی سابقه ای طولانی در رابطه با روسیه دارد، به طوری که یکی از پایگاه های نظامی-دریایی روسیه سالهاست در دریای مدیترانه مستقر است.

ایران نیز علاوه بر راهبرد مشترک در حمایت از اسد، روابط و همکاری های گسترده ای با روسیه دارد. سال گذشته تهران و مسکو قراردادی مشترک برای گسترش همکاری های نظامی به امضا رساندند. فرستاده ویژه پوتین روز یکشنبه به تهران آمد تا درخصوص روابط دوجانبه ایران و روسیه بحث و گفتگو کند. مسکو همچنین خواستار پرتاب موشک های کروز از خاک ایران به سمت مواضع تروریست ها در سوریه است.

در ادامه این مطلب آمده است: علاوه بر این، ایران با فرستادن قوای نظامی به سوریه به طور مستقیم از حکومت اسد حمایت می کند. بشار اسد یکی از متحدان دیرینه تهران در منطقه است و سقوط او ضربه شدیدی به نفوذ و قدرت ایران در خاورمیانه وارد می کند. حزب الله لبنان و ارتش عراق نیز در جنگ با تروریست ها به ایران کمک می کنند. مسکو نیز سال گذشته رسما وارد جنگ سوریه شد. ورود روسیه به این جنگ، نقطه عطفی برای حکومت اسد محسوب می شود.

تاکنون بمب افکن های روسی، که نیاز به پهنای باند گسترده ای دارند، از خاک روسیه به سوریه پرواز می کردند. فاصله دو کشور 1200 مایل (حدود 1931 کیلومتر) است. در حال حاضر، این بمب افکن ها با استقرار در پایگاه هوایی ایران، تنها 400 مایل (حدود 644 کیلومتر) با مواضع تروریست ها در سوریه فاصله دارند. کوتاه شدن این فاصله به کاهش مصرف سوخت کمک می کند و همچنین قدرت حملات هوایی روسیه علیه تروریست ها را افزایش می دهد.

در حال حاضر، ارتش و نیروهای مردمی برای بازپس‌گیری شهر حلب از چنگال تروریست ها مبارزه می کنند. بمب افکن های روسی نیز در این مبارزه مکمل حملات زمینی ارتش سوریه است.

در انتهای این مطلب آمده است: ایران نیز همچنان به حضور پررنگ خود در جبهه های نبرد علیه تروریست ها ادامه می دهد. کمک نظامی ایران به عراق و سوریه در عقب راندن تروریست های داعش مؤثر بوده است. سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران، با حضور مستمر در جبهه های نبرد علیه داعش به چهره ای محبوب تبدیل شده است. این امر، نشان دهنده نفوذ نظامی گسترده ایران در دو کشور عراق و سوریه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار