کد خبر: ۳۱۳۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹ 18 October 2016

به گزارش تابناک یزد،سرپرست اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان ضمن هشدار به دامداران در خصوص خسارت های بیماری تب برفکی گفت: فازدوم واکسیناسیون تب برفکی از اول مهرماه جاری آغاز شده است.

 دکتر"محمدمهدی یزدان‌پناه" ضمن هشدار به دامداران در خصوص خساراتی که بیماری تب برفکی می‌تواند در سطح دامداری‌ها برجای بگذارد، اظهار کرد: با توجه به آغاز فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی در استان که از اول مهرماه جاری آغاز شده و در فاصله 45 روز کاری به اتمام می‌رسد، از کلیه دامداران خواست تا دام‌های خود را واکسینه کنند.

وی اعلام کرد : پیش‌بینی می‌شود در این مدت حدود80 هزار راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی مورد واکسیناسیون قرار گیرند.

یزدان‌پناه گفت: ویروس مولد بیماری تب برفکی از جمله مقاوم‌ترین ویروس‌های شناخته شده در طبیعت است، این ویروس قادر است در محیط خارج از بدن دام تا مدت 40 روز در بستر فضولات و ترشحات بدن زنده و عفونت‌زا باقی بماند و هفته‌ها در خوراک دام و فراورده‌های دامی از جمله پشم و پوست دام زنده مانده و از مکانی به مکان دیگر انتقال یابد.

به گفته سرپرست اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، از خساراتی که بیماری تب برفکی بر جای می‌گذارد می‌توان به کاهش تولید شیر در گله‌های مبتلا، کاهش تولید گوشت، کاهش تولید پشم و در دام‌های جوان نهایتا به مرگ اشاره کرد و لذا دامداران بایستی نکات بهداشتی و قرنطینه‌ای و هم‌چنین واکسیناسیون را جدی بگیرند.

وی با اشاره به مواردی از جمله پراکندگی جغرافیایی و تنوع آب و هوایی استان، حجم قابل ملاحظه دامداری‌های سنتی و دام عشایر، تردد دام و احتمال ورود دام‌های جدید گفت: دائماً خطر افزایش موارد ابتلای بیماری وجود دارد به همین دلیل بیماری باید تحت مراقبت و رصد در نواحی مختلف استان قرار گیرد.

یزدان‌پناه تصریح کرد: فاز دوم واکسیناسیون بر علیه بیماری تب برفکی توسط بخش دولتی در سطح دامداری‌ها در حال انجام است و از دامداران درخواست می شود با اکیپ‌های واکسیناسیون همکاری لازم را داشته باشند تا تمامی دام‌ها مورد واکسیناسیون قرار گیرند.

وی اعلام کرد: واکسیناسیون تب برفکی در سطح دامداری‌های صنعتی به صورت بهادار بوده و در سطح روستاها بصورت رایگان انجام می‌شود.                                

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار