کد خبر: ۳۲۰۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰ 31 October 2016
 یک مسئول یزدی یکسالی است که مسافت منزل تا اداره ثبت اسناد شهرستان زارچ را رکاب زده و همان طوری که خود انرژی مثبت می‌گیرد باعث شده اطرافیان و ارباب رجوع و همچنین کارمندان اداره وی از خوشرویی او انرژی مثبت بگیرند. صحبت از «حمید رضا محمدپور» رئیس اداره ثبت املاک و اسناد بخش زارچ است.
محمدپور تصمیم می‌گیرد حال که به واسطه نوع کار اداری، فرصت ورزش کردن ندارد و وضعیت فیزیکی او با کم تحرکی و پشت میز نشستن تغییر کرده ، مسافت خانه تا اداره را با دوچرخه طی کند.یزدی‌ها اکنون جزو «کم تحرک ترین» مردم کشور و 50 درصد آنها دارای اضافه وزن و چاقی هستند و همچنین دارای آمار بالای دیابت که ناشی از کم‌تحرکی است. همشهری با «حمید رضا محمدپور» درباره انگیزه خود برای دوچرخه سواری گفت وگویی ترتیب داده که می‌خوانید.
  • شما با دوچرخه از منزل به محل کارتان می‌روید، چه انگیزه ای برای این فعالیت دارید؟
3 روز در هفته را با دوچرخه به دفتر کارم می‌روم، البته 14 سال قبل در رشته کاراته ورزش می‌کردم و به‌طور مستمر در باشگاه حضور داشتم ولی اکنون با توجه به مشغله زیاد ورزش را ترک کرده ام. در این مدتی که به کار اداری و پشت میز نشستن مشغولم، متوجه تغییراتی در جسم و روان خود شدم که قبل از ریاست این‌گونه نبود و حداقل وزن ایده آلی داشتم ولی حالا 30‌کیلو وزن اضافه دارم به همین علت هم 3 روز در هفته با دوچرخه به محل کار می‌روم. مسافت خانه تا محل کارم 8‌کیلومتر است و این مسافت را با دوچرخه رکاب می‌زنم.
  • بعد از انتخاب دوچرخه‌سواری به عنوان ورزش، آیا تغییری در خود حس کردید؟
یکسالی است که این مسیر را رکاب می‌زنم. به لحاظ روحی صدرصد انرژی می‌گیرم، از استرس و اضطراب دور شده‌ام، برخوردم با ارباب رجوع بهتر شده و 6‌کیلو کاهش وزن داشتم.  البته علاوه بر رکاب زدن با دوچرخه اول صبح کوهنوردی می‌کنم، طبق برنامه ریزی اوایل صبح را با کوهنوردی بر کوه‌های «ده بالا» شروع می‌کنم و بعد در دفتر کار حاضر می‌شوم.
  • این انرژی و نشاط حاصل از رکاب زدن شما بر خانواده و کارمندان اداره چه تاثیری گذاشته است؟
برخورد با طیف‌های مختلف مردم به عنوان ارباب رجوع، کار دشواری است به خصوص که در طول روز فرد دچار استرس‌های کاری فراوان است که این مسلما برخوردش را با ارباب رجوع ،کارمندان و حتی خانواده تحت تاثیر قرار می‌دهد.  ولی بعد از ورزش دوچرخه‌سواری و انرژی گرفتن استرس‌ها و اضطراب‌ها دور می‌شود و برخورد من با ارباب رجوع صبورانه و با خوشرویی و لبخند است. وقتی کارمندان این برخورد را حس می‌کنند برآنها تاثیر گذار بوده و برخورد و تعاملشان با ارباب رجوع مناسب خواهد شد. در خانواده هم به همین شکل با توجه به روحیه شاداب من آنها هم انرژی مثبت گرفته و برخورد اعضای خانواده بهتر خواهد شد.
  • چرا مردم بیشتر از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند؟ برای اینکه آنها هم به فرهنگ دوچرخه سواری روی بیاورند چه باید کرد؟
باید این فرهنگ‌سازی از مسئولان بالاتر شروع شود، وقتی مسئولی با خودروی آخرین سیستم به محل کارش می‌آید طبیعی است مردم هم علاقه‌ای به استفاده از دوچرخه پیدا نمی‌کنند اما وقتی یک مسئول از دوچرخه و یا وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کند، همگان تشویق به دوچرخه سواری می‌شوند.
دوچرخه سواری علاوه بر افزایش تحرک و بهبود سلامتی به کاهش ترافیک و حمل و نقل شهری و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی هم کمک می‌کند.
  • خانواده را هم تشویق به ورزش می‌کنید؟
بله بچه‌های من علاقه زیادی به ورزش دارند، یکی از فرزندانم هم باشگاه می‌رود و به‌طور حرفه‌ای بدمینتون کار می‌کند. درخانواده هم چند نفری در رشته‌های مختلف ورزشی مقام‌هایی به دست آورده‌اند.
  • به نظر شما چرا مسئولان از دوچرخه‌سواری دوری می‌کنند؟
بعضی مسئولان متاسفانه دچار شعار زدگی شده اند و تنها در موارد خاص و مناسبت‌ها دوچرخه ای سواری می‌کنند که به نظر بیشتر برای جلب توجه است. «به‌عمل کار برآید» پس باید ابتدا این فرهنگ را از خود شروع کنیم. شاید در ابتدا دشوار باشد ولی کم‌کم این فرهنگ در بین مردم جا افتاده و برای آنها عادی می‌شود بنابراین از مسئولان خواهش می‌کنم که «رکاب بزنند».
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار