کد خبر: ۳۰۸۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸ 08 October 2016


معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان البرز گفت: سرانه مصرف تخم مرغ در ایران بایستی به سرانه ی مصرف در کشورهای پیشرفته که بیش از 18 کیلوگرم است، برسد.

به گزارش ایرنا، مشیر غفاری روز شنبه در آیینی که به مناسبت روز جهانی تخم مرغ در دبیرستان دخترانه شرافت آموزش و پرورش ناحیه یک کرج برگزار شد، افزود: سرانه مصرف تخم مرغ در ایران و استان البرز 10.5 کیلوگرم به تعداد 150 عدد است که این رقم در متوسط جهانی 180 عدد و در کشورهای پیشرفته بیش از 350 عدد است.

وی اظهار داشت: استان البرز بزرگترین واحدهای دامی کشور را دارد و سالانه 95 هزار تن میزان تولید تخم مرغ در این استان است که از لحاظ ظرفیت تولید تخم مرغ در کشور رتبه پنجم و از لحاظ میزان تولید رتبه چهارم کشور را داریم.

وی گفت: به رغم اینکه از لحاظ میزان ظرفیت نسبت به تولید پایین تر هستیم ولی بالا بودن میزان تولید در این استان نشان دهنده بالابودن تکنولوژی در سطح واحدهای تولیدی است.

غفاری با اشاره به اینکه میزان تولید تخم مرغ در سطح کشور سالانه یک میلیون تن است، افزود: میزان مصرف سرانه نسبت به میزان تولید در کشور بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه سال گذشته فقط حدود 6 هزار تن از تولیدات استان به کشور عراق صادر شد و 26 هزار تن در استان مصرف شد، بیان داشت: مابقی تولیدات این محصول به دیگر استان ها صادر می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان البرز به بعضی از دلایل پایین بودن مصرف تخم مرغ در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه درسنوات گذشته تبلیغاتی سوء نسبت به مصرف این فراورده ی دامی مفید همچون بالارفتن کلسترول و چربی خون بدن و چاق شدن انجام شده که منجر به بی میل شدن بعضی از مردم کشورمان برای مصرف این محصول شده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در رسانه های دیداری و شنیداری ما تبلیغات زیادی برای چیپس و پفک می شود ولی برای شیر و تخم مرغ چنین نیست، ادامه داد: این در حالی است که مصرف تخم مرغ موجب بالا رفتن چربی خوب خون (HDL) می شود و لازم است تا هر فرد سالم روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف کند.

غفاری با بیان اینکه میزان پروتئین در سفیده تخم مرغ 60 درصد و زرده تخم مرغ 40 درصد است، افزود: علاوه بر مزیت های فراوان تخم مرغ، این محصول از دیرباز در فرهنگ و سنت ایرانیان همچون سفره عقد، سفره هفت سین و برای رفع چشم زخم جایگاه خاصی داشته و در حال حاضر به عنوان یک منبع زندگی است.

وی بیان داشت: از سال گذشته بحث شناسنامه دار کردن تخم مرغ ها در استان آغاز شده که با این روند مشخص می شود که تخم مرغ در چه تاریخ و روزی تولید شده و تا چه زمانی اعتبار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار