قائم مقام مدیر اجرایی سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 در خراسان جنوبی گفت: از سوم مهر ماه تا ساعت00: 07روز پنجشنبه، 27 آبان ماه با مراجعه به 502 هزار مکان حدود 214هزار خانوار در استان در اجرای طرح سرشماری ثبت نام کردند.
کد خبر: ۳۳۰۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷ 17 November 2016
یاسر ضامن، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همزمان با طرح سرشماری 50 درصد خانوارها کد آماری را به ماموران سرشماری ارائه دادند و از 46 درصد خانوارها نیز به صورت حضوری ثبت نام شد.
به گفته وی 3.5درصد خانوارها غایب بودند و موارد همکاری نکردن برای ثبت نام در زمان مراجعه ماموران سرشماری بسیار کم بود.
وی در همین حال تاکید کرد که خراسان جنوبی در طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن در میان 31 استان کشور به نسبت جمعیت در صدر جدول قرار دارد.
مرحله نخست ثبت نام اینترنتی از سوم مهر همزمان با سراسر کشور در11شهرستان تابعه استان آغاز شد و مرحله دوم ثبت نام خانوار هابه صورت میدانی از 28مهر شروع و تا 28 آبان ادامه دارد.
معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه خراسان جنوبی، ارائه اطلاعات مربوط به شهرستان های پیشگام استان را به پس از تکمیل شدن نهایی اطلاعات موکول کرد.
سرشماری سال 1395 برای اولین بار و با هدف سرعت بخشیدن به روند کار و برنامه ریزی های بعدی، صرفه جویی در هزینه هایی که در سرشماری به شکل میدانی وجود دارد و در بحث خود اظهاری که تجربه شد، مردم استان حضور خوبی داشتند.
سرشماری نفوس و مسکن یکی از کارآمد ترین ابزارهایی است که می توان اطلاعات خانوار را داشته باشیم و از آن در برنامه ریزی ها استفاده کرد.
520 نفر در خراسان جنوبی کار سرشماری نفوس و مسکن را انجام می دهند،از این تعداد 120 نفر در ستادها و 400 نفر به صورت میدانی فعالیت دارند. 
جمعیت استان در سال 90 بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن، 732 هزار نفر و شامل 203 هزار و 366خانوار است.
پیش از این سرشماری نفوس و مسکن در ایران هر 10 سال یک بار با هدف تعیین مشخصات جمعیتی توسط مرکز آمار ایران انجام می شد اما از سال 1385 به بعد هر پنج سال انجام می شود. 
براساس سرشماری 1390جمعیت ایران حدود 75 میلیون بود و در حال حاضر حدود 80میلیون نفر تخمین زده می شود. 
گرچه سرشماری های دیگری در اواخر قرن 13 و اوایل قرن 14 هجری در ایران انجام شد، اما نخستین «سرشماری عمومی نفوس و مسکن» به صورت علمی در سال 1335 خورشیدی توسط مرکز آمار ایران انجام شد. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار