کد خبر: ۲۹۵۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۹ 13 September 2016
به گزاش خبرگزاری تابناک لرستان ،استان لرستان دارای ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه گردشگری است و وجود این جاذبه‌های متعدد طبیعی و تاریخی موجب می‌شود تا در صورت برنامه‌ریزی مناسب بتوانیم شاهد تبدیل لرستان به مقصد گردشگران باشیم. برای استفاده هر چه بیشتر از این ظرفیت‌ها باید زمینه را برای اقتصادی کردن پتانسیل‌ها مهیا کنیم. به عنوان نمونه صنایع‌دستی به عنوان یکی از زنجیره‌های اصلی گردشگری به شمار می رود که اکنون در اغلب شهرها و استان‌های گردشگر پذیر شاهد توجه ویژه به این مقوله بسیار مهم هستیم به نحوی که اکنون بخش عمده‌ای از درآمد مقاصد گردشگری از فروش صنایع‌دستی و سوغات تأمین می‌شود. به همین دلیل ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنایع‌دستی در لرستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
وجود بازارچه‌های صنایع‌دستی از اصول مهم برای توسعه و فروش آثار هنرمندان است چرا که تجاری کردن صنایع‌دستی اهمیت بسیار زیادی دارد. تا زمانی که صنایع‌دستی به صورت تجاری مبادله نشود پیشرفت قابل‌توجهی در تولید، کیفیت و حجم محصولات نخواهیم داشت و مردم نیز رغبت چندانی برای ورود به این حوزه از خود نشان نمی‌دهند. در استان لرستان وجود بازارچه‌های صنایع‌دستی از ملزومات مهم برای توسعه گردشگری به شمار می‌رود.
باید پذیرفت نبود یک بازارچه صنایع‌دستی دائمی در لرستان مشکلات زیادی را برای صنعتگران ایجاد می‌كند. البته اداره کل میراث فرهنگی بازارچه دائمی صنایع‌دستی استان را در محل باغ گلستان در 10 غرفه ایجاد کرده است و پس از حل مشکلات قانونی آمادگی کامل را بهره‌برداری از آن داریم.
نبود بازارچه صنایع‌دستی موجب شده تا گردشگران پس از بازدید از قلعه فلک‌الافلاک برای تهیه صنایع‌دستی و سوغات استان با مشکل مواجه شوند. در حالی که مجموعه قلعه فلک‌الافلاک 10 هکتار است و باید بتوان از کل این مجموعه برای توسعه گردشگری و ماندگاری گردشگران استفاده کرد.
اگر به دنبال توسعه گردشگری در لرستان هستیم، صنایع‌دستی می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد و باید همه زنجیره‌های این حوزه را در استان ایجاد کرد. سالانه تعداد زیادی گردشگر از قلعه فلک‌الافلاک بازدید می‌کنند و حتی تعداد بازدیدکنندگان از این اثر ارزشمند در تعطیلات نوروز به 10 هزار نفر در روز رسیده بود. در ایام عادی نیز تعداد بازدیدکنندگان به صورت متغیر از 500 نفر تا حدود 3 هزار نفر در روز نیز می‌رسد. می‌توان گفت قلعه فلک‌الافلاک دارای بازدیدکنندگان همیشگی است و وجود بازارچه دائمی صنایع‌دستی می‌تواند کمک زیادی در توسعه صنعت گردشگری لرستان داشته باشد.
از سال‌های گذشته با تلاش مسئولان استان و انجام اقدامات مختلف شاهد روند صعودی حضور گردشگران به استان هستیم که امیدواریم بتوان با تکمیل زنجیره‌های صنعت گردشگری از این بخش بسیار مهم در توسعه اقتصادی لرستان استفاده کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار