نگاهی به عملکرد ورزشکاران پارالمپیکی کرمانشاه
مسابقات پارالمپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل پس از 10 روز رقابت فشرده میان ورزشکاران جانباز و معلول جهان سرانجام به پایان رسید که در این میان پنج نفر از ورزشکاران کرمانشاهی اعزام شده به این رقابت ها موفق به کسب مدال های طلا و نقره شدند.
کد خبر: ۲۹۹۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰ 22 September 2016
به گزارش تابناک به نقل ازایرنا، از میان 111 ورزشکار اعزامی کاروان ایران به مسابقات ریو، هشت نفر آن ها به نام های مسلم اکبری، بهنام سهرابی، مسلم خزایی و جاسم بخشی در فوتبال هفت نفره، شهلا بهروزی راد در قایقرانی، محمد خالوندی در پرتاب نیزه، مهران نکویی مجد در پرتاب وزنه و علی الفت نیا در پرش طول اهل استان کرمانشاه بودند.در میان این ورزشکاران محمدخالوندی در پرتاب نیزه با کسب مدال خوشرنگ طلا و شکستن رکورد جهان بهترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشت و پس از آن اکبری، سهرابی، خزایی و بخشی نیز با کسب مدال نقره پارالمپیک خوش درخشیدند.
البته نکویی مجد در پرتاب وزنه هم تا آستانه کسب مدال برنز پیش رفت ولی با تنها یک سانتی متر اختلاف نسبت به نفر سوم از کسب مدال بازماند تا در نهایت ورزشکاران کرمانشاهی با کسب یک طلا و چهار نقره عملکرد تقریبا رضایت بخشی از خود به جا گذاشته باشند.
پرتاب طلایی خالوندیمحمد خالوندی ورزشکار کرمانشاهی رشته پرتاب نیزه با درخشش خیره کننده و پرتاب طلایی خود، ضمن شکستن رکورد جهان، مدال طلای مسابقات پارالمپیک 2016 را به گردن آویخت.
خالوندی در مسابقات پرتاب نیزه کلاس F57 در تلاش اول خود نیزه را 45 متر و 26 سانتی متر و در تلاش دوم نیزه را به طول 45 متر و 63 سانتی متر پرتاب کرد تا با این پرتاب رکورد جهان را در اختیار بگیرد.وی در تلاش سوم خود رکورد 43 متر و 89 سانتی متر را به جا گذاشت و در چهارمین پرتاب هم نیزه را به طول 44 متر و 24 سانتی متر پرتاب کرد.
پرتاب گر نیزه ایران در بار پنجم موفق شد نیزه خود را 45 متر و 85 سانتی متر پرتاب و بازهم رکورد را 22 سانتی متر جا به جا کند اما این پایان کار محمد کرمانشاه نبود.خالوندی در پرتاب ششم و پایانی خود که قهرمان پارالمپیک را مشخص می کرد بیشتر از دفعات قبلی نیزه خود را پرتاب کرد و با ثبت رکورد 46 متر و 12 سانتی متر ضمن قطعی کردن مدال طلای خود بازهم رکورد این رشته را تغییر و آن را نسبت به دفعه قبل 27 سانتی متر ارتقا بخشید.
طلای ورزشکار کرمانشاهی سومین مدال طلای کاروان پارالمپیکی ایران محسوب می شود و خالوندی توانست از عنوان قهرمانی خود در رقابت های پارالمپیک 2012 لندن دفاع کند.
* برای کسب مدال طلا زحمات زیادی کشیده بودم 
محمدخالوندی پس از انکه موفق شد مدال طلای رشته پرتاب نیزه رقابت های پارالمپیک ریو را کسب کند در جمع خبرنگاران از زحمات های خود برای کسب این مدال سخن گفت و افزود: خوشبختانه توانستم نتیجه این زحمات را هم با کسب عنوان قهرمانی بگیرم.
وی با بیان اینکه بسیار خوشحالم و خدا را شاکرم که هم مدال طلا گرفتم و هم رکورد جهان را چند بار تغییر دادم، یادآوری کرد: قبل از شروع مسابقات می دانستم مقام های قهرمانی و نایب قهرمانی برای ایران خواهد بود چرا که هم من و هم حیدری دیگر پرتاب گر وزنه ایران از آمادگی خوبی برخوردار بودیم و زحمات زیادی کشیده بودیم.
قهرمان پارالمپیک ریو با ابراز خرسندی از اینکه توانسته با کسب کدال طلا دل مردم کشور را شاد کند، گفت: به تلاشم برای کسب افتخارات بعدی ادامه خواهم داد.
خالوندی در پایان اظهار کرد: خوشبختانه شرایط سنی ام به گونه ای است که می توانم در دو یا سه پارالمپیک دیگر حضور داشته باشم و هدفم این است در تمامی آن ها صاحب مدال طلا شوم.
** درخشش فوتبالیست های کرمانشاهی و کسب مدال نقره 
در رشته فوتبال هفت نفره جانبازان و معلولان نیز تیم ملی ایران با درخشش مسلم اکبری، بهنام سهرابی، مسلم خزایی و جاسم بخشی چهار فوتبالیست کرمانشاهی خود توانست برای اولین بار در رقابت های پارالمپیک به مدال نقره دست پیدا کند.
تیم فوتبال هفت نفره ایران که در مرحله گروهی با تیم های آرژانتین، آلمان و هلند همگروه شده بود در مسابقه اول خود سه بر یک آرژانتین را شکست داد که گل دوم ایران توسط جاسم بخشی به ثمر رسید.تیم ایران در دومین دیدار هم دو بر صفر از سد آمریکا گذشت که جاسم بخشی مهاجم اول تیم هفت نفره کشورمان زننده گل اول ایران بود، 
در مسابقه سوم هم ایران با برتری دو بر صفر مقابل هلند به نیمه نهایی صعود کرد.در این مرحله ایران با برزیل میزبان مسابقات روبرو شد و توانست با حضور چهار فوتبالیست کرمانشاهی پنج بر صفر میزبان قدرتمندش را در هم کوبیده و برای اولین بار روانه دیدار فینال شود تا در این مرحله با اوکراین روبرو شود اما در دیدار نهایی با حساب دو بر یک نتیجه را واگذار و عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد.
** نکویی مجد برای کسب مدال یک سانتی متر کم آوردیکی دیگر از نمایندگان ورزش کرمانشاه در پارالمپیک ریو، مهران نکویی مجد در رشته پرتاب وزنه بود که در پرتاب اول خود رکورد 13 متر و 38 سانتی متر، در پرتاب دوم رکورد 13 متر و 54 سانتی متر و در پرتاب سوم رکورد 14 متر و 32 سانتی متر را از خود به جا گذاشت.
نکویی مجد در پرتاب چهارم خود وزنه را به طول 14 متر و 2 سانتی متر، در پرتاب پنجم وزنه را به طول 13 متر و 39 سانتی متر و در پرتاب ششم نیز وزنه را به طول 14 متر و 54 سانتی متر پرتاب کرد تا با این رکورد پس از نمایندگان چین، آرژانتین و لتونی در رده چهارم قرار بگیرد.
وی در حالی از کسب مدال پارالمپیک بازماند که تنها یک سانتی متر از حریف اهل لتونی که مدال برنز گرفت کمتر پرتاب کرده بود.
این ورزشکار کشورمان در پرتاب چهارم رکورد 14/02 متر را به ثبت رساند.وی در تلاش پنجم رکورد 13/39 را ثبت کرد و در پرتاب ششم نیز رکورد 14/54 متر را از خود بر جا گذاشت تا با همین رکورد که بهترین پرتابش بود، کارش را در این رقابت تمام کند.
* داور تمرکزم را به هم زد؛ شرمنده همسرم شدم 
مهران نکویی مجد پس از کسب عنوان چهارمی مسابقات پرتاب دیسک بازی های پارالمپیک 2016 اظهار کرد: وضعیت خوبی در پرتاب اول داشتم، اما داور از پرتاب دوم تمرکزم را بر هم زد و در ادامه نتوانستم نتیجه مورد نظر را بگیرم.
وی با بیان اینکه برای حضور در مسابقات پارالمپیک 2016 ریو خیلی زحمت کشیده، گفت: در این مسابقات توانستم رکورد قبلی خود که 14 متر و 21 سانتی متر بود را ارتقا ببخشم اما از اینکه روی سکو نرفتم شرمنده مردم و خانواده شدم.
نکویی مجد در پایان گفت: شرمنده همسرم شدم، چون ماه ها سختی را به دلیل تمرینات و شرایط من تحمل کرده بود و حالا با مدال نگرفتنم، شرمنده اش شدم.
** پرشی که برای رسیدن به فینال کافی نبودعلی الفت نیا یکی دیگر از هشت ورزشکار کرمانشاهی حاضر در رقابت های پارالمپیک 2016 ریو بود که وی در رشته پرش طول به مصاف رقبا رفت و در نهایت نیز نتوانست به فینال این رشته صعود کند.
این ورزشکار کرمانشاهی در حالی با ثبت رکورد پنج متر و 52 سانتی متر و قرار گرفتن در رده نهم به کار خود در رقابت های پارالمپیک 2016 خاتمه داد که هشت نفر اول مجوز حضور در فینال را کسب می کردند.الفت نیا در حالی این رکورد را از خود به جا گذاشت که پیش از این و در مسابقات انتخابی با پرشی به طول 6 متر و 19 سانتی متر توانسته بود به پارالمپیک راه یابد.
** تنها بانوی کرمانشاهی حاضر در ریو کاری از پیش نبرد
شهلا بهروزی راد که تنها بانوی کرمانشاهی و قایقران ایرانی حاضر در رقابت های پارالمپیک ریو بود در رشته آب های آرام به مصاف رقبای خود رفت اما در نهایت کاری از پیش نبرد و وی هم بدون اینکه موفق شود به فینال مسابقات صعود کند خیلی زودتر از آن جیزی که خیلی ها انتظارش را داشتند، مسابقات را ترک کرد.
وی در مسابقات مقدماتی کایاک مسافت 200 متر کلاس kl3 در گروه اول با ثبت رکورد 58 ثانیه و 900 صدم ثانیه به مقام پنجم و در مجموع دو گروه به مقام دهم رسید تا به گروه شانس مجدد راه یابد.
این قایقران کرمانشاهی در گروه شانس مجدد برای راه یابی به فینال حضور یافت اما در نهایت با ثبت زمان 56 ثانیه و 580 صدم ثانیه نتوانست به عنوانی بهتر از نهمی دست پیدا کند و از راه یابی به فینال بازماند و با مسابقات خداحافظی کرد.البته در روز پایانی مسابقات پارالمپیک یک حادثه تلخ و ناراحت کننده نیز رخ داد که طی آن 'بهمن گلبارنژاد' دوچرخه سوار تیم ایران در جریان رقابت های دوچرخه سواری جاده دچار حادثه شد و پس از آنکه از ناحیه سر و گردن دچار آسیب دیدگی جدی شد، پس از انتقال به بیمارستان براثر حمله قلبی جان خود را از دست داد و کاروان 111 نفره ایران را عزادار کرد.
** کسب مقام بیستم پارالمپیک توسط کاروان ایران  و در پایان رقابت های پارالمپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل، کاروان ایران با کسب هشت مدال طلا، 9 مدال نقره و هفت مدال برنز در رده پانزدهم قرار گرفت.
پانزدهمین دوره بازی های پارالمپیک 2016 ریو از 18 شهریور و با حضور چهار هزار و 350 ورزشکار از 178 کشور جهان به میزبانی شهر ریودوژانیرو برزیل آغاز شده بود.کاروان ورزشی ایران نیز با 111 ورزشکار (88 ورزشکار مرد و 23 ورزشکار زن ) با شعار «توکل، اراده و افتخار» در 12 رشته دوومیدانی، وزنه برداری، تیراندازی با کمان، تیراندازی، جودو، قایقرانی کانو، دوچرخه سواری، شنا، والیبال نشسته زنان و مردان ، فوتبال هفت نفره و پنج نفره و بسکتبال با ویلچر برای هشتمین بار به این رقابت ها اعزام شده بود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار