رئیس مرکز مدیریت و فوریت‌های پزشکی استان قم گفت: چند دقیقه طلایی اما کوتاه برای کنترل وسایل گرمازا سبب جلوگیری از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن و خطرات جانی ناشی از آن می ‌شود.
کد خبر: ۳۲۲۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳ 02 November 2016
به گزارش تابنا ک قم به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، محمد رضاحسنی در گفت وگویی با اشاره به کاهش تدریجی دما و شروع فصل سرما اظهار کرد: با توجه به سردی هوا طی روزهای آینده و استفاده از لوازم گرمایشی، توجه به نکات ایمنی ضروری است از این رو بررسی و کنترل پیشگیرانه وسایل گرمایشی یکی از راهکارهای اساسی برای جلوگیری از بروز خطرات ناشی از گاز گرفتگی و آتش ‌سوزی است.

معاون مرکز مدیریت و فوریت‌های پزشکی استان قم با بیان اینکه مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن یکی از شایع ‌ترین علل مصدومیت و مرگ ناشی از استفاده نادرست وسایل گرمایشی است، اضافه کرد: این گاز به عامل مرگ خاموش معروف است و سال گذشته نیز سبب فوت چند نفر از همشهریان قمی شد.

وی ادامه داد: کنترل لوله‌ های متصل به بخاری‌های گازسوز و مسیرهای خروجی لوله‌ها در پشت بام و لزوم گرم بودن آنها هنگام روشن بودن بخاری، بست‌های شلنگ گاز و کارکرد صحیح شومینه، وجود منفذ مناسب برای گردش هوا در محیط و آسان‌ ترین راه یعنی رویت شعله آبی رنگ که نشان ‌دهنده سوختن استاندارد گاز است، تنها چند دقیقه زمان می‌برند در حالی‌که همین کارهای چند دقیقه ‌ای سبب حفظ و سلامت خانواده می‌شوند.

فراهانی با اشاره به آمار بالای مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در قم طی سال گذشته تصریح کرد: برخی از مصدومین توسط پرسنل اورژانس 115 در محل درمان شدند و بعضی هم به مراکز درمانی انتقال یافتند که به دلیل آسیب‌های جدی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند.

معاون مرکز مدیریت و فوریت‌های پزشکی استان قم خاطرنشان کرد: با تمام تلاشی که پرسنل اورژانس داشتند، سال گذشته شاهد مرگ 9 نفر از کسانی بودیم که به دلیل مسمومیت با گاز جان خود را از دست دادند.

وی گفت: آمار بالای مرگ، مصدومیت و کاهش سطح هوشیاری بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در کشور نشان ‌دهنده بی ‌توجهی مصرف ‌کنندگان گاز شهری به مسائل ایمنی و پیشگیرانه و نیز استفاده از وسایل گرمایشی به صورت غیرمتعارف یا غیراستاندارد است.

در سال 94، 106 مورد مسمومیت ناشی از استنشاق گاز مونوکسیدکربن در استان قم رخ داد که 63 تن از افرادی که دچار مسمومیت شده بودند به مراکز درمانی منتقل و 34 تن دیگر نیز به صورت سرپایی درمان شدند همچنین 9 تن فوت کردند.

از ابتدای امسال تاکنون نیز 22 مورد مسمومیت ناشی از گاز مونوکسیدکربن در استان گزارش شده که 16 تن به مراکز درمانی منتقل و 6 تن نیز به صورت سرپایی در محل حادثه درمان شدند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار