نخستین مرکز تحقیقات میگوی عاری از بیماری با نام خلیج فارس روز دوشنبه درآیینی با حضور مسوولان کشوری و استانی در بوشهر به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۳۱۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹ 04 May 2015
تابناک بوشهر: رییس پژوهشکده میگوی کشور دراین آیین گفت: با توجه به سابقه بروز بیماریهای مهلک در صنعت پرورش میگو و خسارتهای ناشی ازبیماری لکه سفید میگو در استانهای خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان طرح کلان کسب و انتقال دانش فنی برای تولید انبوه میگوی عاری از بیماری (SPF) در کشور بنا نهاده شد.

خسرو آیین جمشید افزود: هدف از اجرای این طرح بومی سازی فناوری تولید میگوی عاری از بیماری خاص به عنوان یکی از مهمترین اولویت های برنامه راهبردی صنعت پرورش میگو است.

وی اضافه کرد: پژوهشکده میگوی کشور طراحی و ساخت این مرکز را به عنوان پایلوت تحقیقاتی برای پایش دائمی عوامل بیماری زای مولدان میگوهای پرورشی کشور، ایجاد بانک اطلاعات ژنتیکی میگوهای پرورشی بومی و غیربومی ایران و ذخیره سازی میگوهای عاری از پاتوژن های خاص SPF از سال 87 در نطقه شغاب واقع در حومه شهر بوشهر آغاز کرد.

آیین جمشید گفت: این مرکز ظرفیت تولید چهار هزار جفت میگوی مولد SPF و 20 هزار جفت پیش مولد را در سال دارد که با افزایش تعداد استخرهای پرورشی گلخانه ای ظرفیت تولید میگوهای مولد تا شش هزار جفت نیز وجود دارد.

وی اضافه کرد: مرکز ملی تحقیقات میگوی عاری از بیماری خلیج فارس در مساحت یک هکتار و مساحت استخرهای پرورشی موجود در آن یکهزار و 300 مترمربع ساخته شده است.

آیین جمشید یادآورشد: این مرکز دارای دو سالن مولد سازی و هچری به مساحت 506 مترمربع، یک سالن مجزا به مساحت 544 مترمربع برای پرورش لارو تا مرحله جوانی است و پرورش این میگوها تا مرحله پیش مولد در استخرهای پرورشی گلخانه انجام می شود.

وی گفت: سیستم گردش آب همه سالنها و استخرهای پرورشی به صورت مدار بسته طراحی و اجرا شده و آب مورد استفاده در این مرکز در سه مرحله تصفیه و گند زدایی می شود.

رییس پژوهشکده میگوی کشور افزود: آب های خروجی این مجموعه به استخر تصفیه پساب منتقل شده و پس از گند زدایی از مرکز خارج می شود.

آیین جمشید بیان کرد: این مرکز دارای آزمایشگاههای پایش عوامل میکروبی، ژنتیک مولکولی و سلولی، فایکولب و غذای زنده است که با توجه به سطح بالای ایمنی زیستی این مجموعه امکان بازدید از طریق سیستم CCTV مجهز به دوربین مداربسته و به صورت لحظه ای از طریق اینترنت فراهم شده است.

وی ادامه داد: این طرح با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی و استانداری بوشهر اجرا شده است.

رییس مرکز طرح های ملی کلان فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزان و استاندار بوشهر در آیین افتتاح این مرکز حضورداشتند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار