معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه خبر داد:
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از پایان عملیات واکسیناسیون جمعیت دامی استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(ppr) خبر داد.
کد خبر: ۲۹۵۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷ 13 September 2016
به گزارش  تابناک به نقل از مهر، علیرضا امیری در جمع خبرنگاران با اشاره به پایان عملیات واکسیناسیون جمعیت دامی استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(ppr)، اظهار داشت: عملیات واکسیناسیون علیه این بیماری از ابتدای تیرماه آغاز که تا پایان این عملیات تعداد یک میلیون رأس دام شامل (بره، بزغاله و بز، گوسفند) علیه این بیماری  با استفاده از ظرفیت بخش دولتی و خصوصی  به صورت کاملأ رایگان مایه کوبی شد.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه واکسیناسیون مهمترین راه پیشگیری از این بیماری است، افزود: ۴۸ اکیپ دامپزشکی استان با مراجعه به کانون های قبلی بیماری، حاشیه مناطق حفاظت شده حیات وحش و مناطق با جمعیت بالای دامی به مایه کوبی دام ها پرداختند.
امیری خاطرنشان کرد: سال گذشته ۴۶۰ هزار رأس دام سبک استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شد که امسال واکسیناسیون به صورت فراگیرتر انجام شد.
این مقام مسئول با اشاره به امنیت طولانی مدت واکسن بیماری ppr، گفت: انجام یک مرتبه واکسیناسیون در طول عمر اقتصادی برای دام کافی خواهد بود.
وی اضافه کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(ppr) بیماری واگیر دام ها بوده و برای انسان بی خطر است و این بیماری می تواند علاوه بر انتشار درجمعیت دام های اهلی، حیات وحش از جمله(گوزن و آهو) را نیز درگیر کند.
به گفته معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، واکسن کافی برای مایه کوبی دام های استان وجود دارد و چنانچه در منطقه ای این اقدام صورت نگرفته دامداران می توانند به نزدیکترین شبکه دامپزشکی در استان مراجعه کنند.
امیری از جمله علائم این بیماری ابتدا شروع تب و سپس آبریزش دهان، بینی، چشم و گاهی اوقات زخم داخل دهان عنوان کرد و گفت: این بیماری از مهمترین بیماری های دامی بوده و به صورت سریع در جمعیت دامی انتشار پیدا می کند و با توجه به اینکه با اسهال همراه خواهد بود دام مبتلا بسیار لاغر شده و علاوه بر این دستگاه تنفسی دام را نیز درگیر می کند.
این مقام مسئول از دامداران خواست که نهایت همکاری لازم با اکیپ های دامپزشکی در زمینه مایه کوبی دام ها علیه این بیماری را داشته باشند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار