اعتراضات کارگری در جوامع متمدن نه تنها امری ناشایست و یا نابهنجار تلقی نمی گردد بلکه اتفاقا نشانه ای از بلوغ و آگاهی کارگران نسبت به حقوق و تکالیف آنها محسوب می گردد.
کد خبر: ۳۳۰۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۷ 17 November 2016
سرویس اجتماعی تابناک تبریز، کارگران با فروش توان یدی خود به کارفرمایان که صاحب ابزار و سرمایه تولید هستند، حداقل منافع را به هنگام تسهیم منافع  استحصال می نمایند.
 
از این روی قشر کارگر همواره یکی از مظلوم ترین و بی پناه ترین اقشار جامعه محسوب می گردد. در مظلومیت این قشر همین نکته بس که امسال حداقل حقوق مصوب قانون که در اغلب مراکز تولدی بر مبنای آن به کارگران دست مزد پرداخت می گردد 680هزار تومان است.
یک کارگر متاهل که یقینا فاقد مسکن نیز هست ، صرفا برای تامین اجاره مسکن مورد نیاز خانواده خود معادل همین مبلغ را بایستی پرداخت نماید تا سرپناه مختصری داشته باشد. بماند که مابقی هزینه های زندگی او چگونه بایستی تامین گردد؟
 
اینها به کنار. برخی از مسئولین ظاهرا انتظار دارند کارگری که نهایت آرزوی او پرداخت به موقع دستمزد اوست به هنگام بروز مشکلات عدیده برای مراکز تولیدی از خود راهکار نیز ارائه نمایند.
احد حسینی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان روز چهارشنبه در گردهمائی کارگران شهرستان تبریز در دفاع از قانون کار و اعتراض نسبت به طرح تجمیع بیمه درمان تامین اجتماعی، با بیان اینکه اگر بخواهیم از اعتراضات نتیجه بگیریم باید طبق فرایندهای قانونی حرکت کنیم، افزود: کارگران زحمت کش باید اعتراضات خود را با راهکار برگزار کنند تا مسایل مربوطه را از مسیرهای قانونی پیگیری کرده تا بتوانیم به نتیجه درستی برسیم.
 
شاید گوینده سخن ، آنچنان که بایست و شایست متوجه وضعیت کارگران استان نیست . شاید اطلاع ندارد که کارگری که از بابت عدم پرداخت دستمزد خود صبح تا شب استرس مهلک دارد ، نه فرصتی برای مطالعه و ارائه راهکار دارد و نه توانی برای آن.
 
بی اطلاعی شاید از این باشد که مهمترین دلیل مشکلات کارگری استان ما واگذاری های دهه هشتاد مجموعه های صنعتی استان به سمپات های سیاسی برخی از مسئولین کشوری و استانی است.
شاید مطلع نیستند که وزارتخانه های صنعت و معدن و مهمتر از آن وزارت کار نه تنها نظارتی بر کارهای بعد از واگذاری ندشاته اند بلکه در برخی از موارد در خصوص ضعف های بعد از واگذاری شریک نیز هستند.
شاید حسینی برای اینکه نه سیخ بسوزد نه کباب می گوید «همان طور که کارگران نسبت به سکوت قانون کار در قبال اعتراضات صنفی معترض هستند، کارفرمایان نیز در مورد پرداخت حق بیمه چهار درصدی اضافه در مشاغل سخت و زیان آور به نرخ روز معترض هستند، لذا باید منافع همگی در نظر گرفته شود»
این سخن ظاهرا برای دفاع از حقوق تولید کنندگان جاری میشود اما مدیرکل کار ورفاه و تامین اجتماعی استان نباید فراموش کنند که وظیفه تامین رفاه برای کارگران که بر عهده ایشان است از اهم وظایف ماموریتی سازمان متبوع اوست .رفاهی که تولید کنندگان بحمدالله از آن بهره مندند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار