آنگونه که آمارها می گوید از جمعیت یک میلیون نفری شهر کرمانشاه 300 هزار نفر در بافت های فرسوده یا ناکارآمد زندگی می کنند.
کد خبر: ۲۹۸۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳ 18 September 2016
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، به گفته وزیر راه و شهرسازی در کشور 19 میلیون نفر بد مسکن وجود دارند؛ آخوندی با اشاره به روند رو به کاهش رشد جمعیت در کشور تاکید کرده که در ایران باید به سمت بالا رفتن شاخصه های کیفیت زندگی پیش برویم.
اما آنچه که از سخنان وزیر به روشنی دریافت نمی شود تعریف دقیق بد مسکن است؛ اینکه آیا منظور از بد مسکن همان حاشیه نشین های شهرهاست و یا اینکه ممکن است خانه های تازه سازی در دل شهرها هم وجود داشته باشند که شامل تعریف بد مسکن می شوند؛ لذا به نظر می رسد تعریف بد مسکن گسترده باشد.
برای روشن شدن مطلب به سراغ رییس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه می رویم.
به گفته محمدحسین امیری؛ آنچه که در این اداره به آن پرداخته می شود موضوع بافت های فرسوده و ناکارآمد به معنی فرسوده شدن کالبد خانه ها و محلات است و به نظر می رسد این موضوع با تعریف بد مسکن تا حد زیادی همپوشانی دارد.
وی توضیح داد که از منظر ما بافت های ناکارآمد چهار دسته هستند که عبارتند از: بافتهای تاریخی مرکز شهر که 496 هکتار است و بافت های میانی که در اطراف آن هسته مرکزی شکل گرفته اند که الان حدود 50 سال از عمرشان می گذرد و آنها نیز فرسوده شده و 900 هکتار را شامل می شوند.
امیری افزود: همچنین دسته دیگر بافت هایی هستند که پیشینه حاشیه نشینی دارند اما الان در داخل شهر قرار گرفته اند مانند شاطرآباد و جعفرآباد در شهر کرمانشاه که همچنان معضلات حاشیه نشینی مانند مشکلات زیرساختی، فاضلاب و سند دارند و در مجموع 727 هکتار است. وی ادامه داد که دسته دیگر بافت هایی هستند که قبلا روستا بودند و الان جزو شهر محسوب می شوند مانند چقامیرزا، قلعه کهنه و سراب قنبر شهر کرمانشاه که 72 هکتار هستند.
** بافت های فرسوده استان کرمانشاه 
آنگونه که امیری می گوید طی مطالعاتی که در سال 90 در شهرهای کنگاور، صحنه، هرسین، سنقر، جوانرود و اسلام آبادغرب انجام شد مشخص شده که 24 هزار واحد فرسوده داریم که این رقم در شهر کرمانشاه 80 هزار واحد است که در مجموع یعنی در استان تاکنون 104 هزار واحد فرسوده در بخش شهری شناسایی شده است.
از نگاهی دیگر در استان کرمانشاه 2 هزار و 200 هکتار بافت فرسوده وجود دارد که این رقم در شهر کرمانشاه یک هزار و 228 هکتار است.
همچنین به گفته معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان کرمانشاه؛ براساس طرح جامع مسکن روستایی که در سطح ملی تهیه شده پیش بینی می شود حدود 60 هزار واحد روستایی غیرمقاوم در استان کرمانشاه وجود داشته باشد.
به گفته افشین انتظاری در مجموع در استان کرمانشاه 142 هزار واحد روستایی وجود دارد که از این تعداد 127 هزار واحد در روستاهای بالای 20 خانوار هستند.
**جمعیت ساکن در بافت های ناکارآمد
آنگونه که رییس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه می گوید: 400 هزار نفر در بافت های ناکارآمد شهری استان سکونت دارند که 300 هزار نفر آن در شهر کرمانشاه هستند.
به تعبیری از جمعیت یک میلیون نفری شهر کرمانشاه حدود 300 هزار نفر در محلات فقیرنشین زندگی می کنند چرا که به گفته امیری حتی بافت های قدیمی شهر از ساکنان اولیه خودشان خالی هستند و معمولا افراد فقیر در این مناطق ساکن می شوند.
همچنین برآورد می شود که 30 درصد از جمعیت 2 میلیون نفری کرمانشاه در مناطق روستایی زندگی می کنند.
** شاخص های تعیین بافت فرسوده 
به گفته امیری بعد از زلزله بم در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور سه شاخص به عنوان شاخص های شناسایی بافت های فرسوده تعیین شده که عبارتند از نفوذ ناپذیری، ناپایداری و ریزدانگی.
وی افزود: نفوذ ناپذیری زمانی اطلاق می شود که 50 درصد عرض معابر کمتر از 6 متر باشد؛ همچنین اگر 50 درصد خانه های یک محله ضوابط ساخت و ساز را رعایت نکرده باشند آنجا شامل تعریف ناپایداری می شود.
آنگونه که امیری می گوید اگر 50 درصد خانه های یک محله کمتر از 200 متر مربع مساحت داشته باشند به اصطلاح می گویند که آن محله ریزدانه است به عنوان مثال در محله شاطرآباد میانگین خانه ها بین 40 تا 50 متر است که بشدت ریزدانه هستند.
** تشکیل ستاد مقابله با بافت های فرسوده در دولت یازدهم 
رییس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه از تشکیل ستاد ملی مقابله با بافت های فرسوده در دولت یازدهم و پیرو آن تشکیل این ستاد در استان و شهرستان ها خبر داد.
امیری دلیل این موضوع را تغییر نگاه دولت به مساله بافت های فرسوده عنوان کرد و افزود که امروز با نگاه فرابخشی این مساله بررسی می شود به این معنی که مسایل اجتماعی، توانمند سازی اقتصادی و بهسازی کالبد ساختمان ها با هم در نظر گرفته می شود.به گفته وی نتیجه تشکیل این ستاد در شهرهای استان نیز تا به امروز این بوده که نیازها شناسایی شده و تعیین شده است که در هر شهری چه محلاتی در اولویت اقدام قرار بگیرند و با همکاری همه دستگاه های مرتبط قرار است برنامه جامع بازآفرینی برای برنامه ششم توسعه تدوین بشود.
** اجرای محرک های نوسازی 
آنگونه که امیری می گوید، راه و شهرسازی نقش سیاست گذاری و حمایت کنندگی در توانمند سازی بافت های فرسوده با تشکیل ستاد و تعیین نیازها را دارد؛ همچنین پروژه هایی نیز به صورت محرک نوسازی توسط این اداره در محلات اجرا می شود.
وی از ساخت یک مدرسه در محله شاطرآباد کرمانشاه در تکمیل زنجیره پروژه هایی که از قبل در این محله انجام شده و نیز ساخت پارک در شهرک شهدای شهر سنقر در راستای برنامه های محرک نوسازی خبر داد.
به گفته امیری امسال نیز 100 میلیارد ریال اعتبار به این منظور تخصیص داده شده که قرار است با هزینه 20 میلیارد ریال یک خانه محله در فیض آباد کرمانشاه به منظور آموزش زنان سرپرست خانوار احداث شود؛ همچنین مطالعات بازآفرینی خیابان حداد عادل (آبشوران) با محوریت تکیه معاون الملک در دست اقدام است.
** تسهیلات نوسازی دولت یازدهم در بخش شهری 
رییس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه از تصویب مصوبه ای در دولت یازدهم در آبانماه 93 خبر داد که طی آن دولت متعهد به پرداخت 10 درصد سود جاری بانک ها در تسهیلات اعطایی به منظور مشوق نوسازی در بافت های فرسوده شده است.
امیری نرخ این تسهیلات را برای شهر کرمانشاه 400 میلیون ریال و برای شهرهای استان 300 میلیون ریال اعلام کرد.
به گفته وی در سال 93 حدود 840 فقره تسهیلات و سال 94 نیز یک هزار و 700 فقره تسهیلات به استان ابلاغ شده که تاکنون در مجموع 850 فقره آن پرداخت شده است.
شرایط بازپرداخت این تسهیلات نیز به گفته امیری 12 ساله است که 2 سال آن دوره مشارکت و 10 سال دوره فروش اقساطی است و کل مبلغ وام در چهار مرحله پرداخت می شود که مرحله آخر آن بعد از پایان کار ساختمان است.
وی اعلام کرد در این مناطق همچنین بانک ها سند جایگزین قولنامه را می پذیرند به این معنی که خانه هایی که قولنامه ای هستند می توانند سند ملک دیگری را برای دریافت این تسهیلات در رهن بانک قرار دهند.
**تسهیلات نوسازی دولت یازدهم در بخش روستایی 
معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان کرمانشاه نیز در خصوص تسهیلات بخش روستایی گفت که در سال 95 مبلغ تسهیلات دولتی 200 میلیون ریال با کارمزد پنج درصد در نظر گرفته شده که این تسهیلات 15 ساله و در 2 مرحله دوره مشارکت و دوره فروش اقساطی پرداخت می شود.
به گفته انتظاری در استان کرمانشاه پنج شهرستان نوار مرزی وجود دارد که تمام روستاهای این شهرستان ها بدون هیچ شرطی مبلغ 200 میلیون ریال تسهیلات نوسازی را دریافت می کنند.
وی اعلام کرد که سایر روستاهای استان فقط در صورت رعایت آیین نامه مصرف انرژی این مبلغ را کامل دریافت می کنند و در صورتی که این بند را رعایت نکنند تسهیلات آنها 180 میلیون ریال خواهد بود.
آنگونه که انتظاری می گوید سهمیه تسهیلات مسکن روستایی استان در سال 95 تعداد سه هزار و 900 سهم است که البته اگر تقاضا بیشتر از این مقدار باشد ما می توانیم سهمیه بیشتری از دولت بگیریم.
به گفته وی اتفاق خوبی که در سال 95 افتاده این است که بانک ها طی دستورالعمل دولتی مکلف به پذیرش ضمانت ها به صورت سفته زنجیره ای برای پرداخت تسهیلات شده اند و به زودی این مصوبه ابلاغ خواهد شد.
انتظاری بیان داشت که در مجموع حدود 46 هزار واحد روستایی با تسهیلات کم بهره دولتی تاکنون ساخته شده اند که 33 درصد کل واحدها را در استان شامل می شوند؛ همچنین طبق سند چشم انداز سال 1405 پیش بینی شده تا آن زمان 70 درصد واحد های روستایی ما مقاوم سازی شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار