رئیس اداره دامپزشکی آوج از اجرای عملیات مایه کوبی 10 هزار راس دام سبک علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان (PPR) در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۲۹۷۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۶ 17 September 2016
به گزارش تابناک ازقزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین، دکتر امین یوسفی افزود: بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک (PPR) بیماری عفونی مهلکی است که به سرعت منتشر و علاوه بر ایجاد بیماری در گوسفند و بز، نشخوار کنندگان وحشی از جمله آهو و بز کوهی را نیز مبتلا به این ویروس می کند.
وی ادامه داد: انتقال و انتشار بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک از طریق تماس مستقیم و ترشحات چشم، بینی، دهان و مدفوع آبکی دام بیمار که حاوی مقادیر زیادی ویروس بوده و در محیط اطراف براثر سرفه و عطسه پخش شده، صورت گرفته و در صورتی که دام سالم با این ریز قطره های عفونی تماس و یا استنشاق کند، مبتلا به این نوع بیماری می شود.
به گفته وی، ترشح و تراوش های عفونی آبشخورها، آخورها بستر را آلوده و آنها را به منبع آلودگی تبدیل می کند.
یوسفی اضافه کرد: در راستای کنترل بیماری های منطقه و جلوگیری از ابتلا وحوش در شهرستان آوج، امسال حدود 10 هزار راس از جمعیت دام سبک موجود در منطقه بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک مایه کوبی شدند.
وی با اشاره به اینکه مراقبت از حیات وحش به عنوان یک بخش مهم از سیستم مراقبتی در اپیدمیولوژی PPR در نظر گرفته شده، ادامه داد: ورود به گستره زیستی حیوانات در عرصه این حیات کار ساده ای نبوده و مشاهده علائم کلینیکی در آنها نیز از دشواری خاص خود برخوردار است.
وی در پایان یادآور شد: با مایه کوبی دام های اهلی در مجاورت زیست بوم های حیوانات موجود در حیات وحش می توان ریسک ابتلا به این بیماری مهلک را به میزان چشمگیری کاهش داد.
استان قزوین دارای 149 دامپزشک، 19 کارشناس، 6 کارشناس ارشد و 103 کاردان دامپزشکی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار