معاون سیاسی امنیتی استاندار قم گفت: نخبه های جامعه توانمدی حل مشکلات کشور را دارند و دستگاه های اجرایی را در حل معضلات اجتماعی یاری دهند.
کد خبر: ۳۴۲۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲ 12 December 2016
به گزارش تابناک قم، احد جمالی در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان قم، افزود: نخبه های جامعه حلقه مفقوده دیوان سالاری حاکم بر اداره ها هستند و اگر بیش از پیش از ظرفیت نخبه ها استفاده کنیم، مشکلات کشور حل می شود.

وی اضافه کرد: حل معضلات اجتماعی مانند طلاق، حاشیه نشینی و اعتیاد که شاید در قم پررنگ تر از استان های دیگر باشد، نیازمند یاری نخبه های دانشگاه هاست و از پیشنهادهای این قشر در گشایش مشکلات استقبال می کنیم.

وی با بیان این که پژوهش و فناوری به عنوان حلقه اتصال بین دانشگاه و جامعه، صنعت و نیازهای مردم محسوب می شود، تاکید کرد: ما به این یقین رسیده ایم و علاقه مند هستیم که ارتباطاتمان با دانشگاه ها روز به روز بیشتر شود و از پژوهشگران دانشگاه تقاضا داریم پیشنهادهایی در راستای پیشرفت کار، گشایش در مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی ارائه دهند.

جمالی با تاکید بر رهایی کشور از اقتصاد تک محصولی، گفت: کشور با تکیه بر محصولات پژوهشی و پژوهش ها و نوآوری های دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان می تواند از اقتصاد تک محصولی رهایی یابد.

وی گفت: کشور تایوان با جمعیت 21 میلیونی به دلیل تکیه بر شرکت های دانش بنیان از نظر ذخیره ارزی رتبه چهارم را در جهان داراست و انتظار می رود وضعیت رفاهی مردم ایران نیز با دارا بودن یک درصد خاک و جمعیت و هم چنین پنج درصد معادن و مخازن دنیا، پنج برابر معدل وضعیت رفاهی مردم دنیا باشد.

وی با تاکید بر اتخاذ تدابیر ویژه مسئولان در عرصه رشد و تقویت شرکت های دانش بنیان، گفت: بزرگ ترین سرمایه هر کشوری، نیروهای انسانی آن کشور است و ایران از این نظر در جایگاه فاخری قرار دارد. 

معاون استاندار قم افزود: جوانان ایران هر ساله در المپیادهای مختلف علمی، جزو شاخص های دنیا هستند و رتبه های برتر را در عرصه های علوم پزشکی و مهندسی هسته ای کسب کرده اند.

وی بر افزایش بودجه های پژوهشی در کشور تاکید کرد و گفت: مدیران باید همت کافی در این عرصه داشته باشند و باید از کانال پژوهش و فناوری به پیشرفت و ترقی برسیم.

جمالی با بیان این که استان قم ظرفیت منحصر بفردی در عرصه پژوهش های کاربردی و فناوری دارد، خاطرنشان کرد: دانشگاه های خوبی در استان قم فعال است و 80 هزار روحانی در حوزه های علمیه این شهر مشغول به تحصیل هستند که این امر اعتبار علمی خاصی به قم بخشیده است.

وی افزود: نخبه های شهرهای دیگر کشور و حتی سراسر جهان در استان قم حضور دارند و انتظار می رود شرکت های دانش بنیان در این استان ظهور و بروز بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: البته شرکت های دانش بنیان استان قم خلاقیت های نادری مانند تولید هلیوم مایع که در پزشکی و امورات نظامی کاربرد دارد و غنی سازی غلات را به ثبت رسانده اند.

آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان قم در سالن شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد. 

در این آیین از 28 پژوهشگر و فناور دانشجو، استاد، معلم، دانش آموز، ایده پرداز و کارمند دستگاه های دولتی و خصوصی که آثار آن ها از سوی داوران جشنواره به عنوان طرح های برتر انتخاب شده بود، تجلیل شد.

هفدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری استان قم نیز در کتابخانه دانشگاه قم با حضور مسئولان افتتاح شد؛ این نمایشگاه از امروز، 22 تا 24 آذرماه جاری از ساعت 9 صبح تا 16 عصر برای بازدید عموم علاقه مندان دایر است.

بیست و یکم تا بیست و هفتم آذرماه به عنوان هفته پژوهش و فناوری نامگذاری شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار